Hliníkovo – vzdušné batérie pre elektromobily

Svet batérii zaznamenal v poslednom období taký výrazný rozvoj, ako máloktorá súčasná technologická oblasť. Neprejde takmer ani mesiac, aby nejaká technologická spoločnosť neoznámila svetu nové riešenie či objav v oblasti konštrukcie, alebo technológie výroby, či prevádzky zariadení na ukladanie energie.

 Izraelská spoločnosť Phinergy Ltd. ponúkla svoju víziu spoľahlivých a efektívnych zdrojov energie. Úprimne povedané, inžinieri spoločnosti nie sú vynálezcami technológie, pretože armáda ju používa už dlhú dobu. Hliníkové batérie majú schopnosť ukladať energiu s veľmi vysokou hustotou.

Rozsiahlemu využívaniu takýchto batérií však bránilo množstvo problémov, medzi ktoré patrila najmä filtrácia CO2 a súvisiaca karbonizácia . Odborníci v oblasti Phinergy tvrdia, že sa im nakoniec podarilo problém vyriešiť a dnes už je  možné vyrábať hliníkové batérie pre bežné elektrické vozidlá (a nielen pre ne).

princíp činnosti batérii

Hliníkovo-vzduchové systémy Phinergy produkujú energiu kombináciou pôsobenia  hliníka, kyslíka a vody. Kyslík je v procese kľúčové činidlo, ktoré uvoľňuje energiu z kovu. Na rozdiel od konvenčných batérií, ktoré prenášajú kyslík vo vnútri ťažkej elektródy, energetické systémy kov-vzduch voľne „vdychujú“ kyslík z okolitého vzduchu, čím sa systém stáva oveľa ľahším.

Technológia súčinnosti vzduchu a elektród spoločnosti Phinergy,   umožňuje zvládnuť proces reakcie kov-vzduch a vyvinúť systém hliníkovo-vzduchových batérii so životnosťou tisícov pracovných hodín. Tieto technológie  výrazne zlepšujú aj hlavný nedostatok elektrickej prepravy v podobe krátkeho dojazdu a čistej generácie  elektrického prúdu, nakoľko v procese skladovania energie sa nepoužívajú nijaké toxické materiály.

experimentálny Citroen C1 s Al-vzduchovými batériami

Napríklad batéria Al-Air s hmotnosťou sto kg je schopná poskytnúť bežnému osobnému automobilu dojazd 3 000 kilometrov. Odborníci Phinergy pripravili experimentálny Citroen C 1, na ktorom bola nainštalovaná menšia batéria (50 článkov po 500 g, v bloku naplnenom vodou). A „C1“ najazdil tisíc osemsto kilometrov a zastavil sa iba kvôli tankovaniu.

Major Ashok Leyland Ltd, indické nákladné vozidlo, na ktorom bude testovaná technológia Al-vzduch

Zatiaľ jediným nedostatkom takýchto „batérií“ je to, že sa nemôžu nabíjať samostatne. Ak to chcete urobiť, budete musieť kontaktovať špecializované centrá. Preto ich plánujú používať v spojení s už známymi lítium-iónovými batériami. Hliníkový akumulátor bude v tomto systéme používaný ako záložný/doplnkový, ktorý bude zabezpečovať energiu pre elektromobil v prípade, ak  sa už hlavný akumulátor vybije.

skúšky batérie

Spoločnosť Phinergy však nestojí nečinne a svoju technológiou vyvíja ďalej. V blízkej dobe plánujú predstaviť novú vzduchovo-zinkovú batériu, ktorá bude ľahko dobíjateľná a ešte trvanlivejšia ako hliníková.

Zdroj:

zen.yandex