Mesačný predaj elektromobilov v Číne presiahol 50 % celkových predajov áut

Kým mnohí naši krčmoví experti zaručene tvrdia, že elektrické vozidlá nemajú žiadnu budúcnosť a táto bublina spľasne o pár rokov, množstvo veľmi dobre platených technických a obchodných manažérov popredných automobiliek je presvedčených o opaku. A na rozdiel od predpovedí niektorých našich (ne)dobre platených novinárov, sa svetové predaje elektrických vozidiel rozvíjajú tempom, o akom sa mnohým iným segmentom priemyslu môže iba snívať. Hoci aj v niektorých krajinách sveta už predaje elektrických áut prekročili 50 % podiel na celkovom predaji áut, doposiaľ šlo o pomerne malé krajiny, ako napríklad Nórsko. Zaujímavé sú v tomto kontexte tendencie, ktoré nemožno prehliadnuť. V celej Európe sa za prvých jedenásť mesiacov 2023 predalo 1 813 941 elektromobilov (čo predstavuje medziročný nárast o 39,7 %) a na Slovensku v tomto istom období bol medziročný  nárast predajov EV o  73,2 %. V prvom polroku 2024 bolo pritom na Slovensku predaných, resp. zaregistrovaných o 45 % viac nových elektromobilov ako rok predtým.

miliónte elektrické vozidlo spoločnosti BYD

Úplne iné objemy predaja áut sa realizujú v technicky najrozvinutejších krajinách, medzi ktorými najvýznamnejší trh predstavuje Čína. Predbežné údaje ukazujú, že v júli 2024 predaj elektrifikovaných  vozidiel na čínskom trhu po prvýkrát prekonal predaj áut so spaľovacím motorom s mierou penetrácie 50,84 %. Predtým sa tento výkon dosiahol v priebehu dvoch týždňov v apríli , ale nikdy počas celého kalendárneho mesiaca.

Podľa predbežných údajov Čínskej asociácie osobných automobilov (CPCA) dosiahol predaj elektrifikovaných vozidiel v priebehu júla úroveň 879-tisíc kusov. Ide o 37 % medziročný nárast a 3 % nárast oproti júnovým predajom. Celkový predaj osobných áut za júl 2024  dosiahol úroveň 1 729 000 kusov, čo je o dve percentá menej medziročne aj v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom.

To znamená, že podľa predbežných údajov tvoril maloobchodný predaj elektrifikovaných vozidiel v júli 50,84 % z celkového počtu predaných áut. Elektrifikované vozidlá sú v Číne pomenované ako  Nové energetické vozidlá (NEV) sú termínom  zahŕňajúcim batériové elektrické vozidlá (BEV) a nabíjateľné plug-in hybridné vozidlá (PHEV). NEV zahŕňajú aj vozidlá využívajúce vodíkové palivové články (FCEV), ale tieto sa v  Číne takmer predávajú.

čínsky start-up Leapmotor už dávno presiahol úroveň 100 000 vyrobených elektrických áut

Minulý rok pán Miao Wei, bývalý minister priemyslu a informačných technológií, na China Auto Forum v Šanghaji povedal, že očakávajú, že miera penetrácie elektrických vozidiel v roku 2025 presiahne 50 %.

V marci 2024 pán Wang Chuanfu, generálny riaditeľ spoločnosti BYD, predpovedal, že NEV dosiahnu viac ako 50% podiel na trhu v priebehu nasledujúcich troch mesiacov. Zdá sa, že p. Wangovi sa  jeho predpoveď posunula len o mesiac. Skutočným testom však zostáva, či sa toto číslo skutočne dá dosiahnuť za celý rok 2024. Analytici už skôr predpovedali, že miera penetrácie NEV cez 50 % sa dosiahne až oveľa neskôr. Economist Intelligence Unit predpovedá, že sa to nedosiahne skôr ako v roku 2028 a Čínska federácia osobných automobilov predpovedá na rok 2024 iba 40 % mieru penetrácie NEV.

výrobné číslo 1 milión už dosiahol aj samotný model elektrického BYD Song

V súčasnosti je miera penetrácie NEV za tento rok na úrovni 43,1 %. Vyplýva to z kumulatívnych maloobchodných tržieb od začiatku roka do konca júna 2024 po vyhodnotení predaja 11,568 milióna áut, čo predstavuje medziročný nárast o 2 %. Z toho predaj elektrifikovaných vozidiel dosiahol hodnotu 4,991 milióna, čo je medziročný nárast o 34 %.

Z týchto údajov možno vyvodiť, že nielenže došlo k veľkému nárastu predaja nových energetických vozidiel, ale aj veľkoobchodnému kolapsu predaja automobilov áut so spaľovacím motorom. Treba poznamenať, že v čínskom kontexte NEV znamenajú plne elektrické (BEV) vozidlá a plug-in hybridné, (PHEV). V Číne tiež často používa termín EREV, čo znamená EV s predĺženým dojazdom, kde benzínový motor funguje iba ako generátor a ktoré sa označujú aj ako vozidlá so sériovým hybridným pohonom PHEV. Technicky pojem NEV zahŕňa aj ďalšie kategórie, ako napríklad FCEV, ale tie predstavujú na čínskom trhu zanedbateľné množstvo.

Konečné čísla, ktoré potvrdia historickú udalosť, pravdepodobne zverejní koncom tohto mesiaca Čínska asociácia osobných automobilov (CPCA).

Zdroj: carnewschina, topspeed, teslamagazín