Jiyue 01 – elektrické SUV od Geely a internetového giganta Baidu
Jiyue bol predtým známy ako Jidu . Išlo o spoločný podnik medzi Geely a Baidu (často sa mu hovorí čínsky Google), ktorý bol založený v roku 2021, pričom Baidu vlastnil 55 % akcií a Geely 45 %. V júni 2022 Jidu odhalil svoj prvý koncepčný automobil s názvom Robo-01. Bolo to plne elektrické vozidlo, ktoré stojí na architektúre SEA. Zdôrazníme, že rovnaká platforma je základom všetkých modelov Zeekr a Smart #1. Neskôr Jidu dokonca odhalilo svoj druhý model, ktorým bol elektrický sedan s názvom Robo-02. A v novembri 2022 spoločnosť Jidu otvorila predobjednávky na špeciálnu verziu edície Jidu Robo-01 Lunar Edition s cieľom spustiť jej dodávky v januári 2023.
Jiyue sa však nepodarilo získať povolenie na hromadnú výrobu od čínskeho regulátora. V dôsledku toho bol projekt na chvíľu zmrazený. A v auguste 2023 bol tento JV obnovený ako Jiyue, pričom Geely drží 65% a Baidu drží 35% akcii. Geely úspešne získala povolenie na výrobu od čínskej vlády. Pokiaľ ide o prvé auto Jiyue, ide o sériovú verziu koncepčného vozidla Robo-01. Volá sa Jiyue 01.
Hromadná výroba Jiyue 01 sa začala v továrni Geely v Ningbo, ktorá vyrába modely Zeekr 001 a Zeekr 009. Model Jiyue 01 sa vyrába na rovnakých linkách ako Zeekr 001, ktorý v súčasnosti tvorí 90 % dennej produkcie. Nie je to prekvapením, keďže tieto dve vozidlá sú založené na rovnakej architektúre SEA. V roku 2022 bola výrobná kapacita tohto závodu približne 70 000 vozidiel ročne. Podľa generálneho riaditeľa Zeekru An Conghui však maximálna výrobná kapacita závodu dosahuje 300 000 vozidiel. V budúcnosti tu Geely plánuje montovať aj sedan Zeekr a MPV Volvo.
27. októbra 2023 bol v Číne oficiálne uvedený na trh Jiyue 01, dostupný v dvoch modeloch, a to Jiyue 01 2023 Max a Jiyue 01 2023 Max Performance s cenovým rozpätím 249 900 – 339 900 juanov ( približne 32 394– 44 061 eur podľa aktuálneho kurzu NBS).
Jiyue 01, umiestnený ako stredne veľké SUV, ktoré meria 4853 mm na dĺžku, 1990 mm na šírku, 1611 mm na výšku s rázvorom 3000 mm. Predné časť kapoty má uzavretú mriežku „chladiča“ so štíhlym zakriveným svetelným pásom a svetlomety v tvare T integrované na oboch stranách.
Zadná časť je vybavená priečnymi zadnými svetlami, krídlom a segmentovým spojlerom kombinovaným s vysoko umiestnenými brzdovými svetlami, ktoré ešte viac umocňujú športový charakter vozidla. Krídlo je možné adaptívne nastaviť pomocou AI podľa rôznych jazdných podmienok. V automatickom režime, keď rýchlosť vozidla dosiahne viac ako 95 km/h, spojler sa automaticky zdvihne, aby sa zvýšil prítlak na zadnú nápravu; keď rýchlosť vozidla klesne pod 65 km/h, spojler sa automaticky zasunie.
Jeho koeficient odporu vzduchu je len 0,249 Cd. Auto jazdí na 19- alebo 21-palcových kolesách. Zboku má exteriér dvojfarebný dizajn spojený s bezrámovými dverami. Na vozidle neexistujú žiadne kľučky dverí, namiesto toho sa na otváranie dverí používajú metódy, ako je automatické snímanie tváre a hlasové ovládanie. Jiyue 01 je postavený na architektúre Geely SEA, ktorá je k dispozícii v jednomotorových a dvojmotorových verziách.
Jiyue 01 2023 Max (jednomotorová verzia): Výkon motora na zadnej náprave je 200 kW a krútiaci moment 343 Nm ponúkajú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy. Motor napája 71,4 kWh lítium-železofosfátová batéria, dojazd podľa metodiky CLTC 550 km. Voliteľná 100 kWh ternárna lítiová batéria za 45 000 juanov (5 833 eur), zvýši dojazd na 720 km CLTC, zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 6,9 sekundy.
Jiyue 01 2023 Max Performance (dvojmotorová verzia): Sumárny výkon motorov je 400 kW a 686 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. Motory napája 100 kWh ternárna lítiová batéria, zabezpečujúca dojazd 660 km (CLTC). Nabíjanie z 10 % – 80 % pri rýchlonabíjaní trvá menej ako 30 minút.
Vo vnútri je veľká 35,6-palcová obrazovka s rozlíšením 6K, ktorá ponúka tri zóny na zobrazenie rôzneho obsahu, aby vyhovovali potrebám vodiča a spolujazdca. Volant je plný s plochým spodkom, ktorý sa líši od polovičného volantu, ktorý sa predtým objavil na prototype auta. Na stredovej konzole tiež nie sú viditeľné žiadne fyzické tlačidlá. Elektronické systémy Jiyue 01 pracujú na čipe Qualcomm Snapdragon 8295, ktorý je asi osemkrát výkonnejší ako súčasné bežné čipy, uviedla spoločnosť. V súčasnosti sú mainstreamové špičkové elektromobily poháňané čipom Snapdragon 8155 a Jiyue je jedným z prvých miestnych výrobcov elektromobilov, ktorí používajú čip novej generácie od Qualcommu.
Na základe tohto hardvéru kokpitu a softvérových schopností Baidu AI dostal Jiyue 01 ako prvý systém SIMO, inteligentného partnera, ktorý je schopný prirodzenej hlasovej komunikácie s používateľom a spravuje takmer všetky funkcie vozidla. Rýchlosť systému rozpoznávania hlasu SIMO je až 500 ms, čo znamená aj schopnosť udržiavania nepretržitej konverzácie. Túto funkciu podporuje Ernie Bot, integrovaný systém AI Baidu, ktorý mu podľa Jiyue umožňuje vyvíjať a rozvíjať logické uvažovanie a strategické plánovanie.
Okrem toho, systém hlasovej interakcie SIMO podporuje úplnú offline hlasovú interakciu, keď nie je k dispozícii internet, ako aj externé hlasové ovládanie zvonku vozidla. Okrem toho sú pre pokročilé asistenčné funkcie v ponuke dva balíky, a to ROBO Drive a ROBO Drive Max, ktoré spoločne vyvinuli Baidu a Jidu. ROBO Drive je štandardnou súčasťou všetkých modelov a je zadarmo, zatiaľ čo ROBO Drive Max stojí 49 900 juanov (6 468 eur). Navigačná asistencia Robo Drive Max PPA umožňuje plne automatizovanú zmenu jazdného pruhu a predbiehanie, manévrovanie na vjazde a výjazde z diaľnice, vyhýbanie sa prekážkam vo viacerých jazdných pruhoch, rozpoznávanie prechodov pre chodcov a semaforov, dávanie prednosti chodcom, nechránené odbočovanie doľava, vyhýbanie sa nemotorovým vozidlám a iné jazdné funkcie.
Jiyue 01 tiež využíva schopnosti Baidu, pokiaľ ide o inteligentnú jazdu, pričom Jiyue tvrdí, že tento model je prvým spotrebiteľským vozidlom na svete, ktoré je vybavené kompletnou sadou samoriadiacich riešení L4 od Baidu. Samojazdiace schopnosti Jiyue 01 sú podporované dvoma čipmi Nvidia Drive Orin-X a architektúrou inteligentného riadenia orientovanou na vizualizáciu priestoru založenú na dátach zo sedem 8-megapixelových kamier, štyroch 3-megapixelových kamier, 12 ultrazvukových radarov a 5 radarov v milimetrových vlnách. Zatiaľ iba dve značky na svete majú riešenie inteligentného riadenia založeného iba na vizualizácii prostredia a Jiyue je jednou z nich, uviedla spoločnosť. Druhou značkou je americká TESLA.
So vstupom Jiyue 01 na trh sa zvyšuje konkurencia medzi hlavnými technologickými spoločnosťami vrátane Huawei, Xiaomi a Baidu, pretože všetky uvádzajú na trh elektrické vozidlá s pokročilými schopnosťami robotiky.
Zdroj: carnewschina