VW zaznel budík a chce používať platformy EV od Leapmotor, SAIC a Xpeng
Kedysi nepredstaviteľné sa stáva skutočnosťou. Európski výrobcovia áut zaslepení svojou samoľúbosťou a pocitom dokonalosti zrazu začínajú zisťovať, že vlak moderných technológii v oblasti elektrických áut im ušiel a oni len smutne pozerajú za jeho zadnými svetlami.
Desiatky prieskumov varovali VW, že čínski zákazníci považujú ich elektromobily za technicky zaostalé. Výsledok: Po niekoľkých kolách zliav teraz v Číne kúpite ID.3 za približne 15 294 eur a VW aj tak predal v prvej polovici tohto roka menej ako v rovnakom období vlani. Generálny riaditeľ VW Oliver Blue nedávno povedal, že v nasledujúcich piatich rokoch by mohlo byť možné vyrobiť elektromobil s cenou do 20 000 EUR. Pritom ale zabudol povedať, že ak by VW doviezol ID.3 dnes vyrobený v Číne, mohli by mať takýto elektromobil na európskom trhu okamžite, dokonca aj so započítaním dovozného cla, “ekologických príplatkov” pre čínskych výrobcov a nákladov na dopravu. Ale buďme realisti, zisky “našich” výrobcov by išli dolu a odbory by asi tiež neboli nadšené. Pripomeňme, že na Slovensku si za VW ID.3 zaplatíme v základe takmer 38 000 eur.
Volkswagen si uvedomil niečo, čo mnohí pozorovatelia trhu elektromobilov vedia už dávno. Ich elektrické vozidlá založené na platforme MEB nie sú v Číne konkurencieschopné. Každý rok od spustenia predajov elektrickej série ID. v Číne nedosiahli predajný cieľ a napriek tomu, že Volkswagen bol pre Číňanov desaťročia milovanou značkou. Dnes už ani mnohí zarytí fanúšikovia nemeckej značky si elektromobily VW nekupujú. Solídny dizajn totiž už nestačí; moderný elektromobil potrebujete konektivitu, skvelý softvér a dobré digitálne nadstavby vo všeobecnosti. Všetko, čo VW chýba.
Tento mesiac sa práve skončila 40-ročná éra. V októbri 1984 bol v Šanghaji založený spoločný podnik SAIC Volkswagen Corporation Ltd. – prvý spoločný automobilový podnik západnej a čínskej automobilky. Odvtedy sa vytvorili desiatky spoločných podnikov s európskymi a americkými výrobcami, pretože čínska vláda požadovala od každej zahraničnej automobilky, aby sa spojila s miestnymi výrobcami. A Číňania sa stále učili od špičkových svetových výrobcov áut.
Teraz sa karta obrátila a starí výrobcovia automobilov sa pripravujú na predaj svojich elektromobilov s čínskou technológiou. Toyota začala tento trend s ich modelom elektrického sedanu bZ3, ktorý vybavila technológiami od popredného čínskeho výrobcu elektromobilov BYD. Teraznasledujú nemeckí výrobcovia: Audi pripravuje dohodu so SAIC o použití ich platformy, VW pripravuje obdobnú dohodu s Xpeng a Leap Motor. Mercedes si stále drží 10 %podiel v spoločnom podniku s BYD v značke Denza. Ale nielen nemeckí výrobcovia obchádzajú čínske podniky; Ford buduje v USA závod na výrobu batérií v spolupráci s batériovým gigantom CATL , zatiaľ čo Renault spolupracuje s Geely na vývoji pohonných jednotiek pre PHEV.
Tento rok v apríli zaznel pre vysokých manažérov európskych výrobcov budíček na autosalóne v Šanghaji, keď videli pokrok, ktorý čínske startupy s elektrickými vozidlami dosiahli za tri roky, kým bola Čína zatvorená kvôli Covidu. A len o tri mesiace neskôr vidíme tri nové dohody medzi nemeckými a čínskymi výrobcami elektromobilov. Niekoľko značiek Volkswagen Group v posledných týždňoch oznámilo, že kúpia platformy EV od čínskych výrobcov automobilov. Audi sa spojí s IM Motors podporovanou Alibaba & SAIC a využije ich elektrickú platformu iO Origin, Volkswagen uvedie do roku 2026 na trh dva stredne veľké elektromobily s Xpeng technológiami vo vnútri a podopreté ich staršou platformou Edward a ďalšia čínska značka VW Jetta jedná s Leapmotorom o použití ich architektúry EV „Four Leaf Clover“.
Leapmotor a VW Jetta
V Európe je Jetta známa ako rodinné auto a menšia alternatíva Passatu, no v Číne je to celá autonómna podznačka založená v roku 2019 s vlastným modelovým radom. Teraz chce VW, aby Jetta vstúpila do biznisu EV. Keďže ako model ID na platforme MEB sa EV v Číne nepredávajú dobre a rozhodli sa ich predaj podporiť overeným čínskym EV pohonom s rekordnými predajnými výsledkami.
Pred dvoma týždňami Leapmotor oznámil , že rokuje s dvoma zahraničnými spoločnosťami o licencii na ich technológiu EV. O jednej z nich sa hovorilo, že ide o japonskú automobilku. Dnes insider prezradil, že tým druhou je Jetta od Volkswagenu. Od VW je to zúfalý krok a pre ľudí vo Wolfsburgu musí byť ťažké si priznať, že ich technológia EV nie je dosť dobrá. Klobúk dole však pred nimi za takýto odvážny krok.
Xpeng a Volkswagen
Xpeng má v porovnaní s VW skvelé platformy EV. Jednania medzi spoločnosťami prebiehali osem mesiacov a bola odhalené v júli 2023, keď VW kúpil 4,99 % akcii Xpeng. 1. augusta 2023 VW zvýšil svoj podiel v Xpengu na 6,85 %. Nemecký výrobca áut oznámil, že do roku 2026 uvedie na trh dva elektromobily založené na platforme Xpeng 800V Edward, ktorú Xpeng montuje na veľké elektrické SUV G9 a sedan P7. Zaujímavé je, že nebudú používať najnovšiu platformu SEPA 2.0 od Xpengu, ktorá je základom menšieho SUV G6 uvedeného na trh v júni .
Platforma EV však nie je všetko, k čomu má VW prístup. Xpeng má špičkový systém jazdnej asistencie ADAS s názvom XNGP. Funguje veľmi dobre na diaľniciach a nedávno získal Xpeng povolenie na použitie jeho poloautonómnych jazdných schopností v Pekingu, pričom ďalšie mestá budú nasledovať. Majme na pamäti, že systém jazdnej asistencie Tesla FSD stále nie je v Číne povolený.
VW však nie je jediný, kto z obchodu profituje. Je možné, že stovky tisíc elektromobilov VW využívajúcich XNGP v budúcnosti sú masívnou podporou aj pre Xpeng. Podpora svetoznámeho VW tiež dodáva 9-ročnému startupu väčšiu dôveryhodnosť – pre expanziu do EÚ, ktorá sa nedarí zatiaľ veľmi dobre , ako aj pre podporu ich domáceho predaja.
V Číne dnes existuje viac ako 90 výrobcov elektrických vozidiel a dôsledku neúprosnej konkurencie mnohí z nich už skrachovali (napr.Hengchi, Letin , Niutron ). Preto už aj čínski spotrebitelia si dvakrát rozmyslia, kým si kúpia auto – nikto nechce prísť o záruku, ak spoločnosť prestane fungovať. Takáto vzájomne výhodná podpora je správa – Xpeng nikam neodchádza a aj napriek momentálne miernemu poklesu predaja má v pláne zostať na trhu. Dá sa teda očakávať, že nárast ich predaja bude nasledovať.
SAIC a Audi
SAIC vlastní už aj u nás badateľnú značku MG, ktorá napriek svojej výbornej kvalite, o ktorej svedčí aj množstvo testov od našich motoristických redaktorov, je v Číne vnímaná ako neznáma značka masového segmentu. Štátna automobilka SAIC so sídlom v Šanghaji predala v roku 2022 5,3 milióna vozidiel, čo je prvé miesto v Číne už 17. rok po sebe.
Nedávno sa začala tvrdo presadzovať aj do segmentu vyspelých EV a jedna z ich podznačiek sa nazýva IM Motors , spoločný podnik s Alibabou. Podznačka IM predáva dva elektromobily – prémiový sedan L7 za 64 000 USD a luxusné SUV LS7 . Obe sú založené na platforme iO Origin, ktorú si Audi vybralo pre svoje nové EV, pretože vývoj ich vlastnej platformy je príliš pomalý.
Napriek tomu, že L7 aj LS7 sú veľmi kvalitné elektromobily, nepredávajú sa veľmi dobre, čiastočne kvôli nedostatku dôvery v novú značku a čiastočne kvôli interiéru. Nepomáha ani to, že LS7 napodobňuje Aston Martin DBX. Ale podstatné je, že všetko pod kapotou je dobre vymyslené a perfektne funguje. Je nepochybné, že manažéri Audi to vedia posúdiť.
Na záver
Čitatelia tejto web stránky si pravdepodobne všimli jednu spoločnú črtu všetkých troch čínskych výrobcov elektrických vozidiel, ktorí licencujú svoju technológiu spoločnosti Volkswagen. Všetci majú vynikajúce interne vyvinuté hnacie ústrojenstvo EV, pokročilý SW a jazdné asistenčné systémy ADAS, ale ich predaj je nižší, ako sa očakávalo. V prípade IM sú nízke tržby zrejme v dôsledku novej značky ktorá si musí vybudovať dôveru, v prípade Xpengu je to po nástupe modelu G6 oveľa lepšie, ale P5 či G9 (napriek tomu, že sú to papierovo výborne auta) boli predajnou katastrofou. Je to, akoby Xpeng odvádzal skvelú prácu, ale vždy mu chýbala posledná bodka. Leapmotor je pravdepodobne najlepší z týchto troch, ale predávajú veľa lacných áut s malou maržou.
Nie je to teda jednostranné a nemalo by sa na to pozerať tak, že Volkswagen zachraňuje výrobcov z „ríše stredu“. Niektorí čínski výrobcovia EV tiež bojujú o prežitie a podpora od nemeckej starej automobilky môže byť pre nich životne dôležitá.
Bude zaujímavé sledovať, či sa stratégia VW China – V Číne, pre Čínu s čínskou technológiou – ďalej pretransformuje na: V Európe, pre Európu, s čínskou technológiou. Spoločnosť Volkwagen si kúpila nejaký čas vďaka partnerstvu s Číňanmi, ale ak chce zostať relevantným hráčom z dlhodobého hľadiska, teraz skutočne musí začať brať elektromobily vážne. Namiesto neustáleho lobovania za vyhnutie sa európskemu zákazu áut so spaľovacími motormi.
Zdroj: carnewschina, leapmotor, xpeng, im motors, topspeed
.