Elektrické SUV IM LS7: druhý prémiový model koncernu SAIC
20. decembra spoločnosť IM Motors predstavila plne elektrické SUV IM LS7 v Číne. Predbežná rezervácia sa začala a cena sa pohybuje medzi 350 000 až 500 000 juanov (približne 47 361 až 67 659 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Je to druhý model od IM Motors po elektrickom sedane IS L7 . Značka umiestňuje auto ako stredne veľké čisto elektrické päťmiestne SUV. V Číne bude oficiálne uvedené na trh v polovici februára 2023. Vozidlo vzbudilo veľký záujem, o čom svedčí aj viac ako 3000 predbežných objednávok za hodinu od otvorenia rezervácie v Číne.
Značka IM (čiže Intelligence in Motion) je spoločným výtvorom čínskeho koncernu SAIC (64 % akcií), internetového giganta Alibaba a správy okresu Shanghai Pudong (po 18 % akcií). Za inžiniering je zodpovedná spoločnosť SAIC, ktorá začala pracovať na elektrických vozidlách IM pred piatimi rokmi. V roku 2020 partneri založili spoločnú spoločnosť Zhiji Auto, začiatkom roka 2021 ukázali svoj prvý vývoj a minulé leto vstúpil na trh prvý model – elektrický sedan IM L7 . Teraz je pripravený druhý model – elektrické SUV IM LS7.
Oba stroje boli vytvorené paralelne a používajú spoločné technológie, ale majú odlišný dizajn. SUV dostalo jednoduchšiu optiku hlavných svetiel (tiež LED, ale nie matricové, ako sedan L7) a zadná časť sa podobá modelu Aston Martin DBX. Namiesto obvyklej panoramatickej strechy má IM LS7 presklenú časť nad zadným radom a obrovské čelné sklo s elektrochromatickou hornou časťou, ktorú možno urobiť nepriehľadnou.
Podvozok áut IM tvorí samostatná platforma: vpredu dvojpákové zavesenie, vzadu viacprvkové, v základe je už vzduchové pruženie s elektronicky riadenými tlmičmi. Brzdy Brembo sú namontované na všetkých kolesách. Na streche (presnejšie len na úzkom mostíku medzi čelným sklom a panoramatickou časťou nad zadnými sedadlami) je nainštalovaný čelný radar a dva LiDary. Hoci autopilot IM LS7 spĺňa podmienky pre druhú úroveň autonómie jazdy, vývojári sľubujú, že ju posunú na tretiu úroveň autonómie.
Pokiaľ ide o rozmery, IM LS7 meria na dĺžku – 5049 mm, šírku – 2002 mm, výšku – 1731 mm. Rázvor osí kolies má veľmi štedrých 3060 mm. Čínske elektrické SUV má kolesá s priemerom 20 alebo 22 palcov, pričom sú na zadnej náprave osadené širšie pneumatiky. Súčiniteľ aerodynamického odporu Cx – 0,268.
Ako prvá sa predstavuje vrcholná verzia IM LS7 s dvojmotorovým pohonom všetkých kolies (AWD) a 100 kWh trakčnou batériou. Na prednú nápravu je inštalovaný motor s výkonom 175 kW (238 koní), zadná náprava má elektromotor ktorý produkuje 250 kW (340 koní) a ich celkový výkon je 425 kW (578 koní) pri 725 Nm krútiaceho momentu. Elektrické SUV s hmotnosťou 2 630 kg dokáže táto motorizácia zrýchliť na „stovku“ za 4,5 sekundy. Mohutné zrýchľovanie auta sa skončí s maximálnou rýchlosťou 200 km/h. Verzia LS7 s pohonom všetkých kolies (AWD) ponúka dojazd podľa metodiky CLTC na úrovni 615 km. Verzia IM LS7so zadným náhonom (RWD) s elektromotorom o výkone 250 kW (340 k) a rovnakou batériou bude schopná prejsť 660 km na jedno nabitie v cykle CLTC. Následne bude v ponuke aj základná 90 kWh batéria.
Interiér IM LS7 zaujme širokouhlým spojeným displejom s dvomi obrazovkami a stredovou konzolou s dotykovou obrazovkou, ktorá v mnohých ohľadoch opakuje interiér sedanu L7, ale SUV má predĺženú multimediálnu obrazovku a zložitejšie vyzerajúce obloženia dverí.
Na dekoráciu interiéru sa používa koža, semiš a dokonca aj drevená dyha. IM LS7 by však nemal priťahovať materiálmi interiéru, ale neobvyklými riešeniami. Napríklad štandardne sa SUV spolieha na polovičný volant, aj keď sa dá objednať aj tradičný volant. Do útrob predného panela je možné zapustiť spojené obrazovky a ponechať viditeľné iba ich horné časti.
A zaujímavý je aj zadný rad sedadiel. Nominálne je to trojsedadlo, no na prepravu dlhých predmetov sa dá zložiť len pravá strana (30% šírky) a vľavo je nainštalovaná pohodlná stolička s mnohými nastaveniami a vetraním. A ak sklopíte operadlo predného sedadla a posuniete naň zadné sedadlo, môžete si pripraviť lôžko na spanie.
Elektrické SUV LS7 bude vybavené novým smart kokpitom 2.0 s verziou IMOS2.0. Výstupky na bokoch karosérie sú určené pre všestranné kamery, ktoré sú potrebné aj pre autopilota, no plnohodnotný autopilot (úroveň 3 a vyšší podľa klasifikácie SAE) zatiaľ nebol v Číne legalizovaný, takže inteligentná elektronika iba pomáha vodičovi. Mnoho čínskych prémiových značiek dnes veľkoryso vybavuje svoje autá zariadením autopilota, najbližšími analógmi IM LS7 sú v tomto zmysle crossovery Jidu Robo-01 od Baidu a Geely a Avatr 11 od Changan, Huawei a CATL, ale nikto nevie kedy čínske úrady dajú súhlas na spustenie autopilota najmenej 3 rovne pre verejnú premávku. Uvedené vozidlá sa však intenzívne testujú vo vybraných lokalitách veľkomiest v reálnej premávke. Autopilot 3. úrovne, pri ktorom sa vodič za určitých podmienok môže odpútať od cesty, je zatiaľ povolený len v Japonsku a Nemecku , aj to s mnohými výhradami a obmedzeniami.
Zdroj: carnewschina, kolesa, autoreview