Subaru Solterra – prvé sériové elektrické auto značky

Japonské automobilky azda s výnimkou Hondy  dlhodobo prejavovali zdržanlivosť k trendu nástupu batériových elektrických vozidiel. Avšak technologický rozvoj v oblasti  batérii, nabíjacích technológii a elektrických pohonov „donútil“ aj veľké japonské značky  pridať sa k trendu a ponúknuť pre tento sektor svoje technologicky vyspelé autá.

Značka Subaru vstupuje na trh elektrických vozidiel.

Dva týždne od  premiéry Toyoty bZ4X – prvého batériového crossoveru od Toyoty – aj Subaru predstavil svoju verziu tohto elektrického modelu s názvom Solterra. Elektromobily vyvinuté japoncami v úzkej spolupráci sú externe takmer identické. Obidva modely sú založené na jednej, ale inak nazývanej architektúre a v najvyššej verzii majú dvojmotorový  elektrický pohon. Výroba Subaru Solterra začne v polovici 2022.

Vonkajšie rozdiely Solterra od bZ4X sú len kozmetické: Elektrické auto dostalo od dizajnérov Subaru šesťuholníkovú masku chladiča, odlišné stvárnenie svetlometov, ako aj do predného nárazníka zabudované hmlové svetlá, ktoré TOYOTA bZ4X nemá. Zadnú časť oboch áut je možné odlíšiť len podľa odlišného stvárnenia zadných svetiel,  ktoré u Subaru nie sú prepojené svetelnou lištou. Rozmer diskov kolies je štandardne 18 palcov a za príplatok budú ponúkané 20-palcové.

Dĺžka Solterra dosahuje 4690 mm,  šírka – 1860 mm a výška je 1650 mm pri rázvore osí kolies 2850 mm. Model je trochu dlhší, ale mierne nižší ako Toyota Rav4. Svetlosť podvozka – 210mm umožní vozidlu bezproblémovú jazdu aj v miernom teréne. Subaru Solterra je založená na platforme e-Subaru Global Platform (je identická s E-TNGA od Toyoty) a je vybavená jedným ( verzia FWD)150kW motorom, alebo dvoma motormi (AWD) o výkone 80kW ( jeden na každej osi). V najvyššej dvojmotorovej verzii sumárny inštalovaný výkon dosiahne 160 kW (218 k.). Motory sú napájané od 71,4 kWh lítium-iónovej batérie, ktorá môže byť nabíjaná cez DC nabíjací terminál s výkonom 150 kW. Kompletné nabíjanie poskytuje autu dojazd 460 kilometrov ( AWD), resp. 530 km pre verziu FWD podľa japonského cyklu WLTC.

Model dostal podvozok so vzperami McPherson vpredu, dvojitými priečnymi ramenami vzadu a vetrané kotúčové brzdy. Režimy prevádzky riadiacej elektroniky X-MODE zahŕňajú aj Off-Road nastavenie a systém Grip Control prerozdeľujúci krútiaci moment v závislosti od podmienok  pomáha vyrovnať sa aj s veľkými nerovnosťami na ceste.

interiér Subaru Solterra

Interiér Subaru Solterra tiež úplne kopíruje kolegu od Toyoty s výnimkou niektorých materiálov. Široký centrálny tunel je navrhnutý podobne ako v bZ4X a na prednom paneli sa nachádza rovnako veľká obrazovka multimediálneho systému a digitálnej prístrojovej dosky. Na zverejnených obrázkoch môžeme vidieť panoramatickú strechu, namiesto ktorej si zákazníci pre Toyotu bZ4x môžu objednať súbor strešných solárnych panelov.

Subaru Solterra sa dostane do výroby budúci rok a v polovici 2022 roka  výrobca predpokladá začatie predaja. Model bude globálny: okrem domovského Japonska bude dostupný na trhoch Európy, Číny, USA a Kanady.

Zdroj: Tafra Channel

Zdroj: motor