Geely Livan 7 – elektrické SUV s rýchlou výmenou batérie a vlastným 7nm čipom

Livan je značka patriaca pod koncern Geely, rovnako ako Volvo, ktoré nedávno ohlásilo plán navýšiť predpokladaný objem ročnej výroby elektromobilov vo svojom pripravovanom závode pri Košiciach. Podľa posledných informácii by ročná kapacita výroby elektrických áut  Volvo v závode na východe Slovenska mala presiahnuť hranicu 500 000ks.

21. septembra 2023 spoločnosť Geely v Číne oficiálne uviedla na trh svoju novú vlajkovú loď značky Livan, pod jednoduchým názvom Livan 7 . Plne elektrické kompaktné SUV má šancu výrazne zamávať s predajmi vo svojom segmente. Celkovo bolo uvedených na trh šesť modelov s cenami od 117 700 do 173 700 juanov (približne 15 135 – 22 336 eur podľa aktuálneho kurzu NBS), čím sa Livan 7 stal jediným modelom auta na svete s cenou pod 200 000 juanov vybaveným Lidarmi. Navyše, všetky verzie auta  podporujú rýchlu výmenu  batérie na SWAP stanici už za 1 minutu. 

Livan 7 má dvojfarebný vonkajší dizajn pozostávajúci z čiernej strechy a svetlej karosérie.  Jeho skryté kľučky dverí a strešný spojler spolu s náznakom prítlačného krídla na zadných dverách znižujú koeficient odporu vzduchu až na 0,238 Cd. Livan 7 je  umiestnený ako kompaktné SUV postavené na architektúre GBRC. Rozmermi 4690 mm na dĺžku, 1892 mm na šírku, s výškou 1650 mm a rázvorom 2775 mm, sa zaraďuje do triedy áut ako Škoda Kodiaq s cenou od 30 850eur.

Všetky modely majú jednomotorové usporiadanie s pohonom zadnej nápravy a sú vybavené elektromotorom s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 240 Nm, alebo vo výkonnejšej verzii 180 kW/385 Nm. Model s výkonnejším motorom dokáže zrýchliť z 0 na 50 km/h len za 2,8 sekundy. Jeho lítium-železofosfátová batéria s kapacitou 50,4 kWh alebo voliteľná ternárna lítiová batéria s kapacitou 68,03 kWh ponúka zodpovedajúci čisto elektrický dojazd 450 km a 605 km podľa metodiky CLTC.

Auto navyše podporuje rýchle nabíjanie a rýchlu výmenu batérie na SWAP stanici. Podľa údajov Geely  rýchle nabíjanie z 30 % na 80 % trvá 30 minút, zatiaľ čo výmena batérie na SWAP stanici trvá iba 60 sekúnd.

Nové auto je nabité senzormi, ktoré podporujú jeho pokročilý asistenčný systém riadenia úrovne 2+, vrátane jedného Lidaru, piatich 4D radarov s milimetrovými vlnami, 12 ultrazvukových radarov a satelitného určovania polohy vozidla spustenej ako súčasť „Geely Future Mobility Constellation“. Tieto prvé satelity sú súčasťou plánovanej konštelácie – „Geely Future Mobility Constellation“. Constellation bude pozostávať z 240 satelitov, pričom prvá fáza 72 satelitov by mala byť umiestnená na obežnú dráhu do roku 2025. Nasledovať bude druhá fáza pozostávajúca zo 168 satelitov.

Výpočtová platforma Livan 7 je vybavená vlastným 7nm čipom Dragon Eagle-1 od Geely, ktorý je prvým 7nm čipom automobilovej triedy vyvinutým na domácom trhu v Číne.

Interiér Livan 7 ponúka symetrické vnútorné usporiadanie priestoru s  15,6-palcovou centrálnou obrazovkou multimediálneho systému a  s 9,2-palcovým prístrojovým panelom. Systém je spárovaný s 50-palcovým pokročilým AR-HUD projekčným displejom.  Pod ním je  dvojramenný volant s plochým spodkom. Stredová konzola je vybavená aj panelom pre bezdrôtové nabíjanie dvoch mobilných telefónov.

Okrem toho je kokpit vybavený automatickým systémom dávkovania vôní a monitorovaním únavy vodiča. Kamera na ľavom prednom A stĺpiku monitoruje výraz tváre vodiča, aby určila úroveň jeho únavy na základe čoho má  elektronický systém vozidla schopnosť vybrať určitú vhodnú vôňu na osvieženie vodiča a poskytnúť mu hlasové upozornenia pri zistení únavy.

Závod Volvo, ktorý by mal onedlho na Slovensku produkovať elektrické vozidlá, môže zdediť dobré gény. Koncern Geely sa už dnes má čím pochváliť. Livan L7 určite má na svojej palube dosť technológii, ktoré by sme radi uvítali aj na našich cestách .

Zdroj: carnewschina , geely, škoda,