Čínska vláda zvyšuje dotácie na nákup elektrických vozidiel.
Čínske ministerstvo financií vydalo oznámenie o „Dotačnom fonde na úsporu energie a znižovanie emisií do roku 2021“. Podľa tohto dokumentu dotácie na nákup vozidiel na „ nových zdrojoch energie“ v Číne v roku 2021 porastú o 234% v porovnaní s minulým rokom, na 37,58 miliárd juanov (5,72 miliárd dolárov). ( Termínom “vozidlá na nových zdrojoch energie” sa v oficiálnych dokumentoch čínskych vládnych orgánov označujú elektromobily, automobily s vodíkovými palivovými článkami a plug-in hybridy). Približne 42% z tohto rozpočtu pôjde na podporu nákupu a prevádzky elektrických autobusov. Časť pôjde na podporu nákladnej a vodnej dopravy. A zvyšných približne 50% pôjde na podporu rozvoja trhu s elektrickými osobnými automobilmi. Nakoniec samozrejme, prostredníctvom zákazníkov kupujúcich elektromobily bude tento rozpočet rozdelený medzi všetkých čínskych výrobcov elektromobilov. Ale to bude už závisieť od objemu ich výroby a predaja.
Čínsky trh s automobilmi sa neuveriteľnou rýchlosťou zotavuje z krízy spôsobenej coronavírusom a veľmi úspešne sa vyrovnáva aj následkami dlhodobých sankcii zo strany USA a iných krajín. Podľa posledných štatistík dosiahol predaj čisto elektrických vozidiel v Číne za obdobie od januára do novembra 2020 počet 903 000 kusov, čo je o 2,7% viac ako v rovnakom období v predchádzajúcom roku. A minulý rok sa tam predalo niečo cez 1,2 milióna elektrických vozidiel. Je pravdepodobné, že objem predaja z minulého roka ak aj nebude prekonaný v roku 2020, bude aspoň niekde blízko týchto čísel.
Cieľavedomá politika znižovania emisii v Číne sa však netýka iba preplnených mestských aglomerácii. U nich sa tento proces nenecháva na samovývoj, ale má jasnú štátnu politiku aj pre rozvoj elektromobility na vidieku, ktorá prináša zodpovedajúce výsledky. Podľa Ministerstva priemyslu a informačných technológií Čínskej ľudovej republiky predaj automobilov na “nových zdrojoch energie” iba za posledné štyri mesiace vo vidieckych oblastiach presiahol 180 000 kusov.
Dedinu možno považovať prakticky všade za baštu konzervativizmu. Avšak práve vo vidieckych oblastiach môže byť elektromobil prirodzenejšou formou dopravy, ako kdekoľvek inde. To tvrdím samozrejme, na základe reálií slovenskej dediny v našej krásnej ale pritom kompaktnej vlasti, kde sú každodennou skutočnosťou malé skoky do najbližšieho mesta, možnosť nabíjania z vlastnej zásuvky vo svojej garáži, … Čína má však svoje špecifiká.
K rastu predaja elektrických vozidiel na vidieku v Číne prispel vládny program preferenčných opatrení. Ministerstvo priemyslu a informačných technológií v ČĽR uskutočnilo päť propagačných akcií v provinciách Shandong, Jiangsu, Hainan, Sichuan a Yunnan. Akcie sa zúčastnilo celkovo 61 modelov elektromobilov od 24 domácich výrobcov automobilov. Provinčné vlády poskytli dotácie na nákup elektrických automobilov, a štátne energetické siete a spoločnosti výrobcov nabíjacích staníc podporili kampaň inštaláciou nabíjacích staníc a vybavenia infraštruktúry pre kupujúcich.
Už po prvých výsledkoch kampane na elektromobilizáciu čínskeho vidieka, ktorá bola uznaná za úspešnú, sa čínska vláda rozhodla pokračovať aj v roku 2021 a rozšíriť tento program do všetkých vidieckych oblastí krajiny.
Na záver
Čo tak namiesto kritizovania diktatúry “strany a vlády” v tejto svetovej ekonomickej veľmoci, vziať si príklad z ich cieľavedomého úsilia pri riešení určitého problému. Jeden a pol miliardový národ dnes nerieši coronu na každodenných vládnych tlačovkách, ale “makajú” na vysokotechnologickej budúcnosti svojej vlasti . Zatiaľ čo my sme, zdá sa beznádejne uviazli v minulosti. A ešte sa budeme tešiť, že v našom závode VW budeme vyrábať luxusné sedany s motormi, ktoré od nás za 10 rokov už nikto nekúpi.
Zdroj:
yandex