CATL a Stellantis postavia v Španielsku továreň na LFP batérie v hodnote 4,1 miliardy eur
10. decembra 2024 Stellantis a CATL oznámili plány investovať až 4,1 miliardy EUR (4,3 miliardy USD) do spoločného podniku na výstavbu závodu na výrobu lítium-železofosfátových batérií (LFP) v španielskej Zaragoze. Španielsky závod bude tretím závodom CATL v Európe s ročnou kapacitou výroby až 50 GWh batérii. CATL má v súčasnosti závody na výrobu batérií v Nemecku a v Maďarsku, pričom oba sú už v prevádzke. Spoločnosť Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) je najväčším svetovým výrobcom batérií. V roku 2024 (január – november) spoločnosť kontrolovala 46 % podiel na trhu v Číne s nainštalovanými 183,02 GWh batérií EV. Stellantis je nadnárodná spoločnosť so sídlom v Holandsku, ktorá vlastní značky Fiat, Jeep, Peugeot, Citroen, Alfa Romeo, Opel, RAM a ďalšie.
Závod, ktorého uvedenie do prevádzky sa očakáva koncom roka 2026 , má za cieľ dosiahnuť výrobnú kapacitu až 50 GWh batérii do elektromobilov ročne v závislosti od trhových podmienok a regulačnej podpory zo Španielska a Európskej únie, oznámili spoločnosti v spoločnom vyhlásení. Spoločný podnik medzi CATL a Stellantis je s podielom 50:50 a výstavba závodu bude realizovaná v niekoľkých fázach.
Spoločnosť tvrdí, že projekt predstavuje významný krok v úsilí Stellantis o navýšenie svojich výrobných kapacít komponentov do elektrických vozidiel (EV) v Európe. Závod v Zaragoze sa zameria na dodávanie cenovo dostupných a odolných batériových systémov pre vozidlá segmentu B a C, vrátane osobných automobilov, crossoverov a SUV.
Tento podnik stavia na základe memoranda o porozumení (MOU) podpísanom v novembri 2023 medzi Stellantis a CATL. Dohoda načrtla plány na lokálnu výrobu batériových článkov a modulov LFP v Európe a dlhodobú spoluprácu na pokrokovej technológii batérií pre elektromobily. Celková doba výstavby španielskeho projektu sa očakáva na štyri roky, uviedla CATL s tým, že plán ešte podlieha schváleniu protimonopolných úradov v rôznych krajinách, ako aj schváleniam čínskej a španielskej vlády.
Samostatne, podľa oznámenia Stellantis , spoločný podnik postaví veľkú európsku továreň na výrobu lítium-železofosfátových batérií (LFP) v Španielsku, pričom výroba sa má začať v závode Stellantis v Zaragoze do konca roka 2026.
Nie je to prvá investícia koncernu Stellantis do čínskeho elektromobilového priemyslu. V roku 2023 oznámil akvizíciu 20 % podielu v čínskom startupe na výrobu elektrických vozidiel (EV) Leapmotor za 1,5 miliardy eur (1,58 miliardy USD). Stellantis získala výhradné právo predávať EVznačky Leapmotor po celom svete, okrem Číny. Bývalý generálny riaditeľ Carlos Tavares oznámil, že EV Leapmotor sa budú vyrábať v závodoch Stellantis po celom svete, vrátane USA .
CATL je najväčším svetovým výrobcom batérií do elektrických vozidiel a na priemyselné aplikácie s 252,8 GWh batérií nainštalovaných v EV od januára až do októbra, čo je o 28,3 percenta viac ako 197,0 GWh v rovnakom období minulého roka, podľa juhokórejského prieskumníka trhu SNE Research.
Výrobca batérií CATL sa v období od januára do októbra umiestnil na 1. mieste na svete s podielom 36,8 percenta , čím sa stal jediným dodávateľom batérií na svete s podielom na trhu viac ako 30 percent.
Zdroj: cnevpost