Citroën ë-C3 – zo Slovenska sa stáva významný výrobca elektromobilov

Po nedávnom oznámení  spoločnosti Volvo, pod krídlami jedného z najväčších výrobcov elektrických áut na svete – koncernu Geely, o plánovanom navýšení výroby plne elektrických  áut v pripravovanom závode pri Košiciach na úroveň 500 000 áut ročne, prišla v posledných dňoch nová pozitívna správa. Koncern Stellantis oznámil zámer vyrábať štvrtú generáciu Citroënu C3 v elektrickom prevedení na Slovensku, vo svojom závode pri Trnave.

Citroën  ë-C3

Táto správa asi poriadne rozvíri  stojaté vody európskych výrobcov elektromobilov. Nemecký koncern Volkswagen už dlho sľubuje elektromobil s cenou pod 25 000 eur, ale zatiaľ okrem konceptov nič konkrétne neukázal. A hoci Citroënom avizovaný model ë-C3  vôbec nemožno nazvať novinkou, nakoľko sa už vyrába jeho staršia verzia v Indii, s dĺžkou cez 4 metre, dojazdom 320 km a cenou od 23 300 eur, mu pripravovaný „ľudový elektromobil“ od VW bude len ťažko konkurovať.

indický Citroën  ë-C3

Citroën  ë-C3 našiel svoju predlohu v modeli vyrábanom špeciálne pre indický trh. Išlo o pôvodne benzínový model pre miestny trh, ktorý sa v Európe nepredával. Pod kapotu umiestnený elektromotor poháňa predné kolesá s výkonom 42 kW (57 koní) a krútiacim momentom 143 Nm. Indickým zákazníkom je k dispozícii trakčná batéria s kapacitou len 29,2 kWh, ktorá je umiestnená pod podlahou kabíny, vďaka čomu sa svetlá výška auta znížila o 10 mm oproti jeho benzínovej verzii. Dojazd indického Citroënu  ë-C3 na jedno nabitie je 320 km podľa indického cyklu ARAI. Výkon jednofázového striedavého nabíjania je len 3,3 kW, zatiaľ čo jednosmerné DC nabíjanie je dimenzované na 50 kW. Maximálna rýchlosť indického elektrického Citroënu  ë-C3  je 107 km/h a čas zrýchlenia z 0 na 60 km/h: 6,8 s.

indický Citroën  ë-C3

S týmito parametrami by Citroën  ë-C3 asi nikoho v Európe nenadchol a tak manažéri v Citroëne prijali správne rozhodnutie a “cestou najmenšieho odporu” zmodernizovali indický Citroën  ë-C3  na moderný a príťažlivý európsky Citroën  ë-C3. Pôvodnej karosérii pridali vkusné plastové prvky, LED svetlá vpredu i vzadu, pod kapotu osadili podstatne výkonnejší elektromotor napájaný od overenej LFP batérie so zvýšenou kapacitou, kompletne prerobili interiér a vybavili auto modernými asistenčnými a bezpečnostnými systémami. A, ako “čerešničku na torte”, elektromobilu pridali bezkonkurenčne komfortné citroënovské odpruženie. Výsledok? Dámy a páni z Citroënu – veľký potlesk!

európsky Citroën  ë-C3 sa bude vyrábať na Slovensku

Elektrický Citroën ë-C3  s hravým dizajnom a prvkami SUV, má na dĺžku 4 010 mm, na šírku 1 760 mm  a na výšku 1 570 mm. Je tak o 19 mm dlhší, o 6 mm širší a tiež o niečo vyšší ako súčasná C3. Pre porovnanie, elektrická C3 je rozmerovo takmer rovnaká ako Ford Fusion, ktorý dodnes vídať na našich cestách. Svetlá výška Citroën ë-C3 je 163 mm. Jej nárast až o 28 mm naznačuje, že elektrická C3 možno v ponuke nahradí aj crossover C3 Aircross. Prední cestujúci budú mať pritom o 30 mm väčšiu priestorovú rezervu nad hlavou, viac miesta na lakte, a vzadu bude zas o 20 mm viac priestoru na nohy. Do kufra sa zmestí 310 litrov batožín. O variabilitu sa postarajú zadné operadlá delené v pomere 40 : 60.

Pohonnú jednotku Citroënu ë-C3 tvorí predný elektromotor s výkonom 83 kW, vďaka ktorému zrýchli z 0 na 100 km/h za približne 11 sekúnd. Motoru bude dodávať energiu batéria s lacnejšou, ale odolnejšou „chémiou“ LFP, ktorá má kapacitu slušných 44 kWh, čo by malo stačiť na dojazd 320 km na jedno nabitie. Inžinieri Citroënu navrhli pre ë-C3 elektrický systém, ktorý bude podporovať nabíjací výkon až 100 kW, čo znamená, že na DC rýchlonabíjačkách ho nabijete z 20 na 80 % za 25 minút. To už je výsledok porovnateľný z modernými elektromobilmi. Palubná nabíjačka má štandardne 7 kW, takže z domáceho wallboxu trvá nabitie z 20 na 80 % štyri hodiny a 10 minút. S príplatkovou 11-kilowattovou palubnou nabíjačkou sa čas nabíjania zredukuje na dve hodiny a 50 minút.

Citroën ë-C3 bude tiež prvým Citroënom, ktorý použije dvojité hydraulické dorazy na tlmičoch ako súčasť štandardnej výbavy všetkých verzií. Táto komfortná technológia, ktorú Citroën nazýva Advanced Comfort Suspension, je súčasťou platformy Stellantis Smart Car, určenej pre malé vozidlá, vrátane elektromobilov.

moderný interiér Citroënu ë-C3

Citroën ë-C3 ponúkne zákazníkom aj slušnú výbavu. V sérii verzie You sú LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu, inteligentný tempomat, čítačka dopravných značiek, autonómne brzdy do rýchlosti 135 km/h, varovanie pred vybočením z jazdného prúdu, monitoring únavy vodiča, klimatizácia, cúvacie senzory apod. O jazdný komfort sa postarajú aj spomínané tlmiče s dvojicou hydraulických dorazov pre každé koleso. Verzia Max pridáva 17-palcové zliatinové disky kolies, komfortné sedadlá, dvojfarebný lak, zadné LED svetlá, 10,25-palcový displej multimediálneho systému s 3D navigáciou, či indukčnú nabíjačku smartfónov.

Novinka by sa mala dostať na trh už začiatkom roku 2024. V prvom rade ako elektromobil, hoci platforma Smart Car umožňuje aj zabudovanie spaľovacích motorov, ktoré dorazia neskôr. Podľa zverejnených informácii Citroën plánuje príchod ešte lacnejšej elektrickej verzie Citroënu ë-C3 s dojazdom 200 km, ktorá by mala podliezť hranicu 20 000 eur.

prístrojový panel je posunutý až pod obrys čelného okna a funguje ako head-up displej – údaje sa naň premietajú.

Slovenský Citroën ë-C3  má ponúknuť oveľa viac ako napríklad Dacia Spring alebo elektrický Fiat 500, ktoré patria k vôbec najlacnejším elektrickým autám na trhu. Elektromobil z trnavského závodu s dĺžkou tesne nad štyri metre, kabínou pre piatich cestujúcich a slušným kufrom s objemom 310 litrov, bude výrazne týmito parametrami prevyšovať konkurenciu. Citroën ë-C3  v tomto smere dokonca prekonáva predchádzajúce tri generácie, z ktorých sa od roku 2002 predalo 5,6 milióna kusov. Keďže aj dnes je tento mestský subkompakt najpopulárnejším modelom Citroënu, môžeme pri avizovanej cenovke za elektromobil očakávať nie menej úspešné predajné čísla. A to už bude robiť zo Slovenska významného výrobcu elektrických áut minimálne v európskom meradle.

Zdroj: Citroën

Zdroj: auto.pravda, autoreview , sk.wikipedia