Čínske vládne kampane na predaj elektromobilov prinášajú výsledky
Nie je veľmi lichotivé posledné miesto Slovenska spomedzi všetkých krajín EU v percentuálnom zastúpení elektrických vozidiel na celkových predajoch áut. Je pravda, že na jednej strane je to pravdivý obraz kúpyschopnosti slovenskej populácie, ktorá nás podľa niektorých zdrojov radí na predposledné miesto v EU. Ale nie je to iba tento faktor. Pokiaľ naša vláda „najlepších odborníkov“ naháňala ľudí po nezmyselných testovaniach a doslova likvidovala výrobný sektor nezmyselnými obmedzeniami, v okolitých krajinách stimulovali spotrebu a dopyt okrem iného aj štedrými dotáciami na kúpu elektrických áut. Niekoľko tisícové stimuly sa prejavili aj v predajných číslach, keď podľa oficiálnych údajov percentuálny podiel elektrifikovaných áut (BEV aj PHEV) na Malte prekročil 30%, vo Švédsku vyše 25% , v Holandsku a Fínsku atakuje 20% hranicu, v Rakúsku vyše 8%, v Rumunsku vyše 3,5%, v Maďarsku 4%, v Bulharsku približne 2%, len v Čechách a na Slovensku sú to takmer nemerateľné hodnoty na úrovni niečo vyše 1,5%.
Hoci Čínska ľudová republika je automobilová veľmoc a predaj elektrických áut na tomto trhu tvorí vyše polovicu celesvetových predajov, ani tam „nespia na vavrínoch“ a robia stále nesmierne veľa v oblasti osvety.
Vláda v Pekingu usporiadala už tretí ročník kampane, ktorá sa začala v roku 2020 a ktorá sa snaží zvýšiť podiel nových energetických vozidiel (NEV – ktoré zahŕňajú batériové elektromobily aj PHEV) na trhu vidieckych automobilov z úrovne 4 % v roku 2020. V roku 2021 kampaň priniesla predaj 1,068 milióna kusov, o 169 % viac v porovnaní s rokom 2020. V ďalšom roku sa predaj zdvojnásobil na 2,659 milióna. Za tri roky kampaň prispela predajom 4,12 miliónmi kusov, alebo 35 % predajov NEV za dané obdobie. Celoštátna kampaň potrvá od júna do decembra 2023 a ústredná i miestne vlády v provinciách zorganizujú malé automobilové veľtrhy, na ktorých budú NEV ponúkané za zvýhodnené ceny. Prvé zastávky kampane boli v Jiangsu, Hainane a Hubei, kde boli vozidlá ponúkané so zľavou 7 000 – 60 000 juanov (904 – 7 757 eur).
V rámci vládnej kampane je predvádzaných 67 modelov elektrických áut od 23 spoločností. Predvádzacia kampaň propaguje nové energetické vozidlá (NEV) v čínskych vidieckych oblastiach. Napríklad, automobilka Chery ponúka zľavu 10 000 yuanov (1 300eur) na nákup modelov, ktoré sa predávajú v rámci vládnej kampane propagujúcej nové energetické vozidlá v čínskych vidieckych oblastiach. Okrem dotácie môžu kupujúci mikroelektrických vozidiel (EV), QQ Ice Cream a eQ1 a stredne veľkých plug-in hybridných(PHEV) SUV Tiggo 8 Pro , využívať doživotnú záruku, doživotnú bezplatnú asistenciu na cestách, servis a doživotnú bezplatnú diagnostiku.
Vynovený Chery QQ Ice Cream EV automobilky z provincie Hefei debutoval minulý mesiac na autosalóne v Chengdu. Mini mestské EV je teraz ponúkané v siedmich verziách za 29 900 – 52 900 juanov (približne 3 865 – 6 839 eur). Nová verzia zaznamenala modernizáciu exteriéru a vybavenia. Zvýšil sa aj dojazd na 205 km podľa metodiky CLTC. Pohonná jednotka EV tiež zaznamenala vylepšenia. Výkon motora bol zvýšený z 20 kW na 30 kW, čo umožňuje zvýšiť dojazd na 205 km z pôvodných 170 km. Nová verzia tiež umožňuje nabíjanie výkonom 10 kW, čo umožňuje nabitie na 30 % až 80 % za 75 minút.
Na Slovensku máme tiež kampaň – predvolebnú. Vláda “najlepších odborníkov pod slnkom” už pravdepodobne nič nestihne pokaziť. Zostáva nádej, že nová vláda, ktorá vzíde z volieb, začne konečne konať niečo podstatné aj v oblasti elektrickej dopravy. Posledné miesto v Európe Slovensku, ako krajine s bohatou priemyselnou históriou, naozaj nesvedčí.
Zdroj: carnewschina