Livan RL9 – elektrické SUV sa stalo prvým modelom premenovanej značky

Bol Lifan — stal sa Livanom. Toto je nová značka v ríši Geely. Ešte v januári tohto roku vznikla v rámci holdingu nová divízia s názvom Ruilan Automobile, pod ktorú prešla značka elektromobilov  Maple  a spoločnosť  Lifan Technology , ktorá vznikla koncom roka 2020 po akvizícii  spoločnosti Lifan. Produkciou novej divízie Ruilan Automobile sú relatívne jednoduché a lacné elektrické vozidlá. Značka Maple s existujúcimi tromi modelmi zatiaľ zostala v prevádzke a namiesto značky Lifan je tu nová značka s anglickým názvom Livan. Spoločnosť začala s vývojom vlastnej technológie výmeny batérií a jej cieľom je do  roku 2025 vybudovať 5 000 staníc na výmenu batérií v 100 veľkých mestách . Okrem služby výmeny batérií sa zameriava aj na využitie vyradených batérií ako úložiska energie a recykláciu batérií po skončení ich životnosti.

Prvá skutočne zaujímavá novinka spoločného projektu Geely a Lifan – Livan RL9 – bola oficiálne predstavená na domácej čínskej pôde. Napriek predtým oznámenej predpredajovej cene 199,8 tisíc juanov ( približne 26 917 eur podľa aktuálneho kurzu NBS) sa konečné ceny SUV ukázali byť oveľa nižšie. Za elektromobil na miestnom trhu sa rozhodli pýtať od 109,9 tisíc juanov za základnú verziu (14 805 eur) až po 129,9 tisíc za maximálnu konfiguráciu (17 450 eur).

Je pravda, že kvôli takejto cene musel Livan ísť na malý trik. Alebo si radšej vzal príklad z inej miestnej automobilky – NIO. Práve NIO ako prvá spomedzi čínskych značiek zaviedla službu prenájmu batérií pre elektromobily – batéria ako služba (BaS – Battery as a Service). Podstatou tejto možnosti je, že klient si kúpi elektromobil bez batérie. Preto tá skromnejšia cena. A pre batériu k autu sa vypracuje nájomná zmluvu o „predplatnom“. Táto alternatíva je možná, ak je model elektromobilu vybavený systémom rýchlej výmeny batérie prostredníctvom špecializovaných výmenníkových staníc. Elektromobily NIO a Livan túto schopnosť majú. Výmena batérie v Livan RL9 nezaberie viac ako 60 sekúnd!

V prípade Livanu RL9 je mesačný poplatok za „batériu“ 898 juanov (121 eur). Navyše, v prípade potreby je možné trakčnú batériu si okamžite vykúpiť. Pre nové elektrické SUV sú k dispozícii dve veľkosti trakčnej batérie. Ak sa kupujúci rozhodne kúpiť auto v základnej verzii, potom bude musieť k cene auta zaplatiť ďalších 60 000 juanov (8 083  eur) za batériu s kapacitou 52,56 kWh. S ňou bude Livan RL9 schopný prekonať vzdialenosť 380 km. Za výkonnejšiu batériu s kapacitou 66,57 kWh bude musieť pridať už 70 tisíc juanov (9 430 eur). Počet najazdených kilometrov na jedno nabitie sa však zvýši na 470 km. Pri takomto zvýšení ceny budú konečné náklady na Livan RL9 v najvyššej výbave zodpovedať už skôr oznámenej predpredajovej cene.

Livan RL9 je elektrické SUV strednej veľkosti založené na architektúre GBRC (Global Battery Rapid Change) “Crystal” a je dostupné v štyroch výbavách. Podľa automobilky bude mať SUV záruku 4 roky/150 000 km, zatiaľ čo na batériu sa vzťahuje záruka 8 rokov/150 000 km. Vďaka „krištáľovej architektúre“ GBRC je v Livane RL9  možné vymeniť batériu na výmenníkovej stanici za 60 sekúnd. V budúcnosti bude možné batériu vozidla priebežne aktualizovať, pričom špecifikácie ako 80+ kWh / 600+ km dojazd na jednom dobití batérie, 100+ kWh / 700+ km dojazd atď., sa dajú prispôsobiť všetkým modelom Livan.

Elektrické SUV Livan RL9 je dôkladne prepracovanou verziou benzínového SUV Geely Haoyue. Jeho dĺžka je 4845 mm, šírka 1890 mm, výška 1778 mm a rázvor osí náprav je 2825 mm. Je teda približne rovnako veľký ako Volkswagen Touareg . Všetky konfigurácie, s výnimkou maximálnej, sú vybavené 7-miestnym usporiadaním interiéru. Najvyššia verzia má vo vnútri 6 sedadiel.

Livan RL9  poháňa jeden elektromotor s výkonom 152 kW (204 k.) a krútiacim momentom 310 Nm uložený na prednej náprave (FWD). Maximálna rýchlosť je obmedzená na približne 163 km/h.

Už v základe môže elektrické SUV  Livan RL9  ponúknuť 18-palcové kolesá,  plnú LED optiku, cúvaciu kameru, tempomat, diaľkové štartovanie elektromotora, panoramatickú strechu, 12,3-palcový digitálny prístrojový panel a centrálna ovládacia obrazovku multimediálneho systému s podobnou uhlopriečkou, elektrické nastavenie sedadla vodiča, hlasové ovládanie niektorých funkcii, klimatizáciu s ionizáciou a systémom čistenia vzduchu PM 2,5, akustický systém zložený z 8 reproduktorov, atď.

Drahšie verzie Livan RL9  ponúkajú možnosti ako 19-palcové kolesá, adaptívny tempomat, súpravu inteligentnej asistencie vodiča na úrovni L2, 360-stupňové panoramatické kamery, elektricky ovládaný kufor a sedadlo spolujazdca, projekciu HUD na čelné sklo, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, automat. systém prepínania diaľkových/stretávacích svetiel, atmosférické osvetlenie interiéru (72 farieb) atď.

Na čínskom trhu s elektrickými SUV vyzerá nový Livan RL9  viac ako konkurencieschopný. Elektrické SUV od Geely a Lifan svojimi rozmermi prekonáva väčšinu modelov vo svojom cenovom segmente. A v porovnaní s autami rovnakej kategórie vychádza lacnejšie. Nezabudnime ešte na technológiu rýchlej výmeny batérie. V Číne je to citeľné plus, pretože je tu dobre rozvinutá sieť výmenných staníc batérii. To umožňuje koncovému užívateľovi výrazne ušetriť čas na dobíjanie prázdnej batérie.

Poznámka: Automobilka NIO vybudovala v Európe už 9 výmenníkových staníc batérii. Zatiaľ ich na Slovensku nehľadajme.

Zdroj: carnewschina