Polymérne batérie z Japonska

Vynálezcovia lítium-iónových batérií získali Nobelovu cenu iba minulý rok, hoci samotná technológia je známa už dlhú dobu. Tento typ batérie sa bežne používa v elektrických vozidlách, ale vyvoláva otázky nielen z hľadiska ceny, ale aj v ich požiarnej bezpečnosti. Japonskí vývojári tvrdia, že polymérové ​​batérie také nedostatky nemajú.

Hideaki Horie, ktorý v roku 2018 založil spoločnosť APB Corp., očakáva, že tento rok začne s komerčnými dodávkami nového typu batérií  na báze  plastového polymérneho elektrolitu. V roku 1990 začal tento japonský vedec vyvíjať sľubné typy batérií v spoločnosti Nissan, ale o desať rokov neskôr sa japonská automobilka musela vzdať tejto činnosti. V komerčnom úspechu elektromobilu Nissan Leaf má ale  zásluhy aj pán Horie, pretože to bol on, kto obhájil projekt pred vtedajším  riaditeľom Carlosom Ghosnom.

Ešte pokiaľ bol Hideaki Hori  zamestnancom spoločnosti Nissan, začal premýšľať o vytvorení batérie založenej na polymérnych materiáloch. V roku 2012  spolupracoval so spoločnosťou Sanyo Chemical Industries na vytvorení vhodného elektrolytu na báze vodivého gélu. Hori založil APB v roku 2018 a Sanyo Chemical sa stal jedným z prvých investorov. V marci tohto roku spoločnosť APB získala ďalších 74 miliónov dolárov, čo by malo stačiť na začatie hromadnej výroby batérií na prvom výrobnom podniku spoločnosti. Nachádza sa v strednom Japonsku a do roku 2023 plánuje  rozšíriť svoj výrobný program na jednu gigawatthodinu vyrobených batérii ročne.

Tradičné lítium-iónové batérie v priebehu svojej existencie významne zvýšili svoju využiteľnú kapacitu energie a náklady na ich výrobu sa za desať rokov znížili o 85%, ale schopnosť generovať veľké množstvo tepla v prípade mechanického poškodenia znepokojuje výrobcov automobilov, ktorí začínajú aktívne prechádzať na elektrickú trakciu. Spoločnosť Tesla dokonca vydala osobitného sprievodcu pre hasičov pri zrážkach s elektrickými vozidlami, pri ktorých je potrebné, aby zostali trakčné batérie dlhodobo na bezpečnom mieste s nepretržitou kontrolou teploty.

Výroba polymérnych batérií je podľa predstaviteľa APB sa skôr podobá na výrobu plechov, pretože polymérny elektrolyt umožňuje vytváranie dosiek až do desiatich metrov dlhých, ktoré sú potom naskladané jedna na druhú, aby sa zvýšila celková kapacita. Takéto batérie sú oveľa bezpečnejšie z hľadiska dôsledkov mechanického poškodenia a sú tiež desaťkrát lacnejšie ako lítium-iónové batérie. Problém je v tom, že nové batérie sa zatiaľ nemôžu pochváliť vysokou špecifickou kapacitou. A rozsah ich výroby ešte nie je dostatočne veľký na to, aby hovoril o znížení nákladov v porovnaní s konkurenčnými riešeniami.

Spomedzi japonských spoločností si APB už našla svojho prvého klienta, ktorého meno bude zverejnené v auguste tohto roku. Plánuje sa, že budúci rok sa začne sériová výroba polymérnych batérií. Predpokladá sa, že spočiatku nájdu uplatnenie v stacionárnych zariadeniach, kde požiadavky na celkové rozmery nie sú také kritické.

Polymérne batérie budú oveľa lacnejšie ako lítiové batérie a oveľa bezpečnejšie, tvrdia výrobcovia. Zostáva už len čakať na prvé skúsenosti z reálnej prevádzky.

Zdroj:
3dnews.ru