Lock-downové elektrizujúce vozidlá – pokračovanie č.2

Zima za oknami prituhuje, čomu sa tešia hlavne deti na dištančnom vzdelávaní a ostatným občanom našej vlasti prituhujú pravidlá spolunažívania naši kompetentní, aj menej kompetentní predstavitelia. Trochu radosti do života nám prinášajú správy o “mohutne postupujúcej” vakcinácii obyvateľstva a k tejto radosti chceme priložiť aj naše polienko z noviniek vo svete elektromobility. Pretože, ako všetci dobre vieme, chuť podstúpiť očkovanie sa zvyšuje priamo úmerne radosti z očakávanej budúcnosti. Takže sa poďme spolu potešiť aspoň z toho, čo nás čaká v sfére bezemisnej dopravy v najbližších mesiacoch.

Spoločnosť VoltAuto pripravila ďalší Výber aktualít s poradovým číslom 5. Na úvod si pozrieme automatizované parkovacie domy pre čínske veľkomestá, samozrejme vybavené príslušnou nabíjacou infraštruktúrou. Dozvieme sa niečo o spoločnosti NIO, ktorej úroveň kapitalizácie sa zvýšil počas roku 2020 až 12 násobne a momentálne na 4. mieste na svete. A to, prosím, napriek pandémii, ktorá zúri okolo nás. Na to aby týmto parametrom obišli takých gigantov, ako americký GM, alebo Ford, im stačilo iba 6 rokov. A to prosím, nespomíname americkú TESLU, ktorá je momentálne na čele rebríčka pred takými automobilkami ako VW a Toyota. Čínska spoločnosť Chery uviedla na trh novú značku – Jetour. Prvým modelom bude elektrické SUV Jetour XC70 S EV, vyzbrojené 170k. elektromotorom, napájaným od batérie s kapacitou 56kWh. Deklarovaný dojazd bude okolo 400 km. Spoločnosť BYD predstavila elektromobil vyrobený podľa požiadaviek alternatívnej taxislužby, spoločnosti DiDi, pre ktorú pracuje 31 miliónov vodičov. Zvláštnosťou sú posuvné dvere na ľavej strane auta pre pohodlnejšie nastupovanie od chodníka. Automobilka GAC prestavila nový koncept Aion Y (young). Toto označenie výstižne napovedá o cieľovom segmente zákazníkov.

Výber zaujímavostí č.5 Zdroj: VoltAuto

Spoločný podnik VW a JAC pod názvom SOL, plánuje začať v marci 2021 výrobu mestského elektrického autíčka SOL E 10X. Spoločnosť HYCAN pripravuje na začiatok roku 2021 prezentáciu elektrického sedanu Ar18. Na záver videa zaznie informácia, že k roku 2025 čínska vláda zaviazala výrobcov áut predávať najmenej 20% bezemisných áut ( EV, alebo FCEV) a do roku 2035 to má byť až 50%. Takže šetrite, lebo ako sa na konci dozvieme, v Nórsku sa už od leta 2020 predáva veľké elektrické SUV BYD Tang EV. Ak tam uspejú, do ostatnej Európy je to už len na skok!

V nasledujúcom Výbere zaujímavostí č.6 sa spoločnosť VoltAuto zamerala na novinky, ktoré by mali uzrieť svetlo sériovej výroby v novom roku 2021. Na úvod sa predstavuje koncept Voyah Free, na ktorý sa už prijímajú predobjednávky. Spoločnosť Evergrande Group predstavila novú značku luxusných elektrických áut Hengchi. Plánujú začať masovú výrobu áut už v tomto roku.

Mimochodom, spoločnosť Evergrande Group vlastní kontrolný balík akcíí v európskych spoločnostiach NEVS ( bývalý Saab) a Koenigsegg. O ambíciach tejto spoločnosti to niečo naznačuje, čoho potvrdením je aj predstavenie zrazu 6 elektrických konceptov, ktoré by sa postupne mali dostať do výroby. Wuling Hong Guang Mini EV je najpredávanejším elektrickým autom v Číne. Mestské autíčko je od mája 2020 v predaji a odvtedy láme predajné rekordy. Hi-tech športový sedan Xpeng P7 je v predaji od jesene 2020 a o trochu menší elektrický croosover Xpeng G3 sa dostal už aj do Európy. Prvé stovky áut už boli odoslané loďou do Nórska. SUNRA je čínsky výrobca elektrických motocyklov, skútrov a kolobežiek, ktorý si to namieril aj do vôd elektromobility. V 2018 roku začal stavať závod a dnes už vyrába malé mestské elektromobily Sunra i03. Motor o výkone 45kW rozbehne autíčko do 100km/k a batéria o kapacite 38,5 kWh mu umožní prejsť vzdialenosť 410km (NEDC). Na mestské podmienky to zrejme postačí. Na záver bude informácia o prebiehajúcich skúškach bezpilotných automobilov na čínskych uliciach.

Na záver jedno pekné elektrické auto. Daciaclubmd pripravila prezentačné video o modeli ArcFox α-T . Spoločnosť ArcFox založila automobilka BAIC, ktorá patrí k najväčším a najstarším výrobcom v Číne. Spoločnosť najsôr skúšala šťastie s elektrickým superšportom, potom z malým mestským elektromobilom ArcFox Lite, ale úspech prišiel až v podobe ArcFox α-T.

Zdroj: Daciaclubmd

Oproti konceptu sa sériový voz trochu zjednodušil, ale na príťažlivosti mu to neubralo. Rozmerovo podobný BMW X4,alebo Jaguaru F-Pace, čínsky elektromobil dizajnom v ničom nezaostáva, A parametre? Trakčná 93,6 kWh batéria stačí na 653 km dojazd ( NEDC). Pohonná jednotka pozostáva z jedného, alebo dvoch motorov po 218k. Sumárny výkon štvorkolky je 320kW (435k.) pri krútiacom momente 720Nm. Auto je od konca jesene 2020 v predaji za cenu od 30 183 Eur ( po prepočte aktuálnym kurzom NBS). Otázka na záver: Kedy tento pekný elektrický crossover bude brázdiť aj naše cesty?