FAW Bestune E05 (NAT) elektromobil pre taxislužby
Kompaktný van debutoval v januári na Autosalóne v Haikou pod názvom Faw Bestune E05, ale časom sa zmenil názov na NAT ( z Next Automatic Taxi). Prvým modelom elektrickej série E bol crossover Bestune E01 a teraz sa objavil druhý predstaviteľ tejto série – elektrické MPV s označením E05. Je tiež postavený na platforme FME, ale oproti E01 je kratší o 189 mm, pričom rázvorom osí má väčší o10 mm.
Bestune NAT bude od apríla 2021 začne prepravovať cestujúcich ako súčasť autoparku T3 GO TAXI. Servis T3 GO spustila v roku 2019 spoločnosť Faw spolu s Dongfeng, Changen, Tencent a Alibaba, ale model vyskúšali aj predstavitelia iných operátorov taxislužieb, či car-sharingu.
Technické charakteristiky
Bestune NAT je od začiatku vyvíjaný pre taxislužby o čom svedčia jeho rozmery: dĺžka 4450 mm × šírka 1840 mm × výška 1680 mm, pričom rázvor medzi osami je 2850 mm, ktorý zabezpečí nadštandardný priestor pre zadných pasažierov. Všetky prvky osvetlenia sú na diódovej technológii.
Posuvné zadné dvere sa nachádzajú len na pravej strane a majú elektrické ovládanie pre uľahčenie nastupovania cestujúcich z chodníka. Podvozok je v klasickej schéme: predná náprava McPherson , zadná je vlečná s torzným pružením. Elektromotor má výkon 100 kW (136 k.) a poháňa prednú nápravu, batéria má LiFePO technológiu a sľubuje dojazd 419 km (NEDC).
Interiér
Sedadlo vodiča je regulované elektrickým pohonom v šiestich pozíciách. K dispozícii je nastaviteľná bedrová opierka, kúrenie, vetranie a masáž. Operadlo sedadla predného spolujazdca je opatrené háčikmi pre tašky (do 3 kg) a v zloženej polohe slúži ako stolík s držiakmi pohárov (do 5 kg). Podlahový priestor vzadu má šírku 1007 mm. Tlačidlá SOS sa nachádzajú na stredných stĺpikoch a bočných stenách sedadiel. K dispozícii je ultrafialový čistič vzduchu, Wi-Fi a USB porty. K dispozícii je video záznamník s funkciou rozpoznávania tváre.
Oranžové tlačidlo na dvojlúčovom volante slúži na zapnutie hlasovej odpovede na výzvu pasažiera. Jazdné režimy auta sa prepínajú kruhovým ovládačom vedľa jednoduchého ovládania klimatizácie na palubnej doske. Centrálna konzola je nahradená malým odkladacím priestorom na drobnosti. Diagonála dotykového displeja nie je zverejnená, rovnako ako objem batožinového priestoru.
Na záver
Vzhľadom na to, že skôr alebo neskôr prejdeme aj na Slovensku na aktívnejšie využívanie taxíkov, trend smerom k vytvoreniu špecializovaných automobilov určených na úlohu verejnej dopravy, je zdá sa perspektívny. Bestune NAT sa stal v Číne už druhým špecializovaným elektromobilom vyrobeným pre potreby taxislužieb. Prvým takýmto modelom je BYD D1. Na rozdiel od E01, sa E05 nebude predávaný v maloobchode, pretože elektromobil je od začiatku vyvíjaný pre taxi služby a preto bol aj premenovaný na NAT .
Zdroj: