KIA – nové technológie v elektrických autách

Kórejské spoločnosti Hyundai a KIA  ako jedny z prvých po americkej Tesle pochopili, aký bude smer rozvoja dopravy v blízkej budúcnosti. IONIQ Electric bol prvým predskokanom na koncerte elektrických modelov, ktorý tento koncern predstavil v nasledujúcich rokoch v podobe veľmi vydarených a žiadaných modelov, ako sú  Kona, Niro, Soul…

Ruka v ruke z týmto procesom sa museli začať riešiť aj praktické otázky, ktoré tento segment automobilov vyplavoval na povrch počas ich „prvých kilometrov“ reálnej prevádzky. Spoločnosti Hyundai a KIA dokázali v spolupráci dosiahnuť významné výsledky pri zvyšovaní dojazdu pre elektrické vozidlá, a to aj v chladnom podnebí.

Technológia „tepelného čerpadla“

Táto technológia bola zdokonalovaná 6 rokov a priniesla významné úspory energie potrebnej na prevádzku elektromobilov. Zabudovaný systém s  tepelným čerpadlom umožňuje sústrediť, zberať  a znásobiť tepelnú energiu vytváranú v komponentoch a silových agregátoch elektromobilu a v chladnom období ju využiť  na vyhrievanie interiéru vozidla, čím sa ušetrí významná časť energie trakčných akumulátorov potrebná na pohyb auta.

technológia tepelného čerpadla v elektromobiloch KIA

Moderný systém „tepelného čerpadla“ umožňuje zhromažďovať energiu nielen z modulov elektrického pohonu (trakčné motory, riadiace jednotky a napäťové meniče), ale aj z batérie a palubných systémov pomalého nabíjania. Systém využíva tepelnú energiu generovanú týmito zariadeniami na odparovanie chladiacej kvapaliny. Plyn sa pod tlakom vedie z kompresora do kondenzátora, kde dochádza k spätnému procesu prechodu z plynného stavu do kvapaliny. Počas tohto procesu sa vytvára ďalšia energia, ktorá sa získava tepelným čerpadlom a používa sa na vykurovanie, alebo chladenie priestoru pre cestujúcich.

Energia zhromaždená „tepelným čerpadlom“ umožňuje vykurovacím, ventilačným a klimatizačným systémom minimalizovať spotrebu energie z hlavnej batérie elektrických vozidiel. Tepelné čerpadlo navyše redukuje dlhodobé zaťaženie batérie optimalizáciou jej tepelných parametrov čím znižuje jej opotrebenie a zlepšuje podmienky pre akumuláciu energie  potrebnej na zabezpečenie dojazdu elektromobilu.

Vodné chladenie akumulátorov

Elektrické autá KIA nepoužívajú tradičné vzduchové, ale kvapalinou chladené batérie. Toto riešenie umožňuje dosiahnuť  kompaktnejšie usporiadanie článkov, pretože kanály na chladenie kvapaliny zaberajú menej miesta, ako vzduchové kanály.

Evolúcia elektrických pohonných jednotiek

Pokrokové technológie v novej generácii elektrických vozidiel Hyundai a KIA takmer zdvojnásobili kapacitu batérie, a tým výrazne zvýšili dojazd áut. KIA Soul EV prvej generácie mala polymérnu lítium-iónovú batériu s kapacitou 30 kW.h, ktorá mohla poskytnúť dojazd  180 kilometrov. Batéria Soul EV druhej generácie s podobnými rozmermi má kapacitu už 64 kW.h,  čo umožnilo zvýšiť dojazd na 386 kilometrov v cykle WLTP (World harmonized Light-duty vehicles Test Procedure)

evolúcia elektrických pohonných jednotiek KIA

Potvrdenie úspechov

Nórsko je jednou z krajín, v ktorých sa maximálna pozornosť venuje rozvoju elektrickej dopravy. Dvadsať elektrických vozidiel bolo testovaných pod kontrolou Nórskej automobilovej federácie (NAF). Účelom testu bolo skontrolovať stabilitu dojazdu elektromobilov v chladných a teplých podmienkach. Prvé miesto získal  elektrický Hyundai Kona, ktorý ukázal schopnosť zajazdiť v chladných podmienkach na jedno nabitie 405 kilometrov. Napriek tomu, že deklarovaný dojazd pri skúškach v cykle WLTP (svetový harmonizovaný skúšobný postup ľahkých úžitkových vozidiel) bol 449 km, dosiahnutý výsledok Hyundai Kona bol najbližší k výrobcom deklarovaným hodnotám.

KIA pozerá do budúcnosti

Na konferencii v Soule 17. januára 2020 KIA Motors predstavila podrobnosti o budúcej stratégii, ktorá  sa týka otázok rozvoja elektrických motorov, ako aj interakcie automobilov s informačnými sieťami a rozvoja autopilotných systémov. Stratégiu zameranú na podporu nových technológií, nazvali  plán S.

Do roku 2025 sa v modelovej rade KIA objaví najmenej 11 elektrických vozidiel, ktoré sa budú neustále vylepšovať.

Zdroj:
yandex