Xpeng X2- lietajúce auto spoločnosti Xpeng AeroHT preletelo v regióne Pekingu

Xpeng AeroHT predstavil svoje lietajúce auto X2 na medzinárodnom ekonomickom a obchodnom veľtrhu v Číne v roku 2024 v Langfangu. Demonštrácia sa konala v ekonomickej zóne medzinárodného letiska v Pekingu. Hoci nešlo o prvý verejný testovací let, podujatie znamenalo prvý let lietajúceho auta v regióne Peking-Tianjin-Hebei, čím sa zdôraznil cieľ regiónu, ktorým je rozvoj „hospodárstva v nízkej nadmorskej výške“.

Vedenie mesta zverejnilo návrh akčného plánu s názvom „Peking podporuje vysokokvalitný priemyselný rozvoj nízkohorskej ekonomiky (2024 – 2027). Cieľom plánu je urobiť z Pekingu centrum inovácií v hospodárstve s nízkou nadmorskou výškou. Skúma nové obchodné modely pre lietajúce autá vrátane medzimestskej a diaľkovej dopravy. Len pred niekoľkými mesiacmi bol generálny riaditeľ  Xpeng He Xiao Peng v Pekingu a hovoril s Národným kongresom o svojej vízii lietajúcich strojov.

Xpeng X2, v čase uvedenia na trh známy ako Voyager 2, má dvojsedadlový dizajn postavený predovšetkým z uhlíkových materiálov. Na rozdiel od väčšiny spotrebiteľských dronov so štyrmi motormi (kvadrokoptéry) je Xpeng X2 oktokoptéra, (teda má osem vrtúľ so samostatnými motormi), ktorá poskytuje vysoký vzletový ťah a potrebnú redundanciu (zálohu výkonu pre prípad výpadku jedného, lebo dvoch elektromotorov). V prípade poruchy viacerých motorov, zabezpečuje bezpečnosť posádky zabudovaný padák. Dĺžka Xpeng X2 je 5172 mm, šírka – 5124 mm, výška – 1362 mm, pohotovostná hmotnosť – 680 kg a maximálne užitočné zaťaženie – 160 kg, teda spoľahlivo prevezie 2 “priemerných” ľudí bez batožiny. Xpeng X2 môže počas letu dosiahnuť rýchlosť až 130 km/h a jeho maximálna letová výška je 1000 metrov. Oktokoptéra X2 je plne elektrický osobný dron s pohonom elektromotormi, ktoré sa napájajú od batérie a má dolet približne  100 km. Karoséria Xpeng X2 je skonštruovaná prevažne z karbónových materiálov. Xpegn X2 vydrží vo vzduchu až 25 minút. Sériová verzia, ktorá sa dostane na trh v roku 2025, bude podľa spoločnosti ponúkať variant s predĺženým doletom.

S letovou výdržou 25 minút absolvoval X2 približne 4 000 testovacích letov a bol testovaný v rôznych prostrediach vrátane mestských oblastí, prímorských oblastí a púští. AeroHT plánuje ponúknuť možnosť rozšíreného sortimentu pre sériovú verziu, ktorá sa dostane na trh v najbližších rokoch.

Táto demonštrácia v Pekingu predstavuje ďalší míľnik vo vývoji technológie lietajúcich áut v Číne, pretože Xpeng X2 pokračuje v napredovaní smerom k budúcnosti mestskej a medzimestskej leteckej dopravy. V Číne sa majiteľ spoločnosti p. He Xiaopeng už niekoľkokrát osobne preletel na Xpeng X2. Predtým bolo toto zariadenie privezené aj do Európy, ale nikdy nevzlietlo. Až nakoniec, prvý zámorský let Xpeng X2 sa uskutočnil v Dubaji. Bol organizovaný v rámci výstavy Gitex Global v parašutistickom centre Skydive Dubai. Zaujímavosťou je, že Xpeng Aeroht bol nútený získať špeciálne povolenie od Dubajského úradu civilného letectva na lietanie. Priamym svedkom udalosti bolo asi 150 ľudí. Zástupcovia Xpengu očakávajú, že demonštračný let zariadenia pomôže zmierniť prísne zákazy lietajúcich áut.

Neskoršie, AeroHT podporovaný Xpeng uviedol, že lietajúce auto Xpeng X2 uskutočnilo svoj prelet cez rieku Xiang v meste Changsha v provincii Hunan. Lietajúce auto vzlietlo z ľavého brehu rieky a pristálo na námestí Zhoutou, pričom prekonalo vzdialenosť 1,5 km a vo vzduchu strávilo 4 minúty.

Čo na záver? Kým v našich končinách sa pri pive, alebo aj v parlamente bavíme o tom, či majú elektrické vozidlá budúcnosť a verejná mienka je tzv. mienkotvornými médiami významne formovaná v negatívnom duchu k moderným elektrickým vozidlám zvlášť z Číny, v ďalekej “Ríši stredu” sú témou aj otázky okolo sprístupnenia nízkych letových výšok pre osobnú dopravu. Nuž, potom sa nedivme, že oni sú tam, kde sú a my tam, kde sme. Pán Zhao Deli, generálny riaditeľ a zakladateľ AeroHT nedávno uviedol, že cena za Xpeng X2 sa bude pohybovať v širokom rozmedzí od približne 100 000 do 190 000 eur. To je o niečo menej, ako si u nás pýtajú za Porsche 911 Turbo (224 440 eur).

Zdroj: autochina, ixbt, dealer.porsche