GAC Aion LX Plus s dojazdom vyše 1000km ide do výroby

Čínska automobilka GAC ​​Aion chce byť prvým výrobcom v Číne, ktorý dosiahol dojazd vyše 1000 km ( podľa NEDC) na jedno nabitie trakčnej batérie. Pritom táto méta nebola dosiahnutá s aerodynamicky učesaným športovým kupé, ale s plnohodnotným elektrickým SUV GAC Aion  LX Plus. Príslušnú žiadosť o registráciu tohto EV podal  nedávno výrobca na čínske Ministerstvo priemyslu  a informačných technológií (MIIT), čo znamená, že model  bude čoskoro k dispozícii spotrebiteľom doma a v zahraničí.

Oznámenie o produkte publikované prostredníctvom webovej stránky MIIT poukazuje na  niektoré nové špecifikácie na  obnovený GACAion LX Plus  . Tieto zahŕňajú trojzložkovú lítiovú batériu s kapacitou 144,4 kWh, ktorá ponúka hustotu energie 205 Wh/kg a dojazd vozidla s touto batériou podľa NEDC na úrovni 1 008 km.

Zakladateľ TESLY Elon Musk  nie je tak dávno uviedol, že nevidí zvláštny zmysel vo výrobe elektrických vozidiel s dojazdom viac ako 500-600 km, pretože len niekoľko ľudí prejde viac bez zastavenia, alebo prestávky. Odpočinok medzi úsekmi ciest je potom možné efektívne použiť na dobíjanie trakčnej batérie elektromobilu. To ale nebráni konkurentom Tesly, aby vyvíjali elektrické vozidlá charakterizované ešte väčším dojazdom v jednom nabití než je dnes zaužívaných 500km. Aj  čínske elektrické SUV GAC Aion LX Plus  už naznačuje, že dosiahnutie 1000 km dojazdu (podľa  cyklu NEDC) nie je ničím nereálnym.

GAC AionLX je pomerne veľkým elektrickým SUV. Jeho rozmery sú: dĺžka 4835 mm x šírka 1935 mm x výška 1685 mm a dĺžka rázvoru je 2920 mm. Z toho vyplýva aj to, že GAC Aion LX je model strednej cenovej úrovne. V Číne  rôzne verzie auta stoja od  31 096 EUR do 47 249 EUR (podľa aktuálneho kurzu NBS) a nová verzia bude prirodzene ešte drahšia. GAC AION LX Plus pritom nie je novým modelom: Aion LX už predáva s trakčnými akumulátormi o kapacite 73,3 a 93,3 kWh a dojazdom 520, 600 a 650 km. Preto Aion LX Plus s dojazdom 1000 km je len modifikáciou v súčasnosti vyrábaných vozidiel.

Dojazd podľa normy NEDC pre nadchádzajúci GAC  Aion LX Plus  / Zdroj: MIIT.gov.cn

Základom trakčnej batérie tohto elektrického vozidla, ako predpokladá portál Electrek, sú zlepšené lítiové batérie, kombinujúce nikel, kobalt, mangán a hliník. Hlavnou inováciou by malo byť použitie špongiovitého  grafénu, ktorý nielenže zvyšuje hustotu skladovania energie z nabíjania, ale tiež umožňuje použitie vyšších prúdov pri nabíjaní. Navyše, veľkosť batérie môže byť zmenšená o 20% a jej hmotnosť o 14%.

Trochu menší model GAC Aion V bol použitý na prezentáciu technológie rýchlo nabíjania automobilov počas posledného GAC Technology Day. Z ich vysoko výkonnej nabíjačky typu  6C sa GAC Aion V dalo  nabiť za  osem minút z 0 do 80%  a menej ako päť minút stačilo na nabíjanie batérie z 30-80%. Aion V je  možné nabíjať DC rýchlou nabíjačkou s výkonom až 480 kW a firma  sľubuje ich rýchle budovanie po celej Číne.

Čo môže byť na novej  batérii pre GAC Aion LX Plus najzaujímavejšie je fakt, že prinesie viac energie a väčší dojazd pri rovnakej veľkosti batérie ako má aktuálny model GAC Aion LX. Na dosiahnutie tohto cieľa sa počíta s využitím  technológie kremíkovej špongie na zápornom póle batérie ( katóde), ktorú v minulosti GAC predstavila  verejnosti.

 Vďaka použitiu novej technológie v Aione LX Plus sa pri zachovaní súčasného objemu batérie zvýšil dojazd elektrického SUV  zo 650 km na 1 008 km v rámci toho istého cyklu.

Potrebujú ale spotrebitelia 1000km dojazd? Väčšina by argumentovala, že ani nie.  Ale 1000 km na jedno nabitie vyzerá pekne a v marketingu  to znamená pre obnovené elektrické SUV doplnkové body na vysoko konkurenčnom čínskom trhu!

Upresnenie detailov a ceny by malo prísť počas Autosalónu v Guangzhou  19. novembra 2021, kde sa očakáva, že GAC Aion LX Plus bude aj oficiálne predstavený.

Zdroj: electrek