Voyah Free – elektrické SUV z vyššej triedy
Značku Voyah vytvoril čínsky koncern Dongfeng pre svoje najpokročilejšie a najdrahšie modely. Debutovala vlani v lete koncepčným sedanom i-Land. Prvým produkčným modelom novej značky však bude plnohodnotný crossover Voyah Free, ktorý bol 18.12.2020 predstavený v Číne.
Spoločnosť Dongfeng je známa predovšetkým pre svoje relatívne lacné autá, ako aj výrobou nákladných vozidiel. Pre novovytvorenú dcérsku značku Voyah však bolo vytvorené vlastné inžinierske centrum so samostatným vývojovým tímom. Za vzhľad automobilov zodpovedá štúdio Italdesign.
Špeciálne pre modely Voyah bola vyvinutá samostatná modulárna platforma ESSA (Electric Smart Secure Architecture): má odpruženie s dvojitými ramenami vpredu, viacprvkové vzadu, hliníkové pomocné rámy s trakčnou batériou pod podlahou. A model Free má tiež pneumatické tlmiče na oboch nápravách.
Technické charakteristiky
Voyah Free má „drahé“ proporcie, výsuvné kľučky dverí a súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,28. Pokiaľ ide o veľkosť, jedná sa o kategóriu vozidiel Volvo XC90, alebo Audi Q7: dĺžka – 4905 mm, šírka – 1950 mm, výška – 1690 mm. Rázvor náprav je úctyhodných 2955 mm. Piati pasažieri sa v ňom určite tiesniť nebudú.
V základnej verzii je Voyah Free elektrickým vozidlom. Má dva elektromotory (jeden na každej náprave) s celkovým výkonom 506 kW (680 k.) a krútiacim momentom 1000 Nm! Kapacita hnacej batérie nie je uvedená, ale je deklarovaný dojazd na jedno nabitie: 500 km v zastaranom cykle NEDC. Elektrické SUV dokáže akcelerovať z 0 km na „stovku“ za 4,8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 200 km / h .
A druhou verziou je nabíjateľný sériový hybrid. Jeho elektrické motory sú rovnaké a pod kapotou sa nachádza benzínový turbom podporovaný štvorvalec s objemom 1,5 l. a s výkonom 109 k. z produkcie Dongfeng, ktorý nie je mechanicky spojený s hnanými kolesami a funguje iba v režime generátora na dobitie batérie. Cestovný dojazd takého hybridu je 860 km podľa cyklu NEDC.
Interiér a výbava
Podznačka Voyah sa považuje za prémiovú, takže výbava crossoveru Free je bohatá. Súčasťou štandardnej výbavy je vzduchové pruženie, adaptívny tempomat, štvorzónová klíma, luxusné predné sedadlá s elektricky nastaviteľným vetraním, kúrením a masážou.
V päťmiestnom salóne sú vodič a spolujazdec oddelení vysokým „stúpajúcim“ tunelom. Predný panel obsahuje tri obrazovky spojené pod jedným sklom; komplex infotainmentu dokáže rozpoznať gestá a hlasové príkazy. Vodič tak môže predovšetkým nastavovať teplotu v kabíne a ovládať elektricky ovládané okná. Auto má zabudovanú technológiu rozpoznávania tváre vodiča a umožňuje bezdrôtové aktualizácie softwaru. Dongfeng tvrdí, že produkčný Voyah Free dostane 20 (!) asistenčných systémov vodiča, inteligentný navigačný systém, technológiu aktívneho nočného videnia a ďalšie dobroty pre vodiča a pasažierov.
E- crossover je dodávaný so snímačmi odtlačkov prstov a detekciou tváre vodiča. Auto má tiež k dispozícii niekoľko radarov 3 mm vlnovej dĺžky, 9 kamier a 12 ultrazvukových senzorov. Adaptívny tempomat funguje v celom rozsahu rýchlostí. K dispozícii je tiež kamerový systém kruhového záberu, sledovanie „slepých“ zón a nočné videnie, ktoré monitorujú situáciu na ceste na vzdialenosť 150 metrov.
Kupujúcim čínskeho crossoveru navyše ponúknu v 12 smeroch elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťovou funkciou, prémiovú akustiku s aktívnym potlačením okolitého hluku a ďalšou výbavou.
Cena
Voyah Free sa začne vyrábať až v treťom štvrťroku 2021, takže cena bola zatiaľ zverejnená len orientačne – 400.000,-juanov, približne 50 283,- EUR (po prepočte aktuálnym kurzom NBS). Pre zabezpečenie výroby modelov Voyah dôjde k prestavbe továrne bývalého Renaultu Dongfeng JV vo Wu-chane, ktorá bola kvôli tomu zatvorená na jar 2020. Zároveň sa zvýši kapacita závodu zo 110 na 150 tisíc vozidiel ročne.
Koncern Dongfeng následne sľubuje, že každý rok predstaví jeden nový model Voyah rôznych kategórii – sedany, crossovery a minivany. Už sa tešíme!
Zdroj: