CATL vybuduje svoju sieť staníc na rýchlu výmenu batérií pre EV
Pred niekoľkými rokmi Tesla odmietla myšlienku budovania staníc na rýchlu výmenu batérii pre elektrické vozidlá (EV), ako neperspektívnu. V Číne tiež väčšina výrobcov EV bola k tejto technológii pomerne skeptická. Budovanie siete takýchto výmenníkových staníc totiž nie je práve najlacnejšia záležitosť. Ale niektoré čínske automobilky uvideli v tejto technológii zaujímavý potenciál a nezávisle od seba začali s výskumom a vývojom prvých staníc na rýchlu výmenu batérii pre EV. Technológiu úspešne uviedi do prevádzky spoločnosti Geely a Nio, pričom práve posledná z nich už zrealizovala aj významné celoplošné pokrytie územia Číny týmito stanicami. Nio má v súčasnosti v Číne 2 808 staníc na rýchlu výmenu batérií (SWAP) a začína budovať túto sieť aj v západnej Európe .
Mimo nových trendov nezostala ani spoločnosť Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) a zásadne aktualizovala svoje podnikanie v oblasti rýchlej výmeny batérií, ktoré bolo spustené približne pred 3 rokmi, pričom sa zamerala na štandardizáciu vymeniteľných batérii elektrických vozidiel (EV). Čínsky gigant na výrobu batérií predstavil agresívne plány na budovanie infraštruktúry staníc na rýchlu výmenu batérii pre EV na ekokonferencii Choco-SEB (Swapping Electric Blocks – vymeniteľných elektrických batériových blokov ) v meste Xiamen v provincii Fujian, kde má svoje sídlo.
Zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti, pán Robin Zheng oznámil, že budúci rok spoločnosť plánuje postaviť 1 000 staníc na rýchlu výmenu batérií, pričom konečným cieľom je mať 30 000 staníc na výmenu batérií po celej Číne.
Najväčší výrobca batérii pre elektrické vozidlá (EV) na svete, spoločnosť CATL predstavila aj dve štandardizované “čokoládové” batérie s označením 20# a 25#, určené pre službu rýchlej výmeny batérií. „Čokobatérie“ 20# a 25#, oficiálne nazývané batérie Choco-SEB (Swapping Electric Blocks), budú mať chemické verzie s fosforečnanom lítno-železnatým (LFP) a lítium-nikel-mangán-kobaltové (NMC). Výmenný blok batérie 20# je vhodný pre vozidlá triedy A0 a poskytne dojazd až 500 km podľa metodiky CLTC. Trieda A0 sú v Číne malé mestské autá alebo subkompaktné hatchbacky. Výmenný blok batérie 25# je určený pre elektrické vozidlá triedy A až B a poskytne dojazd až 600 km. Trieda A v Číne sú kompaktné autá ako BYD Dolphin, trieda B sú stredne veľké autá ako BYD Seal.
Pre každý variant modulu Choco-SEB existujú dva plány predplatného:
Pre 20# batériu Choco-SEB (vozidlá triedy A0)
- Cestovný plán (52 kWh batéria NMC): 469 juanov/mesiac, 62 eur /mesiac
- neobmedzený počet najazdených kilometrov
- Rodinná tarifa (42 kWh batéria LFP): 369 juanov/mesiac, 49 eur /mesiac
- Mesačný limit 3000 km
Pre 25# batériu Choco-SEB (vozidlá triedy A/B)
- Cestovný plán (70 kWh batéria typu NMC): 599 juanov/mesiac (82 USD), 79 eur /mesiac
- neobmedzený počet najazdených kilometrov
- Rodinná tarifa (56 kWh batéria typu LFP): 499 juanov/mesiac, 66 eur /mesiac
- Mesačný limit 3000 km
V tejto oblasti je veľmi zásadné aj nasledovné vyhlásenie spoločnosti: “Budeme pokračovať v presadzovaní štandardizácie systému výmeny batérií a z tohto pohľadu je najdôležitejšou vecou štandardizácia veľkosti batérií,” povedal Zheng počas konferencie CATL Battery Swap Ecosystem Conference v meste Xiamen.
Spoločnosť CATL tiež oznámila, že 10 elektromobilov vybavených vymeniteľnými batériami Choco-SEB bude uvedených na trh od budúceho roka. CATL spolupracovala s automobilkami GAC, BAIC, Wuling a FAW na implementácii tejto technológie pri vývoji nových modelov EV.
Zoznam modelov elektrických vozidiel podporujúcich systém rýchlej výmeny batérií Choco-SEB:
- Changan Oshan 520 (spustenie v 1. štvrťroku 2025)
- GAC Aion S (spustenie v 2. štvrťroku 2025)
- Hongqi E-QM5 (spustenie v 2. štvrťroku 2025)
- SAIC Roewe D7 (spustenie v 4. štvrťroku 2025)
- BAIC C66 (spustenie v 1. štvrťroku 2026)
- Wuling Bingo (TBA)
- Wuling Starlight (TBA)
- SAIC Rising F7 (TBA)
- SAIC Maxus Mifa 9 (TBA)
- SAIC Maxus Dana (TBA)
Spoločnosť CATL oficiálne vstúpila do obchodu s výmenou batérií v januári 2022 uvedením svojej značky na výmenu batérií EVOGO. „Očakáva sa, že do roku 2030 bude systém na rýchlu výmenu batérií pokrývať jednu tretinu potreby doplnenia energie pre elektrické vozidlá,“ uzavrel Robin Zheng na konferencii.
Zdroj: carnewschina