Li Auto L9, L8 a L7 – rad elektrifikovaných SUV s motorovým predlžovačom dojazdu
Aj keď sa táto web stránka venuje hlavne plne elektrickým autám ( batériové elektrické vozidlá BEV), existuje z pohľadu emisii vozidiel aj veľmi podobná trieda áut s hybridným pohonom – EREV -elektrifikované vozidlá s motorovým predlžovačom dojazdu). V tomto type pohonu sa používa elektromotor ako pohonná jednotka pre pohyb vozidla, ale auto má aj spaľovací motor pracujúci v energeticky najefektívnejšom cykle pre minimalizáciu emisii, ktorý generuje elektrickú energiu pre dobíjanie trakčnej batérie a nemá žiadne mechanické prepojenie na kolesá auta. Trakčná batéria týchto elektrifikovaných áut pritom zabezpečuje čisto elektrický dojazd aj vysoko nad 100km pri zachovaní dynamických parametrov plne elektrického pohonu.
Na rozdiel od u nás často používaných hybridných elektrických vozidiel typu HEV( nenabíjateľné) a PHEV (nabíjateľné), ktoré zväčša disponujú čisto elektrickým dojazdom na úrovni nanajvýš niekoľko (desiatok) kilometrov, čínske elektrické vozidlá, ktoré spĺňajú tamojšiu normu pre NEV ( nové energetické vozidlá), sú schopné prekonať na čisto batériový pohon 140 – 180 km a viac! Teda ich možno v mnohých jazdných scenároch zaradiť k bezemisným, alebo nízkoemisným vozidlám, nakoľko pre mestské a prímestské cesty takmer vôbec nemusia použiť spaľovací motor. Keďže čínsky priemysel ponúka nepreberné množstvo týchto vozidiel, vyberieme len niektoré z nich, ktoré ponúkajú vysoký výkon a kvalitu za zaujímavé ceny.
Čínsky výrobca elektromobilov Li Auto uviedol na trh svoj štvrtý model, Li L7 . Už predtým boli na trh uvedené veľké elektrifikované SUV pod označením L9, L8 a L One. Modely L7, L8 a L9 sú vlastne varianty toho istého vozidla. Všetky vyrástli z veľkého SUV Leading Ideal (Li) One 2018, s ktorým spoločnosť trafila do čierneho. Napriek vysokej cene (od 53 000 USD) sa tieto hybridy tešia veľkej obľube. V roku 2020 sa ich predalo 33 tisíc kusov, v roku 2021 viac ako 90 tisíc kusov a v prvej polovici 2022 roku – 59 tisíc áut! Preto sa budovanie sortimentu okolo jedného modelu stalo celkom logickým.
Li L8 je teda priamou náhradou za model One. V skutočnosti ide o skrátený model L9: rázvor sa skrátil o 100 mm (na 3005 mm) a celková dĺžka o 138 mm (na 5080 mm). Li L9 je plnohodnotné SUV s dĺžkou, šírkou a výškou 5 218 mm, 1 998 mm a 1 800 mm pri rázvore osí kolies 3 105 mm, takmer identické so špičkovými rodinnými SUV od nemeckých luxusných výrobcov automobilov Mercedes-Benz a BMW. (Dĺžka, šírka a výška Mercedes-Benz GLS sú 5 207 mm, 2 030 mm a 1 823 mm s rázvorom 3 135 mm. Dĺžka, šírka a výška BMW X7 sú 5 181 mm, 2 000 mm a 1 835 mm s rázvorom 3 105 mm.)
Panely karosérie a komponenty podvozku boli zodpovedajúcim spôsobom upravené, ale dizajn bol starostlivo zachovaný: modely L8 a L9 nie je ľahké rozlíšiť za jazdy. O stupeň nižšie v hierarchii je Li L7, ktorý má rovnaký rázvor 3005 mm, ale jeho dĺžka sa zmenšila o ďalších 30 mm (na 5050 mm) a navyše sa zväčšil sklon zadných strešných stĺpikov, takže ho možno identifikovať podľa zmenšených zadných okien. 20-palcové kolesá, rovnako ako dvojité bočné okná sú už v základe.
Elektrifikované L7 je päťmiestne SUV strednej triedy s hybridným systémom pohonu s motorovým predlžovačom dojazdu (EREV). Model L7 je predávaný ako rodinné SUV, je prvým päťmiestnym SUV od Li Auto. Pokiaľ ide o rozmery, nové SUV L7 meria na dĺžku 5050 mm, šírku 1995 mm a výšku 1750 mm, pričom rázvor osí kolies dosahuje 3005 mm. Je teda o niečo dlhší ako aktuálny BMW X6.
Z technického hľadiska sú modely L7, L8 a L9 identické. Všetky majú vzduchové odpruženie s adaptívnymi tlmičmi a hybridné usporiadanie pohonného systému typu EREV. Pod kapotou sa nachádza štvorvalcový motor 1,5l. (s výkonom 154 k.), ktorý pracuje v úspornom Millerovom cykle a iba dobíja trakčnú batériu ( nie je mechanicky prepojený na kolesá). Kolesá sú poháňané iba elektromotormi s výkonom 130 kW (177 k.) na prednej náprave a 200 kW (272 k.) na zadnej náprave. Celkový výkon pohonnej sústavy elektromotorov je 330 kW (449 k.) a krútiaci moment 620 Nm.
Vzhľadom na skrátený rázvor majú modely L7 a L8 zníženú kapacitu trakčnej batérie na 42,8 kW∙h oproti 44,5 kW∙h u vlajkovej lode L9. Na jedno plné nabitie prejde 210 km (podľa čínskeho cyklu CLTC) a maximálny dojazd s plnou nádržou benzínu je 1 315 km (alebo 1 100 km podľa cyklu WLTC). Čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h je 5,5 sekundy ( 5,3sekundy pre Li7 ) a maximálna rýchlosť 180 km/h.
Predná časť kabíny všetkých troch modelov je rovnaká. Obvyklá obrazovka prístrojového panela chýba a hlavné údaje (rýchlosť, počet najazdených kilometrov, spotreba energie) sa zobrazujú na malom displeji, ktorý je umiestnený v hornej časti náboja volantu. Tieto parametre sa tiež kopírujú na veľkom projekčnom displeji. Po pravej strane vodiča sa nachádzajú dva 15,7-palcové dotykové displeje: centrálny slúži na ovládanie klimatizácie, navigácie a ďalších nastavení, zatiaľ čo displej spolujazdca slúži výlučne na ovládanie multimediálneho systému.
Rovnako ako “deviatka”, aj Li L8 má trojradový šesťmiestny interiér, ale druhý rad je tu jednoduchší: samostatným sedadlám chýbajú výsuvné opierky nôh a zabudované reproduktory, nie sú tu sklopné stolíky, hoci elektrický pohon a ventilácia sú zachované. Do zoznamu možností sa presunula 15,7-palcová obrazovka na strope. Bez neho si palubný multimediálny systém vystačí s jedným čipom Qualcomm Snapdragon 8155 namiesto dvoch v L9. Hlavnou odlišnosťou L7 od väčších súrodencov je, že L7 má iba dvojradový päťmiestny interiér. Trojmiestna pohovka rozdelená na dve časti má však stále elektrické nastavenie sklonu chrbta v rozsahu 40 stupňov. Pre takéto SUV je možné objednať aj multimediálny systém so zadnou obrazovkou a pokročilým autopilotom s LiDarom.
Okrem toho zoznam platených možností zahŕňa Lidar pre autopilot, ktorý sa montuje nad čelné sklo. Takýto systém má dva procesory Nvidia Orin-X s celkovým výpočtovým výkonom 508 tops (triliónov operácií za sekundu), zatiaľ čo základný adaptívny tempomat s radarom a kamerami sa uspokojí s jedným čipom Horizon Journey 5 s výpočtovým výkonom 128 tops.
Li L7 má tiež veľmi priestranný kufor s dĺžkou 1081 mm. Spoločnosť Li Auto vzala úložný priestor auta vážne a vybavila L7 až 26 odkladacími priehradkami na kľúče, telefóny, tašky a ďalšie predmety. Okrem toho sa Li L7 štandardne dodáva s panoramatickým strešným oknom s elektrickou clonou, dvojvrstvovým, postriebreným tepelne izolujúcim predným sklom, nezávisle ovládateľným zadným klimatizačným systémom, vyhrievaním pre päť sedadiel, ventiláciou a masážou pre štyri sedadlá a mnohými ďalšími opciami.
Elektrifikované SUV Li L8 sa na trh ČĽR dostal v novembri 2022. Ceny sa pohybujú od 51 do 56 000 USD, oproti pevnej cene 65 000 USD za vlajkový model L9. Model Li L7 je k dispozícii v troch verziách (Air, Pro a Max) a má cenové rozpätie 319 800 – 379 800 juanov (približne 43 813 eur– 52 033 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Okrem toho už bol ohlásený model L6, ktorý však bude predstavený až v priebehu tohto roku.
Zdroj: carnewschina