BYD Seagull- mestský elektromobil za 9 696 eur pre masovú elektromobilitu.
Asi najsprávnejší prístup k masovej popularizácii elektromobility už dlhodobo môžeme sledovať v Čínskej ľudovej republike. Pomimo vyspelých, výkonných a pochopiteľne dosť drahých modelov elektrických áut, je na tamojšom trhu dostatočne široká ponuka aj menších, zato však cenovo výrazne dostupnejších elektromobilov, ktoré bez akéhokoľvek zákonodarného nátlaku, či štátnych dotácii, si získavajú srdcia vodičov práve ich nepopierateľnými výhodami oproti iným formám pohonu vozidiel. Aj keď sa stále väčšina automobilov predáva so spaľovacími motormi, nakoľko tieto sú stále pre určitý skupinu obyvateľstva výhodnejšie vzhľadom na požiadavky ich jazdenia a infraštruktúry, vyše 30%podiel elektrických áut na predajoch za minulý rok, hovorí jasne. Elektrické autá majú svoje nezastupiteľné miesto na trhu. Ak sa k tomu pridá dostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra (ktorá na Slovensku stále chýba), potom podobné percentá nebudú výnimkou ani v iných krajinách.
Do hry o podiel na trhu v segmente malých elektromobilov vstúpil aj gigant, ktorý predáva najviac elektrifikovaných áut ( BEV aj PHEV) na svete, spoločnosť BYD. 26. apríla 2023 sa na trh oficiálne dostal malý elektrický hatchback BYD Seagull. Základná výbava začína na 73 800 juanov (približne 9 696 eur podľa aktuálneho kurzu NBS), čo je o 657 eur menej ako cena oznámená na autosalóne v Šanghaji, kde spoločnosť BYD začala prijímať predobjednávky na Seagull.
BYD Seagull je 5-dverový, 4-miestny elektromobil postavený na e-platforme 3.0 a je zaradený do série Oceán vytvorenej BYD pre jeho novú generáciu elektrických áut. Jeho rozmery sú 3780 mm na dĺžku, 1715 mm na šírku, 1540 mm na výšku s rázvorom 2500 mm. Na porovnanie Škoda Citigo iV s rozmermi 3 597 x 1 645 x 1 481 milimetrov je o niečo menšia. Má hrubý, ostrý dizajn s vlnitými líniami, typický pre EV série Ocean. Otvárania auta podporuje NFC a Bluetooth kľúč a má aplikáciu aj pre smartfón.
Tri úrovne výbavy ponúkajú elektromobil v cenovom rozpätí 73 800 – 89 800 juanov (9 696– 11 798 eur). Všetky výbavy majú rovnaký predný motor s výkonom 55 kW (74 koní) a maximálnym krútiacim momentom 135 Nm a maximálnou rýchlosťou 130 km/h. Úrovne výbavy sa od seba odlišujú batériou, ktorá v najvyššej úrovni má kapacitu 38,88 kWh zabezpečujúcou dojazd 405 km podľa metodiky CLTC; ďalšie dve konfigurácie ponúkajú 30,08 kWh batériu pre dojazd 305 km na jedno nabitie. Pre prevažne mestské podmienky používania tohto auta, je to plne dostačujúce. Obe možnosti používajú batériu typu LFP Blade a podporujú rýchle nabíjanie s výkonom 30 – 40 kW, čo umožňuje BYD Seagull dosiahnuť nabitie batérie z 30 % na 80 % za 30 minút. Podľa dobre informovaných zdrojov sa očakáva že BYD Seagull dostane sodíkovo-iónovú batériu ako prvé auto BYD v druhej polovici tohto roka.
Vnútri základného variantu elektromobilu nájdeme minimalistický dizajn len s niekoľkými fyzickými tlačidlami, 7″ prístrojovým panelom a otočnou 11,1″ obrazovkou infotainmentu. BYD Seagull má už v základe štyri airbagy. Pripravuje sa aj konfigurácia auta s výkonom motora 75 kW, ktorú odhalili homologizačné materiály čínskeho ministerstva priemyslu a informačných technológii – MIIT.
Auto bude konkurovať Wuling Bingo zo spoločnému podniku GM s SAIC ( SGMW ), ktorý ponúka 50 kW motor, dojazd 333 km (CLTC) za 59 800 juanov (7 857 eur). BYD Seagull je momentálne najlacnejší model v modelovom rade BYD a je umiestnený pod elektrickým hatchbackom BYD Dolphin, tiež zo série Ocean, ktorý začína na cene 116 800 juanov (15 346 eur).
Vlani v apríli spoločnosť BYD ukončila výrobu áut (len) so spaľovacím motorom a v roku 2022 predala 1 863 494 elektrifikovaných áut (NEV). Generálny riaditeľ a zakladateľ BYD Wang Chuanfu minulý mesiac počas investorskej konferencie uviedol, že spoločnosť tento rok predá najmenej 3 milióny vozidiel a bude sa snažiť dosiahnuť predaj až 3,6 milióna áut.
Tento hatchback môže zmeniť hru na trhu s elektromobilmi v Číne a juhovýchodnej Ázii. Je cenovo dostupný, pomerne priestranný, nabitý technológiami a patrí ambicióznej automobilke, ktorá za posledných pár mesiacov expandovala so svojimi elektromobilmi do viac ako desiatich krajín vrátane Thajska, Izraela, Japonska a Nového Zélandu a okamžite sa stala šampiónom v predaji elektromobilov.
Zdroj: carnewschina , môj elektromobil