BYD Seal – nový elektrický sedan Oceánskej série

Čínsky automobilový priemysel a vláda krajiny si rýchlo uvedomili, odkiaľ fúkajú nové technologické vetry a včas začali s transformáciou automobilovej výroby. Aj keď umožnili spoločnosti Tesla vybudovať v Číne jeho najväčšiu “gigafabriku” za podmienok, ktoré predtým neboli poskytnuté iným zahraničným spoločnostiam, miestni výrobcovia automobilov sa rýchlo adaptovali na prítomnosť priekopníckej Tesly a pokiaľ ide o výrobu a predaj elektromobilov napredujú obrovskými tempami. Napríklad vo februári 2022 vzrástol predaj elektrických vozidiel v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 186 % a dosiahol hodnotu 334 000 predaných elektrických vozidiel mesačne. A práve BYD sa stala lídrom rebríčka a obišla spoločnosť SAIC, pričom predaj spoločnosti Tesla sa posunul na 3. miesto.

Predaje elektrických áut v Číne za prvé dva mesiace roku 2022 ( hodnoty v tis.ks) Zdroj : insideevs

Nie je žiadnym tajomstvom a líder čínskeho automobilového priemyslu spoločnosť BYD otvorene vyhlasuje, že jej snahou je priamo konkurovať spoločnosti TESLA a jej nový elektrický sedan Seal ( tuleň) má byť konkurentom Tesly Model 3. Novinka od BYD má mať  výhodu aj z hľadiska užívateľského zážitku, keďže jej interiér je prepracovanejší, než sparťansky minimalistický Model 3.

BYD Seal

BYD Seal ( tuleň)  je druhým modelom z „ oceánskej“ rodiny elektromobilov BYD, ktorého prvý model Dolphin spoločnosť uviedla na trh minulý rok. Predzvesťou nového štvordverového modelu bol koncept Ocean-X . Hoci „tuleň“ od BYD je predsa len o niečo väčší: na dĺžku má 4800 mm, šírku 1875 mm, výšku 1460 mm a rázvor jeho náprav je 2920 mm. Tesla Model 3 má rozmery 4694 mm, 1850 mm a 1443 mm, pri rázvore 2875 mm.

BYD Seal

Nový model BYD Seal je zaradený medzi už vyrábané elektrické sedany BYD Han EV, ktorý má dĺžku, šírku a výšku 4 980 mm, 1 910 mm a 1 495 mm pri rázvore 2 920 mm a o niečo menší BYD QIN Plus EV s rozmermi 4765, 1837, 1515 a 2718 mm. Nuž, možnosť výberu auta čínskym motoristom možno iba v dobrom závidieť.

BYD Han EV
BYD QIN Plus EV

BYD Seal bude ponúkaný v dvoch verziách pohonu – s pohonom zadných kolies (RWD) a pohonom všetkých kolies (AWD). Výrobca nepredpokladá výrobu verzie s čisto predným pohonom, ktorá by bola pre mnohých preferovaná. Spoločnosť predstavila zatiaľ tri modifikácie auta, z toho dve s pohonom zadných kolies (RWD) a elektromotorom s výkonom 152 kW (204 k.), alebo 234 kW (313 koní). Najvyššia verzia s pohonom všetkých kolies (AWD) má motory s výkonom 162 kW (218 k.) na prednej náprave a 234 kW (313 k.) na zadnej náprave. Zrýchlenie verzie s pohonom všetkých kolies z nuly na 100 km/h bude za 3,8 sekundy. Ostatné detaily budú zverejnené pred  oficiálnou premiérou.

vysokonapäťová 800-voltová platforma BYD 3.0 pre BYD Seal

Model BYD Seal je založený na báze patentovanej elektrickej vysokonapäťovej 800-voltovej platformy BYD 3.0, ktorá používa vysoko bezpečnú lítium-železo-fosfátovú batériu Blade. Platforma BYD 3.0 v spojení s aktívnym systémom riadenia teploty batérie, ktorá zlepšuje tepelnú účinnosť systému o 20 % v porovnaní s konkurenciou, môže poskytnúť dojazd 700 až 1 000 km na jedno nabitie. Všetko samozrejme závisí od konfigurácie, štýlu jazdy a stavu vozovky.

BYD Seal

Interiér modelu BYD Seal pokračuje v štýle exteriéru a zároveň si osvojuje mladistvejší koncept „oceánskej estetiky“ s hladkými a prirodzenými líniami ako hlavným tónom. Okrem toho výrobca využíva bohaté „morské prvky“ na vytvorenie elegantného temperamentu kabíny. Zvlnený tvar hornej časti palubnej dosky pripomína vznášajúcu sa vlnu oceánu. Hladká a mäkká krivka volantu je v súlade s líniami interiéru a poskytuje vynikajúcu priľnavosť a lepšiu ovládateľnosť. Vďaka technológii e-platform 3.0 sa usporiadanie kabíny stalo flexibilnejším. Palubná doska je rozdelená na funkčné oblasti zvýraznené rozdielom v materiáloch a farebných odtieňoch.

interiér BYD Seal

Celková farebná schéma interiéru je vyhotovená v kontrastnom riešení. Hlavný tón je čierny. Ten je spárovaný s modro-sivým lemom, ktorý obohacuje interiér a navodzuje živý dojem. Výplne dverí a sedadlá sú perforované vložkami v tvare diamantu a v tvare slzy. Čalúnenie sedadiel využíva technológiu dvojitého prešívania a ich kvalitné spracovanie ešte viac umocňuje celkový luxusný pocit z interiéru.

elegantné sedadlá v BYD Seal

Najpútavejším detailom interiéru je podpalubná doska s jemnými líniami. Krivky na oboch stranách sú ako hladké vlnky, ktoré ohraničujú centrálnu palubnú dosku. Tvarovo malá priehľadná radiaca páka voliča jazdných režimov je na stredovom tuneli obklopená množstvom ovládacích prvkov. Okolité tlačidlá majú atraktívne rozloženie, ktoré je tiež plne v súlade s plynulým a elegantným konceptom dizajnu interiéru.

volič jazdných režimov v BYD Seal

Cenové rozpätie nového elektrického sedanu BYD Seal bude v závislosti od konfigurácie približne medzi 220 000 – 280 000 ¥ ( približne 31 737 40 392 EUR podľa aktuálneho kurzu NBS) . Na porovnanie, v Číne vyrobená Tesla Model 3 v prevedení RWD a AWD sa predáva v cenách od 38 323 EUR po 50 476 EUR.

Namiesto záveru

Kým Európa vedie sebevražedné sankčné vojny, výrobcovia v Číne, Indii a iných tzv. rozvojových krajinách si mädlia ruky a tešia sa na postupnú “samolikvidáciu” európskych konkurentov. Zjavne nepociťujú žiadny nedostatok komponentov, materiálov ani energii a navyše majú aj dostatok prostriedkov na vývoj a inovácie. Svet sa mení, ale žiaľ v neprospech Európy. Krajiny, ako je aj Slovensko, ktoré nedisponujú dostatočnými zásobami zdrojov palív, by mali urýchlene prijímať opatrenia na výrazné zvýšenie počtu elektromobilov na cestách, nakoľko elektrická energia je jediný zdroj energie, ktorého máme dostatok a sme v nej sebestační.

BYD Seal front three quarter
BYD Seal moderný elektrický sedan zatiaľ na Slovensku chýbažiaľ

Stojí za zmienku ešte jeden fakt, ktorý potvrdzujú aj čínski analytici trhu elektrických vozidiel: teraz sa postupne končia „preteky“ v kapacite batérií a začínajú „preteky“ o energetickú účinnosť. S batériami je teraz všetko jasné. Každý rok sa pri štandardnom objeme batérie zvyšuje jej kapacita, čo vedie k zvýšeniu dojazdu elektromobilu. Dojazd však porastie aj vďaka zníženiu spotreby energie motora, ktorá by podľa čínskych analytikov mala do roku 2025 dosiahnuť priemerne 12,0 kWh/100 km. A zvýšená efektivita spotreby poskytne autu predĺženie dojazdu na 700 až 1 000 km na jedno nabitie štandardnej batérie už do polovice desaťročia. Tieto hodnoty plne korešpondujú z dojazdom bežných benzínových áut.

Zdroj: insideevs