Elektrické SUV Lotus Eletre je pripravené do výroby

Slávna britská značka Lotus sa pred niekoľkými rokmi dostala pod krídla čínskeho holdingu Geely. S peniazmi a príležitosťami nových čínskych vlastníkov sa starý sen koncernu o svojom výkonnom SUV konečne stal skutočnosťou.  Žiaľ, už to nebudú žiadne nové benzínové Lotusy: športový automobil Emira bol posledný, hoci je na radosť petro-magnátov predurčený na dlhú životnosť. Vývoj nového SUV musel začať od nuly – ale už vo formáte elektromobilu. Na elektrickom SUV pracovali inžinierske centrá v Anglicku, Číne a Nemecku. Vhod prišli aj skúsenosti švédsko-čínskej značky Polestar, ktorá je tiež súčasťou koncernu Geely.

Silová štruktúra karosérie je vyrobená z vysoko pevnej ocele a hliníka, zatiaľ čo vonkajšie panely sú z hliníka a uhlíkových vlákien. Na vzhľade SUV pracoval firemný dizajnér Ben Payne, aj keď projekt bol pod kuratelou presláveného Petra Horburyho, ktorý minulý rok opustil post viceprezidenta dizajnu v Geely a prešiel do britského Lotusu. Silueta s interiérom posunutým dopredu je podľa neho charakteristickou črtou koncernových športových áut s motorom v strede.

Exteriér Lotusu Eletre je predovšetkým o aerodynamike a dostal vysoko pokročilý systém aktívnej aerodynamiky. Pohyblivý spojler na korme (k dispozícii sú tri polohy s rôznymi uhlami nábehu) je len polovica úspechu. Nasávanie vzduchu v spodnej časti predného nárazníka má aktívne trojuholníkové plástové klapky, ktoré sa otvárajú len v prípade potreby a smerujú vzduch k brzdám a chladičom na chladenie trakčnej batérie a elektromotorov. Výsledkom je, že aerodynamický dizajn tohto SUV ponúka výrazný prítlak 90 kg. Čo sa týka koeficientu odporu vzduchu, ten je 0,26 Cd. Pre porovnanie, koeficient aerodynamického odporu Audi e-tron je 0,28 Cd. Kolesá tohto EV sú obrovské s rozmerom 285/35 R23.

Lotus Eletre má vzduchové pruženie s adaptívnymi tlmičmi a päťprvkovú zadnú nápravu. Medzi možnosťami podvozku sú nastaviteľná svetlá výška, systém riadenia všetkých kolies, aktívne stabilizátory a karbón-keramické brzdy s desaťpiestikovým mechanizmom (základné brzdy sú jednoduchšie).

Lotus Eletre je plnohodnotné SUV s rozmermi: dĺžka 5103 mm x  šírka 2019 mm x výška 1630 mm a rázvorom 3019 mm. Stojí na platforme EPA (Electric Premium Architecture), založenej na architektúre Geely SEA (Sustainable Experience Architecture). Výkon 2 elektromotorov základného Eletre je 450 kW (592 k), krútiaci moment 710 Nm. Táto motorizácia ponúka  zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 258 km/h. Verzia so špičkovým výkonom má 675 kW (905 k), krútiaci moment 985 Nm, ponúkne maximálnu rýchlosť 265 km/h a dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 2,95 sekundy.

Elektromotory sú vyrobené v jednom module s prevodovkou a riadiacou jednotkou – opäť kvôli zníženiu hmotnosti. Debutová verzia SUV Lotus Eletre má dva motory (jeden na každej náprave) s celkovým výkonom 450 kW. K dispozícii sú režimy Range, Tour, Sport, Off-Road a prispôsobiteľné individuálne jazdné režimy.

Lotus Eletre má batériu s kapacitou 100 kWh, ktorá zabezpečí pre Lotus Eletre  základnej úrovne dojazd 600 km podľa štandardu WLTP. Čo sa týka najvýkonnejšej verzie, tá má dojazd 517 km. Ďalšou vzrušujúcou vlastnosťou Lotus Eletre je technológia 800 V nabíjania, ktorá umožňuje tomuto SUV získať dojazd 120 km za 5 minút. Pre úplné nabitie pomocou tejto technológie bude postačovať len 18 minút.    AC palubné nabíjacie zariadenie umožňuje nabíjať menovitým výkonom 22 kW.

Lotus Eletre má 34 rôznych senzorov, vrátane 4 LIDAR senzorov, 6 senzorov pracujúcich v rozsahu  milimetrových vĺn, 12 ultrazvukových radarov a 12 kamier. Senzory LIDAR sú umiestnené na štyroch miestach karosérie Lotus Eletre: vpredu, vzadu a dokonca aj na podbehoch kolies. Tieto senzory sú samočistiace, takže systém autonómnej jazdy Eletre bude fungovať aj za zlých poveternostných podmienok. Výpočtový výkon systému autonómnej jazdy Lotus Eletre zabezpečujú dva čipy Qualcomm 8155.

Kamery boli nainštalované namiesto bočných zrkadiel, aj keď sa budú ponúkať iba na trhoch, kde sú povolené. Zvyšok dostane obyčajné zrkadlá. Všetka optika je LED, zadné svetlá dokážu pri parkovaní ukazovať stupnicu nabitia trakčnej batérie. Maximálny priemer kolies je 23 palcov, voliteľná sklenená strecha – bez otváracej časti.

interiér Lotus Eletre

Lotus Eletre môže mať kabínu pre štyri alebo päť miest: v prvom prípade ide o samostatné sedadlá s masívnou stredovou lakťovou opierkou a v nej zabudovanou deväťpalcovou obrazovkou. Sedadlá sú čalúnené drahou tkaninou Kvadrat s prímesou vlny, pričom v interiéri dominuje recyklovaný plast a uhlíkové vlákna.

priestor na zadných sedadlách Lotus Eletre

Namiesto bežných prístrojov je pred vodičom nainštalovaná obrazovka s výškou len 30 mm, ktorá zobrazuje najzákladnejšie informácie. Spolujazdec má rovnaký pomocný displej. Na všetko ostatné je tu bežný projekčný displej s rozšírenou realitou a centrálna OLED obrazovka multimediálneho systému s uhlopriečkou 15,1 palca. Nikdy predtým neboli autá Lotus tak mediálne vyspelé: majú prístup na internet, hlasové ovládanie a oveľa viac. Na výber sú dva audiosystémy KEF: základný má 15 reproduktorov a výkon 1380 wattov, pokročilý má 23 reproduktorov a 2160 wattov.

Elektrické SUV sa v Anglicku vyrábať nebudú. Pre prémiovú rodinu elektrických vozidiel bol v čínskom Wu-chane postavený nový závod Lotusu, ktorý stál 1,2 miliardy dolárov. Jeho výrobná kapacita je 150 tisíc áut ročne. Lotus za celú svoju viac ako 70-ročnú históriu nikdy nevyrobil toľko áut!

Výroba sa začne koncom tohto roka a predaj sa začne začiatkom roku 2023. Elektrický Lotus  bude súčasne uvedený na trh v Číne, Spojenom kráľovstve a pevninskej Európe. Neskôr začnú dodávky do iných regiónov sveta. Predpokladaná cena – od 120-tisíc eur. Potom sa sortiment rozšíri: v roku 2023 sa objaví „štvordverové kupé“ triedy E (Lotus Type 133), teda akýsi analóg elektromobilu Porsche Taycan a debut kompaktnejšej triedy crossoveru D s kódom Type 134 je naplánovaný na rok 2025.  

Lotus Eletre

Pokiaľ ide o konfigurácie a ceny, tieto budú zverejnené v 3. štvrťroku tohto roka. Lotus očakáva, že otvorí 51 obchodov v 23 mestách po celej Číne, vrátane Pekingu, Šanghaja, Guangzhou, Shenzhenu, Wuhanu, atď. Okrem toho chce Lotus spustiť viac ako 200 super rýchlych DC nabíjacích staníc s výkonom 420-kW.  Čína je kľúčovým trhom nielen pre  Lotus, ale aj pre väčšinu svetových značiek. V najvyšších poschodiach automobiliek po celom svete to už vedia, čakáme, kedy to zaregistruje aj naša vláda!

Zdroj: Lotus