Nexon EV – elektromobil od TATA Motors
Zatiaľ čo Elon Musk rokuje s indickými vládnymi štruktúrami aby do krajiny prišiel nielen s predajom, ale aj s výrobou svojich elektromobilov, miestni výrobcovia nestrácajú čas a vytvárajú celkom dobré elektromobily pre svoj trochu špecifický trh. Pritom prichádzajú s vlastnými technológiami batérií a pohonných jednotiek.
Všeobecne je indický automobilový priemysel veľmi špecifická vec. Ale keď vezmeme do úvahy, že Tata Motors vlastní Jaguar, Land Rover a Daewoo, nie je pochýb o tom, že technológie týchto spoločností sa čiastočne aplikujú na automobily vyrobené v samotnej Indii. Vzhľadom na klimatické podmienky Indie (teplo, vlhkosť, prach, piesok) musia konštruktéri tieto faktory brať do úvahy pri vývoji elektrických vozidiel, ktoré musia odolávať všetkým vyššie uvedeným poveternostným podmienkam. To znamená, že výstupom by mal byť veľmi spoľahlivý a odolný elektromobil.
Indický automobilový trh je jedným z najväčších na svete. Ročne sa tu predá asi 4 milióny automobilov. Ale elektromobily v tomto objeme ešte nie sú veľmi zastúpené. Pre zlepšenie neutešenej situácie s emisiami vo veľkomestách bol prijatý štátny program na dekarbonizáciu dopravného a energetického priemyslu.
Táto situácia by sa mohla začať zlepšovať aj vďaka novému elektrickému mestskému crossoveru Nexon EV od jedného z najväčších indických výrobcov automobilov, spoločnosti Tata Motors . Začiatkom roku 2020 sa automobil dostal do výroby a postupne počas roka aj do predaja.
Technické charakteristiky
Elektromotor Tata Ziptron je 3-fázový synchrónny motor s permanentným magnetom. Má maximálny výkon 129 koní a krútiaci moment 245 Nm.
Systém Ziptron obsahuje batériu, elektrický motor a výkonovú elektroniku. Všetko ich vlastného dizajnu. Zvláštnosťou tohto systému je, že nejde o prvky nejakej čisto elektrickej platformy, ale boli navrhnuté tak, aby sa dali namontovať na už vyrábanú platformu benzínového SUV značky Nexon .
S prihliadnutím na klimatické podmienky Indie vývojári venovali osobitnú pozornosť chladeniu a ochrane pred prachom všetkých prvkov elektrického pohonu. Batéria má kapacitu 30,2 kWh, pri pracovnom napätí 320 V aj e kvapalinou chladená. Batériový blok je certifikovaný a spĺňa bezpečnostnú normu AIS-048. Je navrhnutý tak, aby odolal vniknutiu vlhkosti a prachu, úderu, prebitiu a bol testovaný na skrat. Blok batérii počas testov dobre fungoval v širokom rozmedzí teplôt a odolal všetkým poveternostným podmienkam. Ak je to skutočne tak, znamená to, že termoregulačný systém môže nielen efektívne chladiť, ale v prípade potreby aj vykurovať. Deklarovaný dojazd na jedno nabitie je približne 312 km.
Jednotka výkonovej elektroniky je tiež kvapalinou chladená, aby zabezpečila stabilný výkon a životnosť systému v širokom rozmedzí prevádzkových teplôt.
Cena
Cena Tata Nexon EV bola stanovená na 18 000 USD. Pre tento rozmer auta nie je malá, ale napriek tomu je celkom prijateľná. Malo by sa tiež vziať do úvahy, že celkový balík rôznych štátnych bonusov na kúpu elektromobilu tejto triedy je v Indii asi 4 000 dolárov, čo v konečnom dôsledku znižuje konečnú cenu na 14 000 USD.
P.S. Ak raz vlastník nitrianskeho závodu Jaguar- Land Rover zatúži predávať na našom trhu aj niečo dostupnejšie zo svojej koncernovej produkcie, Nexon EV na dochádzanie do zamestnania a rozvoz detí po krúžkoch určite nebude zlá voľba.
Zdroj:
yandex