Predaje elektromobilov v Číne za rok 2022-grafy hovoria jasne
Po nedávnom článku o porovnaní predajov elektrických áut v Európe a Číne sa v tomto článku zameriame na predaje elektromobilov (BEV) v najväčšej ekonomike sveta – Číne, pričom, pre prehľadnosť sa sústredíme iba na výrobcov elektromobilov strednej a vyššej triedy. V segmente malých a dostupných elektrických áut čínski výrobcovia takmer nemajú konkurenciu, takže ich niet s kým porovnávať. Poďme sa teda pozrieť, ako sa značkám ako BYD, Tesla a ďalším významným výrobcom elektrických vozidiel darilo v Číne v roku 2022.
Ako príklad obrovského nárastu predajov elektromobilov v Číne môžeme uviesť hlavné čínske značky elektrických vozidiel NIO, XPeng a Zeekr a porovnanie ich predajov BEV s gigantami ako sú čínsky BYD a americká Tesla.
Pri porovnaní kvartálnych predajov elektromobilov je nárast ich predajov za posledné 3 roky ešte zreteľnejší.
Popredným značkám veľmi dobre sekundovali aj iné, ako napríklad plne elektrická značka GAC Aion, ktorá za rok 2022 predala 271 156 kusov elektromobilov, čo je medziročný nárast o 126 percent.
Pritom spoločnosť GAC Aion predala v decembri 30 007 vozidiel, čo je medziročný nárast o 107 percent a o 4,32 percent viac ako v novembri.
Generálny manažér GAC Aion Gu Huinan na brífingu v prvý deň autosalónu v Guangzhou 30. decembra 2022 uviedol, že spoločnosť má konzervatívny cieľ predaja 500 000 kusov v roku 2023, ale bude pracovať na dosiahnutí 600 000 kusov.
GAC Aion bola založená 28. júla 2017 a samostatnú činnosť začala spoločnosť 20. novembra 2020, pričom momentálne sú v predaji modely Aion LX Plus, Aion V Plus, Aion S Plus, Aion S a Aion Y. 15. septembra 2022 GAC Aion predstavil svoju novú prémiovú značku Hyper a svoj prvý model, superšport Hyper SSR. na konci roku predstavii aj “civilnú” verziu superšportu s menom GAC Aion Hyper GTň.
Neta Auto je značka elektrických vozidiel založená spoločnosťou Hozon Auto. Značka Neta predala v roku 2022 152 073 elektromobilov, čo je o 118 percent viac ako v predchádzajúcom roku, pričom do zámoria bolo dodaných 3 456 kusov.
Neta sa v súčasnosti zameriava predovšetkým na lacný trh EV, pričom hlavné modely spoločnosti Neta V a Neta U majú cenu okolo 100 000 juanov ( okolo 13 700 eur ). Pozoruhodný je ale nárast výroby elektromobilov tejto mladej a ambicióznej značky za posledné 3 roky.
Dodávky Neta U v roku 2022 dosiahli 51 021 kusov, čo je medziročný nárast o 155 percent. Za rok 2022 bolo dodaných 98 847 kusov malého elektromobilu Neta V, čo je podľa spoločnosti medziročný nárast o 99 percent.
31. júla 2022 spoločnosť Neta oficiálne uviedla na trh svoj vlajkový sedan, Neta S , s cenovým rozpätím 199 800 – 338 800 juanov (približne 27 400 až 53 201 eur). Dodávky modelu sa začali 30. novembra 2022.
Nedávno spoločnosť Neta oznámila uvedenie elektrického športového automobilu Neta E, ktorý bude sériovo vyrábaný a dodaný v prvej polovici roku 2023 .
Značka Leapmotor dodala za celý rok 2022 na trh 111 168 elektromobilov, čo predstavuje nárast o 157,80 percenta zo 43 121 kusov v roku 2021.
Spoločnosť Leapmotor bola založená v roku 2015 a v súčasnosti predáva elektrické mini vozidlo T03, model malého športového kupé S01, stredne veľké elektrické SUV model C11 a vlajkovú loď sedan C01.
T03 bol prvýkrát uvedený na trh v roku 2020 a v súčasnosti má v Číne cenu pod 100 000 juanov (13 700 eur). Leapmotor C11 sa začal predávať 29. septembra 2021 a momentálne je dostupný len ako plne elektrický model.
Spoločnosť NIO, vyrábajúca vyspelé a výkonné elektromobily vyššieho cenového segmentu dodala v roku 2022 celkovo 122 486 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 34 percent. K 31. decembru 2022 dosiahli kumulatívne dodávky vozidiel NIO od začiatku výroby úroveň 289 556 kusov.
NIO v súčasnosti vyrába modely : elektrické sedany ET5 a ET7 a veľké elektrické SUV ES7. Na NIO Day 24. decembra 2022 spoločnosť NIO uviedla na trh EC7 a nový ES8 , pričom ich dodávky sa začnú v máji a júni 2023.
Značka XPeng dodala v roku 2022 120 757 elektromobilov, čo je o 23 percent viac ako 98 155 kusov vyrobených v roku 2021. K 31. decembru 2022 dosiahli kumulatívne dodávky elektromobilov XPeng od začiatku výroby hodnotu 258 710 kusov.
Rok 2022 bol pre XPeng náročným rokom, pričom problémy s dopytom a zmätok v súvislosti s počiatočným uvedením G9 spôsobili spoločnosti bolesti hlavy. Značka XPeng v súčasnosti vyrába kompaktné elektrické SUV G3i, výkonný elektrický sedan P7, o niečo menší sedan P5 a vlajkovú loď – výkonné elektrické SUV G9.
XPeng plánuje v roku 2023 uviesť na trh tri nové modely : facelift elektrického sedanu P7, SUV s interným kódovým označením F30 a MPV s interným kódovým označením H93.
Plne elektrická značka Zeekr, založená Slovensku blízkou spoločnosťou Geely ( vlastniacou aj Volvo, ktoré bude pri Košiciach vyrábať elektromobily) dodala v roku 2022 71 941 vozidiel, čím dosiahla svoj cieľ dodať 70 000 vyspelých elektrických vozidiel za rok.
Zeekr dodal vo štvrtom štvrťroku 32 467 vozidiel, čo je medziročný nárast o 440,49 percenta a o 58,65 percent viac ako v treťom štvrťroku. Zeekr bol oficiálne uvedený na trh ako nezávislá spoločnosť v marci 2021, pričom dodávky Zeekr 001 začali v októbri 2021. Druhý model Zeekr, výkonné elektrické MPV Zeekr 009 bol uvedený na trh 1. novembra 2022, pričom dodávky sa začali v januári 2023. V prvom polroku sa očakáva uvedenie kompaktného elektrického SUV určeného aj pre európsky trh s označením Zeekr X.
Celkový predaj elektromobilov za rok 2022 v Číne
Podľa údajov, ktoré zverejnilo Čínske združenie výrobcov automobilov ( CAAM ), predaj batériových elektrických vozidiel (BEV) v Číne za december 2022 predstavoval 624 000 kusov, čo je medziročný nárast o 37,7 percent; predaj PHEV (nabíjateľných hybridov) bol 189 000 kusov, medziročný nárast o 129,2 percent; a predaj vozidiel s vodíkovými palivovými článkami bol 1 000 kusov, čo je medziročný nárast o 24,9 percenta, podľa CAAM.
Celkový predaj všetkých typov vozidiel v Číne v roku 2022 bol 26,864 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 2,1 percenta, uvádza správa CAAM a dodáva, že v roku 2023 očakávajú, že predaj vozidiel v Číne medziročne vzrastie o približne 3 percentá.
Za celý rok 2022 bol predaj NEV (batériových elektrických vozidiel BEV a PHEV) v Číne 6,887 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 93,4 percenta a predstavuje 25,6 percenta všetkých predajov vozidiel, podľa CAAM. Medzi nimi bol predaj batériových elektrických vozidiel (BEV) na úrovni 5,365 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 81,6 percent; predaj PHEV bol 1,518 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 151,6 percent; a predaj vozidiel na báze vodíkových palivových článkov bol 3 000 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 112,8 percenta.
K tomu niet čo dodať! Iba ak to známe: “Kde sme my a kde je Čína?”
Zdroj: cnevpost