Volvo EX30 – adept pre slovenský závod?
Je to zatiaľ iba želanie mnohých priaznivcov elektrických áut, aby sa v slovenskom závode Volva, ktorý sa buduje pri Košiciach vyrábalo niečo podobné, ako tento nedávno predstavený elektromobil. Ale zostaňme pri zemi – Volvo EX30 sa bude vyrábať iba v Číne a odtiaľ sa bude odosielať na iné trhy. Napríklad v Európe by sa mal predaj začať koncom tohto roka za cenu 36-tisíc eur a na budúci rok sú naplánované dodávky do Spojených štátov, kde si za základnú verziu vypýtajú 35-tisíc dolárov. V roku 2024 sa objaví aj „terénna“ úprava modelu Volvo EX30 Cross Country – s plastovou súpravou ochranných panelov na karosérii, veľkými kolesami (18 alebo 19 palcov) a zvýšenou svetlou výškou.
Nové Volvo EX30 je päťdverový crossover a dokonca bez alternatívy iného, ako elektrického pohonu. Nebude mať verzie so spaľovacími motormi, pretože Volvo postupne vyraďuje uhľovodíkové autá a do roku 2030 sľubuje úplný prechod na výrobu elektromobilov.
Volvo EX30 je postavené na modulárnej platforme SEA ( Sustainable Experience Architecture) holdingu Geely . Technicky najbližšími príbuznými sú modely smart #1 a Zeekr X , no ak ich rázvor dosiahne 2750 mm, kým švédske EX30 má medzi nápravami iba 2650 mm. Unifikovaný podvozok – so vzperami McPherson vpredu a viacprvkovým zavesením vzadu, pričom je len jedna možnosť zavesenia – s pružinami a pasívnymi tlmičmi.
Karoséria Volva EX30 je však originálna, s rozpoznateľným dizajnom v koncernovom štýle. Technické gény elektromobilu so švédskou značkou však dodal nedávno predstavený Zeekr X, dnes už sériovo vyrábaný v Číne. Veľkostne je na úrovni Mini Countryman alebo Audi Q2: dĺžka – 4233 mm, šírka – 1837 mm, výška – 1555 mm. Koeficient odporu vzduchu 0,28 nie je zlý, ale nie vynikajúci a uvádzaná svetlá výška je 177 mm. Objem kufra – 318 litrov pod zadným platóm (234 litrov s rezervnou pneumatikou) a 904 litrov so sklopeným zadným sedadlom. Pod kapotou je len sedemlitrová priehradka na nabíjací kábel.
Na výber sú tri modifikácie, pričom všetky sú pomerne výkonné a rýchle. Základná – s jedným elektromotorom na zadnej náprave (272 k, 343 Nm) a lítium-železo-fosfátovou trakčnou batériou s efektívnou kapacitou 49 kWh. Aj takéto SUV má pohotovostnú hmotnosť 1830 kg. Dojazd na jedno nabitie je 344 km v cykle WLTP a čas zrýchlenia na „stovky“ je 5,7 s. Auto má zabudovanú jednofázovú AC (11 kW) nabíjačku a „rýchle“ DC nabíjanie zvládne výkonom 134 kW.
Verzia Extended Range je rovnaký elektromotor, ale trakčná batéria je už lítium-iónová (NMC) s efektívnou kapacitou 64 kWh. Dojazd narástol na 480 km a navyše sa zlepšila dynamika: zrýchlenie na 100 km/h trvá 5,3 s. Na palube bude trojfázová AC nabíjačka (22 kW) a nabíjanie jednosmerným prúdom podporuje výkon až 153 kW.
Na vrchole ponuky je Volvo EX30 Twin Motor Performance s dvojmotorovým pohonom všetkých kolies (428 k, 543 Nm) a rovnakou lítium-iónovou batériou. Crossover s hmotnosťou 1963 kg dokáže zrýchliť na „stovky“ len za 3,6 sekundy: toto je najdynamickejšie produkčné Volvo v histórii! Aj keď maximálna rýchlosť všetkých troch verzií je obmedzená na 180 km/h. Dojazd na jedno nabitie – 460 km.
V dizajne interiéru dosiahli dizajnéri Volva novú úroveň minimalizmu, pričom jasne napodobňujú Teslu. Elektrické SUV Volvo EX30 je vybavené iba jednou obrazovkou na prednom paneli, ktorá má uhlopriečku 12,3 palca a zobrazuje všetky potrebné údaje vrátane údajov z prístrojov (pre ne je vyhradený horný sektor). Nechýba samostatný prístrojový displej ani projekčná obrazovka. Samotné multimédiá majú operačný systém Android, vstavané služby Google a systém aktualizácii „vzduchom“ (OTA over-the-air), aj keď autá pre Čínu a Južnú Kóreu budú mať odlišný softvér.
Na výrobu modelu EX30 sa hojne využívajú recyklované materiály a to nielen v kabíne. Napríklad 25 % hliníka, 17 % ocele a 17 % plastov sa získava z recyklácie. Na obloženie interiéru sa používajú recyklované plastové fľaše a umelé materiály, dokonca aj látkové čalúnenie sedadiel, vlna tvorí len 30 % a koža sa neponúka vôbec. Existujú štyri možnosti vyhotovenia interiéru. Volvo EX30 má presklenú strechu, celú sadu jazdných asistentov, asistenta parkovania a adaptívny tempomat.
Minimalizmus pokračuje aj v iných riešeniach. Napríklad výplne dverí sú úplne oslobodené od „extra“ prvkov: majú len madlá na otváranie zámkov a lakťové opierky, ktoré zároveň slúžia ako madlá na zatváranie. Reproduktory audiosystému sa presunuli na predný panel: na spodku čelného skla je nainštalovaných päť rôznych reproduktorov.
Tlačidlá elektrického ovládania okien a centrálneho zámku sú pripevnené k centrálnej lakťovej opierke. Pre elektrické ovládanie okien dverí sú zodpovedné iba dva ovládače a prepínanie medzi prednými a zadnými dverami je priradené samostatnému tlačidlu, ako v modeloch Volkswagen ID. V lakťovej opierke je tiež zabudovaná výsuvná časť s dvoma držiakmi nápojov. Pravá páka je zodpovedná za ovládanie prevodovky. Ambientné vnútorné osvetlenie má päť rôznych režimov prevádzky.
Aká výroba bude pridelená do chystaného závodu Volvo v Košiciach, zatiaľ možno vie len pár zainteresovaných vysokých manažérov koncernu Geely, pod krídla ktorého Volvo patrí. Ak to ale bude nedávno predstavený model Volvo EX30, určite nebude robiť hanbu značke: Made in Slovakia.
Zdroj: volvo, autoreview