Cessna 208B Grand Caravan – elektrické lietadlo
Elektrické motory prestávajú byť záležitosťou len pozemnej dopravy. Čoraz častejšie ich môžeme stretnúť na vode, ale aj vo vzduchu. Lietadlá sú špecifickým segmentom, kde sa musí veľmi citlivo zvažovať oblasť použitia elektropohonov. Na malé batériové drony sme si už zvykli a budeme si asi musieť zvykať aj na podstatne väčšie elektrické lietajúce stroje.
30. mája 2020 sa v štáte Washington v USA vzlietlo najväčšie doteraz najväčšie plne elektrické lietadlo. Let trval 30 minút, potom sa lietadlo vrátilo na letisko, z ktorého vzlietlo. Lietadlo bolo vyrobené spoločnosťou MagniX, ktorá sa sama špecializuje na navrhovanie a výrobu elektrických motorov pre elektrické lietadlá. Spoločnosť zasa patrí pod singapurského investora Clermont Group, so sídlom v Redmonde vo Washingtone Tam sa nachádza aj hlavné inžinierske stredisko. Druhé technické stredisko sa nachádza v austrálskom Queenslande.
Za základ elektrického lietadla sa zobrala osvedčená konštrukcia ľahkého jednomotorového turbovrtuľového lietadla Cessna Grand Caravan 208B s pevným podvozkom. Spoločnosť Cessna ho vyrába v rôznych modifikáciách od roku 1984.
Na realizáciu projektu MagniX zostavil, súdiac podľa pozitívneho výsledku, „hviezdny“ tím ľudí zo spoločností Airbus, Boeing, Google-X, SpaceX a Tesla.
Elektrická Cessna je poháňaná elektrickým motorom MagniX, ktorý produkuje 280kW pri 3000 ot./min. Roy Ganzarsky, generálny riaditeľ spoločnosti, hovorí, že súčasná verzia 6 miestneho lietadla môže preletieť 160 km, pričom jeho prevádzkové náklady budú o 50% nižšie ako vo verzii s motorom na fosílne palivá. MagniX vyvinul rodinu elektromotorov špeciálne pre komerčné letecké aplikácie. Či už pre aplikácie s jedným motorom, alebo ako súčasť viacmotorového lietadla. Motory MagniX sa integrujú so štandardnými regulátormi vrtúľ, čo umožňuje bezproblémové používanie existujúcich vrtúľ s nastaviteľným uhlom listov vrtule.
MagniX v súčasnosti vyrába dve modifikácie elektrického motora pre ľahké lietadlá – Magni 250 a Magni 500.
Technické charakteristiky Magni 250 / Magni 500:
Nepretržitý krútiaci moment 1407 Nm / 2814 Nm
Výkon 280 kW (375 k.) / 560 kW (750 k.)
Základné otáčky motora 1900 оt/min
Мaximálne otáčky motora 3000 оt/min / 2600 оt/min
Menovité napätie DC 540 V
Účinnosť motora > 93%
Hmotnosť motora 71 kg / 133 kg
Na záver:
Pokus je to určite zaujímavý a hodný pochvaly. Ako technologický demonštrátor dokázal možnosti efektívneho použitia elektrického pohonu v lietadlách. Samozrejme, nečakajme transkontinentálne lety so stovkami pasažierov na palube. Ale na tisíckach amatérskych letísk po celom svete sú tí praví adepti na elektrifikáciu – malé športové lietadlá a lietadielka. Podobné pokusy sa pripravujú aj v celom rade iných štátov. Takže táto téma určite pri elektrickej Cessne neskončí.
Zdroj:
yandex