EÚ predstavila nové colné tarify pre EV z Číny-hlúposť a krátkozrakosť 2.0
Európsky automobilový priemysel sa vytrvalo rúti do ničoty. Nie preto, že by si to neuvedomovali poprední predstavitelia európskych automobiliek. Práve naopak, intenzívne argumentovali proti prijatiu nezmyselných sankcii voči čínskym výrobcom elektrických áut. V súčasnej situácii, keď každý len trochu v tomto priemyselnom odvetví zorientovaný človek vie, že čínski výrobcovia elektrických vozidiel (EV) sú absolútnou technologickou špičkou v tomto segmente, akýkoľvek umelo zavedený izolacionizmus privedie len a len k ďalšiemu prehlbovaniu technologického zaostávania európskych výrobcov EV. Vývoz čínskych EV do EÚ je len nepatrným zlomkom ich celkovej výroby a predaja, takže akékoľvek clá prijaté zo strany EÚ budú mať zanedbateľný vplyv na čínskych výrobcov. Obrovská vnútorná konkurencia výrobcov EV na čínskom trhu, generuje veľké množstvo značiek EV a kvalitných modelov najrôznejších typov a koncepcii elektrických áut. Čo sa v žiadnom prípade nedá povedať o situácii na európskom trhu. Žiaľ, veľká časť politikov predstavujúcich EÚ je nielen nepoučiteľných, ale ich ekonomické a technické vedomosti absolútne nezodpovedajú potrebám súčasného sveta, čo len svedčí o katastrofálne mizernej kvalite „zástupcov ľudu“ štátov EÚ. Poďme ale k najnovším „počinom“ predstaviteľov našej „rajskej záhrady“:
Európska komisia dnes zverejnila nové navrhované clá na elektrické vozidlá (EV) z Číny, pričom po prvýkrát konkrétne odhalila sadzby, ktorým čelia vozidlá Tesla čínskej výroby. V rámci prebiehajúceho vyrovnávacieho vyšetrovania Európska komisia podľa dnešného vyhlásenia zverejnila zainteresovaným stranám návrh rozhodnutia o konečných vyrovnávacích clách na dovoz batériových elektrických vozidiel (BEV) z Číny.
Európska komisia uviedla, že vykonala menšie úpravy navrhovaných colných sadzieb vo svetle pripomienok zainteresovaných strán k predbežným opatreniam. Nové doplnkové clá pre čínskych výrobcov EV sú nasledovné: BYD: 17,0 %; Geely: 19,3 %; SAIC: 36,3 %; Ostatné spolupracujúce čínske spoločnosti: 21,3 %; Všetky ostatné nespolupracujúce čínske spoločnosti: 36,3 %. Rozhodnutie o udelení individuálnej colnej sadzby Tesle ako vývozcovi z Číny, bola v tejto fáze stanovená na 9 percent. Tieto čísla sú nad rámec existujúcich 10 % dovozných ciel.
Ide o úplne minimálnu zmenu doplnkových colných taríf oznámených Európskou komisiou 4. júla 2024 , ktorými boli pre: BYD: 17,4 %; Geely: 19,9 %; SAIC: 37,6 %; Ostatné spolupracujúce čínske spoločnosti: 20,8 %; Všetky ostatné nespolupracujúce čínske spoločnosti: 37,6 %. Pre BYD, Geely a SAIC to znamená, že teraz čelia mierne nižším sadzbám, ale úpravy sú minimálne. Tesla na druhej strane zaznamenala dobré správy s 9 % daňovou sadzbou podstatne nižšou ako 20,8 %, ktoré sa na ňu predtým vzťahovali. Tesla podľa dnešného vyhlásenia Európskej komisie predložila odôvodnenú žiadosť o „individuálne preskúmanie“ s cieľom určiť úroveň jej cla na základe konkrétnych dotácií, ktoré dostala.
Európska komisia overila informácie počas overovacej návštevy v Číne a vykonala rovnaké kontroly ako v prípade ostatných čínskych výrobcov vyvážajúcich EV zaradených do vzorky, uvádza sa vo vyhlásení. Akýkoľvek rozdiel vo výške taríf odráža rôzne úrovne dotácií medzi rôznymi schémami, uviedla Európska komisia.
Aká môže byť jedna z odpovedí čínskych výrobcov EV? BYD stavia automobilku v Maďarsku, v Szegede, ktorá by mala začať vyrábať v roku 2025. Medzitým čínsky Leapmotor T03 v utorok zišiel z výrobnej linky v poľskom závode Stellantis. Automobilka Great Wall Motor (GWM) hľadá umiestnenie závodu na výrobu automobilov v Európe a bolo oznámené, že sa rozhoduje medzi Nemeckom, Českom, Poľskom a Maďarskom. Štátna spoločnosť Chery Auto ohlásila závod na výrobu automobilov v Barcelone v Španielsku, ktorý jej podľa spoločnosti pomôže zmierniť 31 % clá, ktorým čelí.
Inou odpoveďou môže byť zavedenie cla vo výške 25 % na veľké európske autá so spaľovacími motormi (ICE) dovážané do Číny, tak ako ho požadujú čínski výrobcovia elektrických vozidiel (EV). To by sa ale určite nepáčilo gigantom európskeho priemyslu, pre ktorých je čínsky trh kľúčový. Zatiaľ!
Medzitým, čínski výrobcovia EV a batérii nespia a aktívne rozširujú svoju prítomnosť v štátoch tzv. „globálneho Juhu“, ktorý mimochodom tvorí absolútnu väčšinu svetovej populácie. Spoločnosť BYD už vstúpila na viac ako 80 trhov po celom svete. Už v júli BYD otvoril svoju prvú továreň v úplnom vlastníctve v zámorí v Thajsku s výrobou 8-miliónteho elektrifikovaného vozidla spoločnosti. BYD má tiež závod JV v Uzbekistane a továreň vo výstavbe v Indonézii . Okrem toho spoločnosť BYD podpísala dohody s Maďarskom, Tureckom a Brazíliou na výrobu elektrických vozidiel.
Či tam o niekoľko rokov budú zastúpené aj európske automobilky je stále väčším otáznikom!
Zdroj: cnevpost, carnewschina