Mesačný predaj NEV v Číne prekročil v auguste po prvý raz hranicu 1 milióna ks
Tento článok je venovaný “skeptikom a iným odborníkom”, ktorých je v našom slovenskom prostredí viac ako dosť a ktorí nám opakovane predostierajú scenáre o “temnej budúcnosti” elektromobility. Našťastie, popredné ekonomiky sveta nekopírujú názory ešte stále dosť hlučnej skupiny našich “odborníkov” a nasledovné riadky a grafy nám ukážu fakty, ktoré sú potvrdením trendu mohutného vzostupu popularity elektrických vozidiel.
Podiel predaja vozidiel s elektromotorom pod kapotou dosiahol v auguste 2024 úroveň 53.9 percenta zo všetkých predaných vozidiel v Číne a bol to zároveň druhý mesiac po sebe s vyše 50 percentným podielom NEV na trhu. Maloobchodný predaj nových energetických vozidiel (NEV), ktorými sa podľa čínskej metodiky označujú iba batériové elektrické vozidlá (BEV) a nabíjateľné hybridné vozidlá (PHEV), prekonal v Číne hranicu 1 milióna kusov za mesiac august. Posledný mesiac ukázal, že predaj plug-in hybridných elektrických vozidiel (PHEV) naďalej výrazne rástol a predaj elektrických vozidiel na batérie (BEV) sa po dvojmesačnom miernom poklese zotavil.
Osobné vozidlá NEV s elektromotorom pod kapotou v maloobchodnom predaji za august 2024 ustanovili nový rekord s hodnotou 1 027 000 kusov za mesiac. Je to zároveň prvýkrát v histórii, kedy mesačný predaj elektrických áut prekročil úroveň 1 milión kusov, podľa údajov, ktoré zverejnila Čínska asociácia osobných automobilov (CPCA). To bolo o 43,2 percenta viac ako v rovnakom období minulého roka a o 17 percent viac ako v júli 2024, uviedla CPCA.
Toto číslo je vyššie ako predbežné číslo CPCA 1 015 000 kusov z odhadu zverejneného 4. septembra 2024 a tiež vyššie ako odhad 980 000 kusov, ktoré vydala asociácia koncom minulého mesiaca. Tento výsledok potvrdzuje oživenie predaja BEV a pokračujúci silný rast predaja PHEV, čo v sumáre viedlo k ďalšiemu rastu predaja NEV za minulý mesiac.
BEV sa predalo v maloobchode počas augusta 583 000 kusov, čo predstavuje 56,8 percenta všetkých maloobchodných predajov NEV. Zároveň to predstavuje medziročný nárast o 18,5 percenta a medzimesačný nárast o 20,8 percenta oproti predaju za júl 2024. To znamená, že nadpolovičnú väčšinu z NEV už tvoria batériové elektrické vozidlá (BEV).
Maloobchodný predaj vozidiel PHEV v auguste dosiahol hodnotu 444 000 kusov, čo predstavuje 43,2 percenta maloobchodného predaja NEV, avšak to znamená medziročný nárast o 96,9 percenta a nárast o 12,2 percenta oproti júlu 2024. Bol to tretí mesiac po sebe rekordne vysoký predaj PHEV v Číne.
Celkový predaj osobných vozidiel v Číne vrátane sedanov, SUV a MPV bol v auguste 1 905 000 kusov, čo je medziročný pokles o 1 percento, zatiaľ čo v porovnaní s júlom vzrástol o 10,8 percenta.
Miera zastúpenia NEV na celkových predajoch áut dosiahla v auguste 2024 nový rekord s úrovňou 53.9 percenta, čo je zároveň druhý mesiac po sebe s vyše 50 percentným podielom NEV na trhu. Miera penetrácie elektrifikovaných áut sa medziročne zvýšila o 16,6 percentuálneho bodu z 37,3 percenta pred rokom a o 2,8 percentuálneho bodu viac z 51,1 percenta v júli 2024.
Veľkoobchodný predaj osobných NEV v Číne dosiahol v auguste celkovo 1 052 000 kusov, čo je medziročný nárast o 31,7 percenta a o 11,4 percenta viac ako v júli. Zároveň, to bolo druhé najvyššie číslo v histórii po 1 114 804 predaných kusoch v decembri minulého roka.
Zastúpenie NEV vo veľkoobchode dosiahlo v auguste rekordných 48,9 percenta, čo je nárast o 13,3 percentuálneho bodu z 35,6 percenta v predchádzajúcom roku a 0,8 percentuálneho bodu viac zo 48,1 percenta v júli 2024.
Osobné NEV vyvezené z Číny predstavovali v auguste 99 000 kusov, čo je medziročný nárast o 23,7 percenta a o 7,6 percenta viac ako v júli, čo predstavuje 24 percent exportu osobných automobilov. BEV sa podieľali 80,8 percentami na augustovom exporte NEV, pričom export tried A0 a A00 BEV predstavoval 41 percent exportu NEV, podľa CPCA.
Zdroj: cnevpost,