Xpeng aktívne hľadá miesto v EÚ pre svoju továreň
V júli 2024, keď vstúpili do platnosti dočasné clá, ktoré EÚ uvalila na dovážané čínske elektromobily, sme informovali, že Xpeng zvažuje zriadenie výrobného závodu v Európe . Zdá sa, že sa to posunulo o stupeň ďalej. Predseda predstavenstva spoločnosti Xpeng, pán He Xiaopeng nedávno prezradil, že spoločnosť teraz plánuje vyrábať elektrické vozidlá v Európe, aby znížila vplyv uvalených ciel. Výber lokality je stále v počiatočnom štádiu.
Xpeng bola jednou zo spoločností, ktoré spolupracovali s Európskou komisiou pri vyšetrovaní subvencií, ktoré dostali čínski výrobcovia elektrických vozidiel. Nebola však jednou zo spoločností jednotlivo zaradených do vzorky, takže sa na ňu v súčasnosti vzťahuje dodatočné clo vo výške 20,8 %, ktoré sa pripočítava ku doterajšiemu 10% clu. Podľa novo oznámených finalizovaných taríf budú takéto spoločnosti, vrátane Xpeng, podliehať zvýšenej sadzbe o 21,3 %, s výhradou zmien medzi oznámením zo začiatku tohto mesiaca a konečnou implementáciou, ktorá sa má uskutočniť najneskôr v novembri 2024.
Xpeng začal exportovať do Európy v roku 2020, pričom počiatočným trhom bolo Nórsko, z ktorého následne expandoval. Vo výzve na získanie zisku začiatkom tohto mesiaca bolo oznámené, že spoločnosť Xpeng vstúpila do obdobia, keď medzinárodné tržby rýchlo rástli, čo pôsobilo ako dôležitá hnacia sila pre rast predaja aj zisku. Prvýkrát v druhom štvrťroku 2024 prekročil príspevok zo zámorských predajov 10 % z celkových tržieb spoločnosti. Vlajková loď SUV spoločnosti Xpeng, model G9 , bol najpredávanejším stredným až veľkým čisto elektrickým SUV v Nórsku a Dánsku a v prvej trojke bol aj vo Švédsku a Holandsku. Spoločnosť Xpeng už vstúpila do tridsiatich krajín a regiónov vrátane Európy, Stredného východu a Latinskej Ameriky.
Xpeng sa pripája k rastúcemu zoznamu čínskych výrobcov, ktorí aktívne hľadajú továrne v rámci členských štátov Európskej únie, pričom mnohé z nich sú priamym dôsledkom ciel EÚ. Spoločnosť Leapmotor prepojená s koncernom Stelantis už začala vyrábať v Poľsku a spoločnosť BYD buduje závod v Maďarsku. Štátna automobilka SAIC mala v septembri 2024 oznámiť, kde bude umiestnený jej nový závod na výrobu áut značky MG .
Podľa výšky doplnkových ciel, ktoré EÚ zaviedla na nasledujúcich platiť päť rokov, budú elektromobily vyrobené v Číne zaťažené dodatočnými 7,8 % pre spoločnosť Tesla, až po do 35,3 % pre spoločnosť SAIC, ktorá vlastní aj značku MG. Na elektromobily BYD sa bude vzťahovať dodatočné clo vo výške 17%, zatiaľ čo sadzba pre Geely, ktorá vlastní aj značku Volvo, bude 18,8 %. Čína už pohrozila zavedením ciel na európsky automobilový a potravinársky sektor.
Čo je ale pre Slovensko dôležitejšie, prijatie nezmyselných doplnkových colných sadzieb na čínske elektromobily otvára pre nás aj nové okno príležitostí, nakoľko mnohé čínske automobilky budú hľadať miesto na umiestnenie svojich závodov v Európe. Spoločnosť Xpeng môže byť v tomto ohľade veľmi zaujímavý partner, nakoľko to nie je len výrobca elektromobilov, ale táto spoločnosť je technologickým lídrom v mnohých perspektívnych priemyselných odvetviach, ako sú výroba vysoko technologických čipov, robotiky, umelej inteligencie (AI) a neposlednom rade aj lietajúcich vozidiel . Nadchádzajúca návšteva našej vládnej delegácie v Číne, by tento fakt nemala opomenúť.
Zdroj: carnewschina