Hliníkovo – vzdušné batérie pre elektromobily
Svet batérii zaznamenal v poslednom období taký výrazný rozvoj, ako máloktorá súčasná technologická oblasť. Neprejde takmer ani mesiac, aby nejaká technologická spoločnosť neoznámila svetu nové riešenie či objav v oblasti konštrukcie, alebo technológie výroby, či prevádzky zariadení na ukladanie energie.
Izraelská spoločnosť Phinergy Ltd. ponúkla svoju víziu spoľahlivých a efektívnych zdrojov energie. Úprimne povedané, inžinieri spoločnosti nie sú vynálezcami technológie, pretože armáda ju používa už dlhú dobu. Hliníkové batérie majú schopnosť ukladať energiu s veľmi vysokou hustotou.
Rozsiahlemu využívaniu takýchto batérií však bránilo množstvo problémov, medzi ktoré patrila najmä filtrácia CO2 a súvisiaca karbonizácia . Odborníci v oblasti Phinergy tvrdia, že sa im nakoniec podarilo problém vyriešiť a dnes už je možné vyrábať hliníkové batérie pre bežné elektrické vozidlá (a nielen pre ne).
Hliníkovo-vzduchové systémy Phinergy produkujú energiu kombináciou pôsobenia hliníka, kyslíka a vody. Kyslík je v procese kľúčové činidlo, ktoré uvoľňuje energiu z kovu. Na rozdiel od konvenčných batérií, ktoré prenášajú kyslík vo vnútri ťažkej elektródy, energetické systémy kov-vzduch voľne „vdychujú“ kyslík z okolitého vzduchu, čím sa systém stáva oveľa ľahším.
Technológia súčinnosti vzduchu a elektród spoločnosti Phinergy, umožňuje zvládnuť proces reakcie kov-vzduch a vyvinúť systém hliníkovo-vzduchových batérii so životnosťou tisícov pracovných hodín. Tieto technológie výrazne zlepšujú aj hlavný nedostatok elektrickej prepravy v podobe krátkeho dojazdu a čistej generácie elektrického prúdu, nakoľko v procese skladovania energie sa nepoužívajú nijaké toxické materiály.
Napríklad batéria Al-Air s hmotnosťou sto kg je schopná poskytnúť bežnému osobnému automobilu dojazd 3 000 kilometrov. Odborníci Phinergy pripravili experimentálny Citroen C 1, na ktorom bola nainštalovaná menšia batéria (50 článkov po 500 g, v bloku naplnenom vodou). A „C1“ najazdil tisíc osemsto kilometrov a zastavil sa iba kvôli tankovaniu.
Zatiaľ jediným nedostatkom takýchto „batérií“ je to, že sa nemôžu nabíjať samostatne. Ak to chcete urobiť, budete musieť kontaktovať špecializované centrá. Preto ich plánujú používať v spojení s už známymi lítium-iónovými batériami. Hliníkový akumulátor bude v tomto systéme používaný ako záložný/doplnkový, ktorý bude zabezpečovať energiu pre elektromobil v prípade, ak sa už hlavný akumulátor vybije.
Spoločnosť Phinergy však nestojí nečinne a svoju technológiou vyvíja ďalej. V blízkej dobe plánujú predstaviť novú vzduchovo-zinkovú batériu, ktorá bude ľahko dobíjateľná a ešte trvanlivejšia ako hliníková.
Zdroj: