Hyper HT – elektrické SUV od GAC Aion začína s predpredajom od 28 391 eur
Posledný autosalón v Mníchove bol studenou sprchou pre európskych výrobcov elektrických áut. Kým počas dlhých rokov to bola exhibícia nemeckých výrobcov áut a hlavne domáceho BMW, ktorým len skromne sekundovali francúzske a talianske značky, na nedávno skončenom podujatí si manažéri nemeckých automobiliek asi silno hrýzli do perí a rozmýšľali o tom, kde sa stala chyba. Trendy v elektromobilite dnes určuje Čína a USA. To, čo európske automobilky zamýšľajú vyrábať o 2-3 roky, už dnes ponúka celý rad čínskych a amerických výrobcov s množstvom modelov v takmer všetkých kategóriách a segmentoch áut.
Obrovský náskok nielen v technológiách, ale aj v logistike a organizácii výroby vedie k tomu, že čínski a americkí výrobcovia sú schopní vyrobiť kvalitné a výkonné elektrické autá v cenách, ktoré európski výrobcovia nevedia ponúknuť ani v o triedu nižších modeloch.
Názorným príkladom je aj najnovší prírastok čínskeho koncernu GAC, ktorý včera uviedol na trh model Hyper HT. Hyper je prémiová značka, ktorú spoločnosť GAC Aion predstavila 15. septembra 2022 a v tom čase debutovala superšportom Hyper SSR. Už 3. júla tohto roku spoločnosť Hyper oficiálne uviedla na trh v Číne svoj prvý sériový model, Hyper GT, ktoré sa stalo aj 20 milióntym novým energetickým vozidlom (NEV) vyrobeným v krajine. Za NEV v Číne označujú len batériové elektromobily (BEV) a nabíjateľné hybridné vozidlá (PHEV). Model Hyper GT je zameraný na mainstreamový trh strednej a vyššej triedy a v súčasnosti je dostupný v siedmich verziách s počiatočnou cenou od 219 900 RMB do 339 900 RMB (28 378 až 43 864 eur). Jeho dodávka sa začala v júli.
Dňa 9. októbra 2023 spoločnosť Hyper oficiálne uviedla na trh elektrické superauto Hyper SSR s tromi verziami a počiatočnými cenami 1 286 000 RMB, 1 386 000 RMB a 1 686 000 RMB (približne 165 959, 178 864 a 217 579 eur). Model inšpirovaný Teslou X pod názvom Hyper HT, je tretí model a prvé SUV značky Hyper.
Hyper HT je pomerne veľké plne elektrické SUV s predpredajovou počiatočnou cenou 220 000 RMB ( približne 28 391 eur). Model meria 4 935 mm na dĺžku, 1 920 mm na šírku, 1 700 mm na výšku a má rázvor 2 935 mm. Elektromobil bude dostupný v štyroch predpredajových variantoch, pričom na rozdiel od Tesly X, všetky sú jednomotorové modely s pohonom zadných kolies.
Základná verzia Hyper HT má elektromotor s maximálnym výkonom 180 kW a maximálnym krútiacim momentom 355 Nm a dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy. Všetky ostatné tri verzie majú motory s maximálnym výkonom 250 kW a maximálnym krútiacim momentom 430 Nm a dokážu zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 5,8 sekundy.
Základná verzia Hyper HT je založená na bežnej 400-voltovej platforme a dokáže sa nabiť na dojazd 140 kilometrov počas 10-minútového nabíjania pri najrýchlejšom možnom nabíjaní, s dojazdom 600 kilometrov na plné nabitie podľa metodiky CLTC. Jeho ďalšie tri modely sú postavené na 800-voltovej vysokonapäťovej platforme, z ktorých dva majú dojazd 670 kilometrov podľa CLTC a na 15-minútové nabíjanie dokážu prejsť 415 kilometrov. Verzia s dohora vyklápanými dverami má podľa spoločnosti dojazd 770 kilometrov (CLTC) a už po 10-minútovom nabíjaní môžu dosiahnuť dojazd 450 kilometrov.
Hyper HT je v predpredaji ponúkaný v štyroch verziách, z ktorých tri sú založené na 800-voltovej vysokonapäťovej platforme, pričom najvyššia verzia má dvere s otváraním dohora podobné tým na Tesle Model X.
Spoločnosť GAC Aion predala v septembri rekordných 51 596 vozidiel, čo predstavuje nárast o 71,89 percenta z 30 016 v rovnakom mesiaci minulého roka a nárast o 14,58 percenta zo 45 029 v auguste, podľa údajov, ktoré oznámila 1. októbra.
Na záver
Ak si európski výrobcovia áut mysleli, že budú autá so spaľovacím motorom ešte dlho predávať chudobným krajinám rozvojového sveta, asi budú nútení si priznať fakt, že tieto trhy už dávno sú obsadené výrobcami z Číny. Politika sankcii sa totiž začína obracať proti nám. Obchod a prosperita musia byť postavené na spolupráci a vzájomne výhodnej výmene. Čína nikomu nehrozí, ale ponúka a na rozdiel od Európy, má úspech. Mám obavu, že na ďalších autosalónoch v Mníchove sa o pár rokov objavia aj výrobcovia z Indie, či Afriky. Predražené európske autá, však z týchto krajín postupne vymiznú – ako brontosauri, ktorí sa nevedeli prispôsobiť novej geopolitickej realite!
Zdroj: cnevpost