Desiatky elektromobilov preverili mrazom -20 stupňov Celzia.
V týchto decembrových dňoch k nám prináša tlaková výš zo severu prvé významnejšie mrazy. Preto je vhodné napísať niekoľko slov o tom, ako sa v mrazivých podmienkach správajú elektrické vozidlá. Je nespochybniteľný fakt, že mráz uberá z kapacity trakčných batérii elektromobilov , ale skutočné hodnoty sa dajú zistiť len objektívnymi testami pri rovnakých podmienkach pre všetkých účastníkov.
Aby boli podmienky testovania naozaj preukazné, testy sa uskutočnili – aj na naše pomery – v surových podmienkach: pri mraze -20º Celzia, so zapnutým kúrením a dvomi osobami vo vozidle. Aké boli zistenia o reálnej prevádzke elektromobilov po skončení testov?
Elektrické vozidlá v mraze -20º Celzia strácajú v priemere 40-60% svojho oficiálneho dojazdu. K tomuto záveru prišlo čínske vydanie portálu MyDrivers, ktoré v mrazivých podmienkach severnej Číny testovalo 40 modelov elektromobilov.
Testy sa konali na území čínskeho regiónu Vnútorné Mongolsko. Tento región susedí s Mongolskom a ruským Sibírom. Jeho územie sa rozprestiera aj v nehostinných stepných oblastiach púšte Gobi.
Elektrické vozidlá boli najskôr úplne nabité a zostali na mraze cez noc. Potom boli poslané na cestu do mestskej premávky a na diaľnicu tak, aby sa elektromobily preverili v rôznych prevádzkových podmienkach. Kabína vozidiel vždy bola obsadená vodičom a jedným cestujúcim. Klimatizačný systém všetkých elektromobilov bol nastavený na veľmi komfortných +24º Celzia . Vo vozidlách bol nastavený ekonomický režim jazdy s rekuperáciou brzdnej energie nastavenou na maximum.
Testovania sa zúčastnili mnohé modely elektrických áut populárnych v Číne, vrátane Tesla Model 3, Tesla Model Y, XPENG P7, Volkswagen ID.3, GAC Aion S, Zeekr 001, Byd Dolphin, ORA Good Cat (dobrá mačka), Wuling Hongguang Mini EV, NIO EC6, Porsche Taycan a ďalšie.
Najdlhší dojazd v silnom mraze preukázali : NIO EC6, Xpeng P7, Zeekr 001, Neta U, HOZON HiPhi X, GAC Aion Y, Tesla Model Y, Geely Geometry C, Audi e-tron a Volkswagen ID.4X. Najlepší výsledok preukázal NIO EC6, ktorý prešiel 336,9 km, čo predstavuje 54,7% z oficiálneho dojazdu 615 km.
V percentuálnom vyjadrení sa na prekvapenie najlepšie umiestnil mini elektromobil Wuling Hongguang Mini EV, ktorý prešiel 103,2 km z oficiálne udávaných 170 km, čo predstavuje dojazd na úrovni 60,7% z oficiálne udávaných kilometrov.
Outsiderom sa stal elektromobil s motorovým generátorom LiXiang One: on prešiel iba 59,3 km (31,54%) z oficiálne udávaných 188 km.
Väčšina testovaných elektrických vozidiel sa predáva len v Číne. Z celosvetovo predávaných modelov sa testu zúčastnili: TESLA Model Y (prešla 279,6 km o oficiálnych 594 km; čo predstavuje 47%), Audi E-Tron (272,3 km z 465; 58,6%), Porsche Taycan (226,2 km z 414; 54, 6%), TESLA Model 3 (200 km z 468; 42,8%), Volkswagen ID.3 (167,3 km z 430; 38,9%).
Také mrazy, ako prekonali elektromobily počas testov v severnej Číne, u nás máme len raz za niekoľko rokov (aj to nie všade na Slovensku). Vieme, ako v také dni kolabuje doprava – mnoho autobusov a nákladných áut ráno nemôže naštartovať a kto naštartuje, prvých 5 – 10 kilometrov v aute „drkoce zubami“, zvlášť keď má pod kapotou vznetový motor. Elektromobily to aj pri silných mrazoch zvládli. Áno, ich dojazd sa silne znížil, ale 150 – 200 km aj v takých podmienkach, zvládli takmer všetky. A priznajme si, pri takom mraze je lepšie piť dobré varené vínko pri krbe, ako cestovať.
Zdroj: news.drom