Predaj elektromobilov 2010 – 2019
Na žiadnej inej oblasti dopravy nie je natoľko badateľný nástup nových technológii, ako práve v oblasti predaja áut. Hľadiac na motoristické relácie uvádzané v našich „mienkotvorných“ médiách sa to síce nezdá, ale nezávisle od nich, sa svet automobilov pomaly ale isto mení na elektrický. Určite sa síce nenaplnia „hororové“ scenáre prezentované sloganom: “či bude dosť energie, keď všetci presadneme na elektromobily?“, ale trend razantného nástupu elektromobilov nevidí už len technický „ignorant“.
Global EV Outlook pripravil správu, ktorá zobrazuje štatistiku predaja osobných elektromobilov a plug-in hybridných áut vo svete od roku 2010 do roku 2020. Samotný čistý nárast predaja elektrických vozidiel v roku 2019 dosiahol hodnotu 2,1 milióna vozidiel. Globálna flotila sa v roku 2019 doplnila o viac ako 7,2 milióna čisto elektrických vozidiel a PHEV. Vo všeobecnosti sa predaj za rok 2019 zvýšil o 40% v porovnaní s rokom 2018.
Najväčší spotrebiteľ
Na čele počtu registrovaných elektrických vozidiel je stále Čína. Celkovo ich trh predstavuje takmer polovicu všetkých elektrických automobilov a plug-in hybridov vyrobených na svete za posledný rok. Ďalej, Európa – 560 tisíc a Spojené štáty – 360 tisíc.
Z celkového počtu 7,17 milióna registrovaných elektrických vozidiel a PHEV v roku 2019 je 3,35 milióna v Číne.
Ktoré značky dominujú
Trojka lídrov stále pozostáva z výrobcov automobilov: Tesla, BAIC, BYD. Možno sa poradie v najbližších rokoch zmení v dôsledku pokusov VW- group dohnať odchádzajúci vlak elektrickej mobility. To sa však stane len za predpokladu, že čínske spoločnosti BYD a BAIC nenavýšia predaj v Európe a USA.
Medzičasom však čínsky SAIC zahájil predaj svojich elektrických automobilov vo Veľkej Británii a spustenie európskych predajov elektromobilov spoločnosti Aiway bolo po certifikácii v Nemecku ohlásené na leto 2020. Prvý model čínsko-švédskeho Polestaru príde každú chvíľu do európskych prístavov. Značka Xpeng ( vytvorená spoločnosťou Xiaomi) sa tak isto zameriava na celosvetové pôsobenie a v Európe mieni predávať svoje elektromobily od jesene 2020.
Ak nechce VW group, či PSA-Citroen definitívne zmeškať odchádzajúci vlak elektromobility, mali by pri uvádzaní svojich modelov na trh výrazne pridať do kroku. Ale žiaľ, to je trochu téma aj pre “výkvet” európskej inteligencie, sediaci v dobre vychladených kanceláriách v Bruseli. Bez reálnej podpory na rozvoj nabíjacej infraštruktúry, investícii do vývoja a výroby elektrických áut, funkčnej podpory nákupu bezemisných vozidiel a príslušných legislatívnych opatrení, budeme tomu vlaku len zďaleka mávať.
Zdroj:
el-book