Výroba áut v EU sa prepadáva, v Číne prudko rastie – trochu veľavravnej štatistiky
Na pozadí nedávno oznámeného 5% poklesu výroby áut na Slovenku, veľavravne pôsobia grafy výroby a predaja áut v Európe a v Čínskej ľudovej republike. Zastaralý model plánovaného hospodárstva “Ríše stredu” opäť potvrdzuje svoju nespôsobilosť v porovnaní s vyspelými kapitalistickými krajinami riadenými najmúdrejšími odborníkmi na neoliberálnu ekonomiku a vytrvalo pokračuje v raste výroby a exportu svojho lacného a nekvalitného tovaru – v tomto prípade áut.
Naproti tomu, predaj nových osobných áut v EÚ sa v roku 2022 medziročne znížil o 4,6 % na 9 255 930 vozidiel. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) uviedlo, že hlavnou príčinou poklesu predaja áut v roku 2022 bol nedostatok súčiastok v prvom polroku. No nielen to, ceny energií v Európe prudko vzrástli. Podľa údajov S&P Global Mobility pre štyri kľúčové trhy (Taliansko, Nemecko, Francúzsko a Spojené kráľovstvo) – sa ceny plynu od prvého štvrťroka 2020 zvýšili v priemere o 2 183 % a veľkoobchodná cena elektriny vzrástla v priemere o 1 230 %.
Automobilky počas covidovej a polovodičovej krízy už preniesli časť vzniknutých strát, respektíve zvýšených nákladov na zákazníkov vo forme výrazného zvýšenia cien. Ďalšie zvýšenie nákladov v dôsledku zvýšených cien plynu a elektriny, bude európskym výrobcom už ťažšie preniesť na zákazníkov, nakoľko títo už čelia inflácii, ktorá zvyšuje ceny potravín, energií a aj väčšiny spotrebného tovaru. Najviac sú súčasnou krízou postihnutí dodávatelia, ktorí či už lisovaním alebo zváraním vyrábajú kovové časti karosérie. Pred energetickou krízou boli náklady na plyn a elektrinu relatívne nepodstatnou súčasťou výrobnej ceny auta ( zvyčajne to bolo menej ako 50 eur na vozidlo), teraz je to v priemere od 687 do 773 eur na vozidlo.
Na druhej strane, výrobcovia v Čínskej ľudovej republike, zaznamenávajú obrovský medziročný nárast výroby a predajov áut. Hoci sa to podľa informácii z našich “mienkotvorných” médii takmer nikto nedozvie, na čínskom trhu sa ročne predá viac áut, ako v ďalších 4 krajinách dokopy ( včítane USA). Navyše, na rozdiel od európskych výrobcov, aj naďalej môžu tamojší výrobcovia počítať s dostupnými energiami a surovinami aj z presmerovaných tokov z Ruska, import ktorých sa zvyšuje vo významných percentách medzimesačne.
Podľa údajov, ktoré nedávno zverejnilo Čínske združenie výrobcov automobilov ( CAAM ), celkový predaj vozidiel v Číne v roku 2022 dosiahol 26,864 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 2,1 percenta. Správa CAAM dodáva, že v roku 2023 očakávajú medziročne nárast predaja vozidiel v Číne o približne 3 percentá.
Na pozadí týchto čísel ešte viac zaujme, že za celý rok 2022 dosiahol predaj NEV (NEV zahŕňa batériové a plug-in -hybridné elektrické vozidlá) v Číne 6,887 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 93,4 percenta a predstavuje 25,6 percenta všetkých predajov vozidiel.
Z celkového počtu 6,887 milióna kusov NEV, bol predaj BEV ( batériových elektromobilov) 5,365 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 81,6 percent. Predaj PHEV bol 1,518 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 151,6 percent.
Za celý rok 2022 sa z Číny vyviezlo viac ako 3,111 milióna vozidiel, čo je medziročný nárast o 54,4 percenta, uvádza CAAM. Export NEV ( elektromobilov a PHEV) v roku 2022 bol 679 000 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 120 percent.
V tomto kontexte neradostne vyzerajú aj údaje spoločnosti Škoda Auto, ktorá zaznamenala v uplynulom roku pokles predaja o 16,7 %. Nárast odbytu elektrického modelu ENYAQ 𝗶V (medziročne +20 %), je len skromnou náplasťou na celkový pokles. Navyše, ENYAQ 𝗶V sa vyrába len od 2021, takže nárast výroby modelu je celkom pochopiteľný.
Celosvetové dodávky vozidiel Škoda Auto v roku 2022 vo vybraných regiónoch:
Región | Dodávky od januára do decembra 2022 | (Dodávky v roku 2021; medziročná zmena v %) |
Západná Európa | 377 000 vozidiel | (409 000 vozidiel; -7,8 %) |
Nemecko (najväčší jednotlivý trh) | 134 300 vozidiel | (136 800 vozidiel; -1,8 %) |
Stredná Európa | 148 000 vozidiel | (164 100 vozidiel; -9,8 %) |
Česká republika | 71 200 vozidiel | (79 900 vozidiel; -11,0 %) |
Východná Európa (bez Ruska) | 31 600 vozidiel | (35 800 vozidiel; -11,9 %) |
Rusko | 18 300 vozidiel | (90 400 vozidiel; -79,8 %) |
Čína | 44 600 vozidiel | (71 200 vozidiel; -37,4 %) |
India | 51 900 vozidiel | (22 800 vozidiel; +127,7 %) |
Zvyšok sveta | 60 000 vozidiel | (85 000 vozidiel; -29,3 %) |
Celkovo (celý svet) | 731 300 vozidiel | (878 200 vozidiel; -16,7 %) |
Alarmujúci pre Škoda Auto je ale pokles predajov v Číne a pochopiteľne aj v Rusku. Možno ani nie tak z pohľadu absolútnych čísel, ako skôr z percentuálneho podielu. Dostať sa späť na vysoko konkurenčný a solventný čínsky a ruský trh, bude pre Škodovku veľmi komplikované.
Rastúcu konkurencieschopnosť čínskych automobiliek poháňajú podľa analytikov španielskeho denníka El País dva faktory. Automobilky ako BYD, Geely (ktorá vlastní Volvo) alebo Great Wall Motor urobili obrovský technologický pokrok a aktuálne dokážu vyrábať autá strednej a nižšej strednej triedy, či SUV v kvalite, s ktorou sú schopné plne konkurovať európskym výrobcom.
Číňania totiž prichádzajú s technologicky dobre vybavenými autami, ktoré vyzerajú zaujímavo a sú pritom podstatne lacnejšie, než tie európske. Len pre zaujímavosť – v Európe sa predáva priemerný elektromobil za cenu takmer 40-tisíc eur, v Číne to však v prepočte nie je ani 25-tisíc eur. Smutno – presmutno !!!
Zdroje: skoda-auto, auto.pravda.sk, cnevpost