„Haluze“a hlúposti! Alebo, niekoľko slov ku koncu elektromobility a problémom Volkswagenu
V posledných týždňoch na stránkach niektorých tzv. „mienkotvorných médii“, neutíchajú diskusie o kríze v oblasti elektromobility a redukcii plánov automobiliek v oblasti výroby elektrických vozidiel. Problematika je skutočne mnohohranná a dať jednoduchú odpoveď na zložitú problematiku sa nedá. Avšak, v samotných médiách je natoľko protirečivých informácii, že akékoľvek tvrdenie sa dá vzápätí poprieť iným faktom.
Pokles záujmu o elektromobily skutočne nastal. Niekde viac, niekde menej a niekde vôbec, ba naopak, inde predaje EV výrazne posilnili. Takže poporiadku:
Podľa informácii denníka SME, automobilka Volvo upustila od plánu predávať od roku 2030 len plne elektrické autá. Rovnako, aj Toyota okresala o tretinu plán výroby elektromobilov. Na vrub prvej informácie treba podotknúť, že samotný záväzok automobilky Volvo je nezmyselný – prečo by mal niekto prestať vyrábať to, čo zákazníci chcú. Možno, len ako okrajový produkt, ale výrobné linky na spaľovacie motory predsa existujú a netreba ich stavať nanovo. Automobilka Toyota nikdy nebrala prechod na elektromobilitu vážne a napokon, prečo aj, keď v oblasti nenabíjateľných hybridov (HEV) sú svetovou jednotkou na trhu.
Na druhej strane, údaje z iných ako európskych trhov nám ponúkajú úplne iné tendencie. A dobre platení manažéri automobiliek, zvyčajne neberú svoj plat bezdôvodne a vedia dobre čítať v tabuľkách a reportoch predajcov áut.
Svet totiž nie je len Európa, kde sa výrobcovia trápia s dôsledkami nezmyselných sankcii a rôznych embárg na dovoz surovín, či komponentov. Problémy Volkswagenu sú z veľkej časti vyvolané práve týmito faktormi. Výsledkom sú čoraz väčšie problémy s konkurencieschopnosťou nemeckých áut na svetových trhoch. Po odstrihnutí sa od solventného ruského trhu sa čoraz väčšie problémy pre európskych výrobcov áut vynárajú aj na najdôležitejšom trhu sveta – v Číne. V tomto prípade však môžu byť dôsledky pre nemecké automobilky ešte horšie, o čom svedčí aj strata vedúcej pozície dlhoročného lídra predajov na čínskom trhu – automobilky Volkswagen. Čínski zákazníci sa okrem neúmerne vysokých cien sťažujú aj na technologickú zaostalosť hlavne softwarových riešení u nemeckých áut, ale aj na ich klesajúcu kvalitu. Pomyslený „kliniec do rakvy“ môžu zatĺcť aj možné odvetné opatrenia čínskej vlády na zavedenie doplnkových ciel na dovoz čínskych elektromobilov do Európy. Potom sa už bude treba baviť nie o zatvorení niekoľkých fabrík, ale veľkého množstva výrobných podnikov na starom kontinente. Následná obchodná strata a podkapitalizácia môže skutočne priviesť k tomu, že značku VW postihne osud značky Opel, ktorú si investori už roky prehadzujú medzi sebou. Tragédia sa ale i tak konať nebude a svet sa bude točiť ďalej, avšak s inými značkami. Kto si dnes spomenie na nemecký Borgward, či Goliath, luxusný Horch, švédsky Saab, francúzsky Talbot či Simcu, taliansky De Tomaso, či československú Tatru? Boli a už nie sú!
Ako teda vyzerá svetový predaj áut? Predaj áut s konvenčnými spaľovacími motormi celosvetovo klesol o 6 %. Pritom, podiel elektrických áut na celkovom predaji stúpol na 35 % zo všetkých vozidiel, pričom vlani bol necelých 30 %. V 1. polroku 2024 sa vo svete predalo takmer 11 miliónov hybridov alebo plne elektrických áut, čo je medziročný nárast o vyše o 22 %. Z toho 4,2 milióna boli čisto elektrické vozidlá (BEV). Trhu s elektromobilmi suverénne vládne Čína, kde sa ich od januára do júna 2024 predalo 2,5 milióna.
Predaj elektromobilov v Európe tak isto rastie. V 1. polroku 2024 sa na desiatich najväčších trhoch Európy predalo 2,8 milióna hybridov a elektrických áut, čo je medziročný nárast o 9 %. Na druhej strane, európskym automobilkám klesá predaj čisto elektrických áut, keď na kľúčových európskych trhoch sa medziročne znížil o 2 %. Trh v Európe ťahajú hlavne hybridy.
Čo je pritom pozoruhodné, čínsky export áut do EÚ tento rok prvý raz prevýši európsky vývoz do Číny, odhadla PwC. Dôvodom je vedúca úloha Číny na trhu s elektromobilmi, keď v 2. štvrťroku 2024 premiérovo vyrobila viac ako milión áut s elektrickým pohonom.
Podľa očakávaní PwC tento rok čínske automobilky dovezú do EÚ 440-tisíc všetkých druhov áut, čo bude tvoriť 68 % čínskeho automobilového exportu. Opačným smerom zamieri 325-tisíc vozidiel. Vlani sa čínske autá prvý raz dostali nad polovicu všetkých európskych importov, keď Čína do Európy doviezla 280-tisíc áut. Európa sa chce brániť prílevu čínskych automobiliek a chystá clá, ktorých detailná podoba by mala byť známa v novembri.
Štúdia PwC predpokladá, že o päť rokov sa počet elektrických a hybridných áut vo svete viac ako zdvojnásobí zo súčasných 33 miliónov na viac ako 68 miliónov vozidiel. Najrýchlejšie by mal rásť záujem o čisté elektromobily, ktorých bude o päť rokov jazdiť 34 miliónov, čo predstavuje nárast o 187 %. Počty hybridov a plug-in hybridov podľa štúdie porastú pomalšie.
Len na okraj: V roku 2024 podiel elektromobilov na predaji nových áut v Nórsku stúpol na svetový rekord 94 %.
O silnej nekompetentnosti Európskej komisie svedčí aj nasledovné prehlásenie komisára pre vnútorný trh , p. Thierry Bretona: „Som veľmi znepokojený oznámeniami o zatváraní závodov. Cieľom musí byť zachovanie a udržanie našich odborných znalostí, inovačnej sily a konkurencieschopnosti“ . Súčasná kríza podľa neho súvisí s tým, že európski výrobcovia nedokážu presvedčiť zákazníkov o výhodách elektromobility. To, či bude prechod na elektromobilitu v Európe úspešný, závisí najmä od rozšírenia nabíjacej infraštruktúry, tvrdí eurokomisár.
Nie, nie, pán komisár! Európski výrobcovia nedokážu presvedčiť zákazníkov o výhodách elektromobility, pretože prestali byť konkurencieschopní. Poprední čínski výrobcovia im už utiekli v technológiách tak ďaleko, že keby sa dnes zastavili…. Koniec poznáte! A to už radšej ani nehovoríme o cenách a kvalite! Na týchto stránkach je o moderných a pritom cenovo dostupných čínskych elektromobiloch popísané celkom dosť!
Nuž, ale keď sa k problémom automobilky Volkswagen vyjadrujú na stránkach Trendu takí odborníci, ako: manažéri závodu na výrobu minerálnej vody, odborníci na personalistiku, či realitný trh, advokáti, bankári, vydavatelia a podobne, niet sa úrovni informovanosti slovenskej verejnosti, čo diviť. Kto z nich má aspoň elementárne technické vzdelanie? Potom to tak vyzerá, že na otázku primátorovi jedného okresného mesta na strednom Slovensku: „prečo nemáte v okrese žiadnu nabíjaciu stanicu?“, som dostal odpoveď, že „on v ich meste ešte elektromobil nevidel!“ Nuž, pri tomto prístupe, ani neuvidí!
P.S. našťastie rozvoj priemyslu vo svete nestojí a nepadá na názoroch niektorých menej informovaných ľudí na Slovensku!