Dvojičky kategórie mini EV: Nissan Sakura a Mitsubishi eK X EV – správny krok

Elektromobily na Slovensku ale aj vo veľkej časti Európy sú stále ponímané ako dosť drahá hračka pre nadpriemerne zarábajúcich ľudí. Popravde, v mnohých diskusiách na výstavách áut zaznieva tvrdenie, že pri všetkých výhodách elektrických áut, dať za malé vozidlo kategórie Opel Corsa, alebo Peugeot 208 vyše 30 tisíc Eur, je dosť „nemiestne“.  Budovať nabíjaciu sieť pre elektrické autá,  ak sa ich na Slovensku predá len okolo 1000 kusov ročne – tiež mnohým nedáva veľký zmysel. Veď, pohliadnuc na cenové kategórie u nás predávaných elektrických áut, ten kto si ich už kúpi s veľkou pravdepodobnosťou nebýva v bytovom dome na sídlisku, ale skôr vlastní pekný dom s dvojgarážou a rozsiahlym pozemkom. A ak už niekto dá 50 – 80, alebo možno 150 tisíc Eur za elektrické auto, ani štátna dotácia, ani cena nabíjania na rýchlonabíjačke  nie je pre neho ten podstatný faktor pre rozhodnutie o kúpe. Pri takomto chápaní elektromobility,   akékoľvek „zelené“ ambície našich vládnych predstaviteľov vyzerajú ako absolútne odtrhnuté od reality a potrieb obyvateľov.

Nissan Sakura

Ak sa má niečo zmeniť, či už v smere k znižovaniu dopravných a servisných nákladov, alebo aj v oblasti znižovania emisii, bude nevyhnutné „prehodiť výhybku“ a začať sa orientovať na masový segment elektromobilov. Tento fakt už dávno pochopili vo vyspelom svete a krajiny ako Japonsko a Čína  ponúkajú zaujímavé modely práve v tomto segmente. Nie malý potenciál predstavuje aj kategória kei-cars ( miniáut), ktorá je práve tým prvým edukačným stupňom na ceste popularizácie elektrických áut. V niektorých krajinách na tieto vozidlá netreba ani vodičský preukaz a jazdiť sa s nimi dá už od 15 rokov. A kto si zvykne, ten bude aj možný zákazník na niečo hodnotnejšie v budúcnosti.

Mitsubishi eK X EV

Pred šiestimi rokmi boli miniautá spoločného podniku NMKV (Nissan Mitsubishi Kei Vehicle) príčinou škandálu so spotrebou paliva a následného prevzatia Mitsubishi Motors alianciou Renault-Nissan. Avšak teraz NMKV začína svoj prechod na elektrické vozidlá, pričom v Japonsku boli nedávno v rovnakom čase predstavené batériou poháňané elektrické autá značky Nissan a Mitsubishi.

Nissan Sakura

Zaujímavosťou je, že doteraz jediným sériovo vyrábaným elektrickým miniautom bolo Mitsubishi i-MiEV, ktoré sa dokonca  oficiálne predávalo v EU. Výroba týchto strojov bola minulý rok prerušená, ale táto skúsenosť bola pre NMKV užitočná. Nové elektrické vozidlá majú odlišný dizajn aj usporiadanie a Nissan zohral pri ich vývoji vedúcu úlohu.

Nissan Sakura

Nové mini elektromobily vznikli na základe sériových mini automobilov Nissan Dayz a Mitsubishi eK z roku 2019. Ak má nový elektrický Nissan Sakura originálny dizajn v modernom štýle značky, potom Mitsubishi jednoducho prenieslo existujúci Mitsubishi eK X na elektrickú trakciu, pričom sa obmedzilo iba na drobné zmeny, ako sú nové hmlové svetlomety a kryty nárazníkov.

Mitsubishi eK X EV

Oba elektromobily majú rovnaké celkové rozmery: dĺžka (3395 mm) a šírka (1475 mm) sú prísne obmedzené požiadavkami na kei cars, výška je 1655 mm a rázvor 2495 mm. Autá môžu mať kolesá s priemerom 14 alebo 15 palcov, LED svetlomety sú už „v základe“. Obidva kei-cary majú tiež sedempalcovú obrazovku pre virtuálny prístrojový panel a deväťpalcovú obrazovku pre multimediálny systém, ale interiér Nissanu je „nakreslený“ nanovo .  Elektrické Mitsubishi prevzalo interiér od benzínového „zdroja“ len s malými úpravami.

Mitsubishi eK X EV

Ak bolo Mitsubishi i-MiEV s motorom vzadu a pohonom zadných kolies, tak nové spoločné elektromobily majú motor namontovaný na prednej náprave. Ide o rovnaký motor s indexom MM48, ktorý je umiestnený na zadnej náprave verzie s pohonom všetkých kolies trochu väčšieho  Nissan Note. Produkuje maximálny povolený výkon pre kei cars  na úrovni 64 koní. Krútiaci moment nie je obmedzený zákonom, takže motor produkuje zaujímavých  195 Nm. K dispozícii sú jazdné režimy Eco, Standard a Sport, ako aj prednastavený e-Pedal pre jazdu s jedným pedálom. Keďže má Mitsubishi eK X EV imidž „crossoveru“, spolieha sa aj na off-roadový režim systému kontroly trakcie Grip Control.

interiér Mitsubishi eK X EV

Trakčná batéria s kapacitou len 20 kWh sa montuje z rovnakých článkov ako u Nissanu Leaf. Ale keďže celá platforma a výkonová štruktúra karosérie elektrických nováčikov je požičaná z pôvodných benzínových kei áut, batéria je vyrobená ako nezvyčajne úzka a dlhá – aby sa zmestila medzi nosníky karosérie. Na tento účel dokonca použili zadné odpruženie s Panhardskou tyčou, ktoré bolo pôvodne inštalované iba na verziách miniautomobilov s pohonom všetkých kolies: vďaka tomu je batéria o niečo dlhšia. Svetlá výška je o 10 mm menšia ako u benzínových vozidiel (145 mm).

interiér Nissan Sakura

Elektrické vozidlá sú asi o 200 kg ťažšie ako ich benzínové náprotivky: pohotovostná hmotnosť je 1060 kg pre Mitsubishi a 1070 kg pre Nissan. Dojazd na jedno nabitie je 180 km v cykle WLTC, čo je pre mestské minivozidlo celkom dostačujúce. Dobitie batérie z domácej zásuvky trvá osem hodín a z DC „rýchlonabíjačky“ dobijete vozidlo o 80 % za 40 minút. K elektrickým vozidlám možno pripojiť aj externé elektrické spotrebiče. Maximálna rýchlosť 130 km/h je rovnaká pre obidva modely. Nissan Sakura aj Mitsubishi eK X EV môžu mať adaptívny tempomat a pomocníka pri parkovaní, hoci každá značka tieto systémy pomenúva inak.

elektrické dvojičky Nissan Sakura a Mitsubishi eK X EV by mohli obohatiť trh elektromobilov aj na Slovensku

V Japonsku sa predaj elektrických miniáut začne v lete. Cenníková cena Nissan Sakura začína na 16 975 Eur, zatiaľ čo crossover Mitsubishi eK X EV začína na 17 441 Eur. S prihliadnutím na štátne dotácie sa ceny môžu znížiť na 12 964 a 13 524 Eur. Benzínové náprotivky sú však stále lacnejšie: Nissan Dayz začína na 9 700  a Mitsubishi eK X na 10 632 Eur. Japonci pochopili, že cesta k masívnemu rozvoju elektromobilov vedie aj cez dostupnú cenu – čo pri rozdiele ceny elektrického a benzínového modelu auta okolo 20% dáva zákazníkom slobodnú voľbu výberu pohonu. A o to má ísť v prvom rade !  

Nissan Sakura svojim dizajnom hanbu výrobcovi nerobí Zdroj obrázkov: Nissan