Changan prináša lacné verzie BenBen E-Star

V roku 2019 čínska spoločnosť Changan ukončila výrobu benzínového mestského vozidla BenBen a v roku 2020 radikálne aktualizovala svoju elektrickú verziu EV360, ktorá zmenila exteriér aj interiér. Elektromobil, ktorý dostal meno BenBen E-Star je v mnohých ohľadoch dobrý, ale cena od 69 800 jüanov, ( 8 932,34 EUR podľa aktuálneho kurzu NBS) za auto s dĺžkou 3770 mm sa čínskym zákazníkom javí už ako menej atraktívna.

Changan BenBen E-Star s modernou maskou typickou pre elektromobily

Preto teraz spoločnosť módnemu Benbenu E-Star bude robiť zámerne lacnejší kolega Benben E-Star National Edition, ktorého cena začína na neuveriteľných 29 800 juanoch (3 813,52 EUR). Bude to pravdepodobne len reklamný ťah orientovaný na pritiahnutie určitého segmentu zákazníkov,  nakoľko táto ponuka bude obmedzená.

Základná National Edícia sa od bežného „E-Staru“ líši menej moderným dizajnom karosérie (ako starší EV360, alebo starý benzínový Benben). Dĺžka malého mestského elektromobilu 3730 mm, šírka 1650 mm, výška 1560mm a rázvor osí 2410 mm sa nezmenili . Aj kufor má rovnakých 147 litrov. K dispozícii sú dve farebné verzie.

Oproti pôvodného modelu E-Star (vyššie) na zjednodušených verziách E-Star National Edition budú kupujúcemu chýbať LED svetlomety a LED vnútorné svetlá. Horšie však je, že základný National Edition nemá ani airbagy.

Elektromobil vo verzii National Edition sa predáva v dvoch úrovniach výbavy. Základná Heartbeat (Xindong), ktorá stojí 29 800 juanov (3 813,52 EUR), sa od toho výkonnešieho líši nielen výbavou, ale aj trakčným motorom a batériou so skromnejšími parametrami. Elektrický motor má výkon 30,5 kW (41 k.) a krútiaci moment 150 Nm, čo stačí na vyvinutie maximálnej rýchlosti 101 km / h. Dynamika zrýchlenia je charakterizovaná ôsmimi sekundami z nuly na 50 km / h a  23,38 kWh lítium-železo-fosfátová batéria dáva subkompaktu dojazd 150 km (NEDC).  

interiér drahšieho E-Staru dýcha modernosťou
interiér základnej verzie z časti prevzali od starších benzínových modelov

Balíček National Edition Happy (Xinyue) začína na 39 800 juanoch (5 093,23 EUR) a je technicky takmer totožný s obvyklým (moderným) E-Star, ale v starom dizajne. Motor tu má už výkon 55,93 kW (75 k.)  (170 Nm), maximálna rýchlosť je 125 km / h, zrýchlenie na 50 km / h trvá 5,1 s. Batériu je možné zvoliť: buď lítium-fosforečnan železitú na 31,18 kWh, alebo takzvané  lítium-ternárne na 32,2 kWh. Dojazd je podľa NEDC v každom prípade 301 km. Happy má navyše zadné parkovacie senzory, predné svetlá na čítanie, rádio a reproduktory, ale výbava je všeobecne slabá.

Podľa čínskych médií ale tí, ktorí si kúpia základné vydanie E-Star pred 31. marcom 2021, dostanú ako bonus kolesá z ľahkej zliatiny zadarmo.

Spoločnosť Changan sa zatiaľ nechystá predávať mimoriadne lacné elektrické vozidlá BenBen E-Star National Edition mimo Číny, čo je pochopiteľné, pretože bez výrazných doplnení o moderné bezpečnostné prvky tieto mestské vozidlá len ťažko splnia požiadavky pasívnej bezpečnosti v mnohých krajinách sveta.

Na záver

Pri pohľade na cenovky týchto elektromobilov si spomínam na moju poslednú návštevu predajne bicyklov, kde niektoré trochu lepšie modely na ľudský pohon mali cenovku na úrovni základného elektromobilu od tejto čínskej automobilky. Určite základný E-Star nie je žiadnou výkladnou skriňou elektromobility, ale ak dokážu číňania vyrobiť štrvormiestne mestské auto pod štyri tisícky Eur, potom sa pravdepodobne môžeme tešiť na radostné znižovanie cien aj v dospelejších kategóriách elektrických vozidiel. Čas plynie…

Zdroj:
drive