Aiways U5 čínsky e-crossover pre Európu

Aiways U5 koncom minulého roka, po zvládnutí transkontinentálnej cesty zo Šanghaja do Frankfurtu, získal certifikát TÜV Rheinland (pre krajiny EÚ). Následne vyrobil prvé predsériové kusy e-crosoveru. A teraz, po pol roku, sa oznamujú výsledné technické charakteristiky už sériového auta , ceny a dátum začiatku predaja.

Krátko o spoločnosti Aiways. Spoločnosť bola založená vo februári 2017 bývalými top manažérmi spoločností SAIC a Volvo China. Investícia už prilákala 1,1 miliardy dolárov, má sedemsto zamestnancov a vývojové centrum v Šanghaji. Hlavnou postavou v tomto projekte však bol nemecký inžinier Roland Gumpert. Predtým pracoval v Audi a preslávil sa ako tvorca extrémneho supercaru Gumperta Apolla. Tento projekt sa nepodarilo oživiť a v roku 2014 sa spoločnosť rozpadla – aby sa neskôr mohla znovu objaviť pod novým menom Apollo, ale už bez Rolanda. Sám Gumpert sa z tohto biznisu stiahol do úzadia, ale minulý rok ho najala čínska spoločnosť Aiways. A výsledok – posúďte sami!

Nedá sa síce presne vyjadriť vklad Gumperta do vývoja tohto modelu, keďže prvý koncept Aiways U5 Ion debutoval už na jar 2018. V tom čase Roland pracoval v spoločnosti menej ako rok. Teraz je však sériová verzia zobrazená bez predpony Ion. Jedná sa o crossover veľkosti Hyundai Santa Fe: dĺžka – 4680 mm, šírka – 1880 mm, výška – 1680 mm. Konečná verzia ako celok si zachovala vzhľad výstavného konceptu automobilu, hoci takmer všetky prvky sa v detailoch zmenili: svetlomety, nárazníky, obrysy okien.

E- Crossover je postavený na svojej vlastnej modulárnej platforme MAS. Predné odpruženie je typu McPherson a vzadu multi-link. Trakčná batéria sa nachádza pod podlahou kabíny. V konštrukcii sa z dôvodu odľahčenia široko využíva hliník a iné ľahké zliatiny. Rázvor kolies modulárnej platformy sa pre rôzne modely môže meniť v rozsahu od 2700 do 3000 mm. Model U5 má medzi nápravami 2800 mm.

Aiways U5 má iba jeden elektromotor a to na prednej náprave s výkonom 190 koní. a krútiacim momentom 315 Nm. Súčasná kapacita batérie 63 kWh je v tomto segmente skôr priemerná a poskytuje energiu na 460 najazdených kilometrov v cykle NEDC. Podľa cyklu WLTP to bude skôr medzi 300 až 400km. Je však možné objednať si aj ďalšiu batériu 18 kW ∙ h, ktorá bude umiestnená pod podlahou kufra. Vďaka tomu sa dojazd zvýši o ďalších 100 km.

Výklopné kľučky dverí sú takmer rovnaké ako majú vozidlá Aston Martin: počas jazdy sú zapustené a pri odomykaní centrálneho zámku sa vysúvajú o niekoľko centimetrov tak, aby sa dvere dali ručne otvoriť. Kolesá sú 19 palcové a Aiways U5 má koeficient aerodynamického odporu pre taký vysoký stroj na veľmi slušnej hodnote 0,29.Pohotovostná hmotnosť je 1700 kg. Batériu môžete nabiť od 30% do 80% za 25-30 minút.

Interiér

Vo vnútri e-crossoveru sa nachádza virtuálny prístrojový panel s rozdelenou obrazovkou, senzorová jednotka klimatizácie, elektrické sedadlá a mnoho ďalších zariadení. Vývojári sa tiež môžu pýšiť autopilotom druhej úrovne, ktorý je iba adaptívnym tempomatom s radarom a kamerou, hoci sa vyvíja vyspelejší systém štvrtej úrovne.

Cena a servis

.V auguste 2020 by sa mal oficiálny predaj začať v Nemecku, potom v krajinách Škandinávie. U5 bude ponúkaný v troch štandardných konfiguráciách: Technic, Standard a Premium. Základná verzia bude stáť 25 tisíc Eur, v najvyšších 40 tisíc Eur, bez štátnych dotácií.

Čoskoro sa objaví špecializovaná webová stránka spoločnosti Aiways, na ktorej bude možné: dozvedieť sa viac o modeli, rezervovať si auto, rezervovať si testovaciu jazdu, nakonfigurovať možnosti vybavenia a uzavrieť kúpnu zmluvu.Zaujímavý je aj marketingový krok v oblasti servisu – výrobca poznamenáva, že Aiways U5 vyžaduje údržbu iba raz za 100 000 km !!!

Zdroj:
ai-ways