Zeekr uvádza na trh 800V Golden Battery- dokáže sa nabiť na 500 km za 15 minút
Čínske spoločnosti pracujúce v oblasti batériových technológii prinášajú v poslednom období množstvo prevratných riešení, ktoré posúvajú elektrickú dopravu na stále vyššiu úroveň. Spoločnosť Zeekr dnes uviedla na trh produkt svojho vlastného vývoja, lítium-železnatý fosfátový (LFP) akumulátor s názvom Golden „Brick“ Battery počas dňa Zeekr Power Day. Spoločnosť tvrdí, že batéria je super bezpečná, schopná zvládnuť extrémne testovanie, ako je napríklad udržiavanie napätia aj v extrémnom chlade (-45 °C) po dobu 8 hodín, následné vhodenie na oheň s teplotou 1 000 °C a jej inštaláciu späť do auta, pričom na videu dokazuje, že aj po týchto teplotných namáhaniach batéria stále funguje.
Zeekr tvrdí, že Golden Brick je prvou sériovo vyrábanou batériou LFP na svete s objemovým využitím nad 80 %. Sériová výroba sa začala dnes a sedan Zeekr 007 bude prvým vozidlom, ktoré ho bude mať. Predaj modelu 007 štartuje 27. decembra. Batéria má 83,7 % využitie objemu vďaka optimalizovanej kompaktnej „sendvičovej štruktúre“, ultratenkým separátorom a integrovanému dizajnu zberača. Telo batérie je pokryté 4000 V vysokonapäťovou odolnou pozlátenou izolačnou fóliou, ktorá zvyšuje jej odolnosť o 27 %. Celé telo batérie je tiež vodotesné a dosahuje úroveň ochrany IPX 8.
Pre porovnanie, v júni 2022 spoločnosť CATL predstavila svoju batériu Qilin s chémiou NMC a technológiou CTP (cell-to-pack). Mal rekordné využitie objemu 72 % a hustotu energie 255 Wh/kg. V roku 2019 bolo objemové využitie prvej bezmodulovej CTP batérie CATL len 55 %. Dnes je štandardom pre batérie typu LFP asi 66 % objemové využitie.
Maximálny nabíjací výkon batérie Golden Brick je 500 kW a maximálna rýchlosť nabíjania je 4,5 C ( 4,5 kapacity). Medzi 10 % a 80 % nabitím sa dokáže batéria nabiť na 500 km jazdy za 15 minút. Pri teplote -10 °C sa rýchlosť rýchleho nabíjania zvýši o 25 %. Je tiež schopná krátkeho nárazového vybitia 16C za 3 sekundy. Nasledujúci obrázok ukazuje porovnanie dojazdu rôznych čínskych elektromobilov s LFP batériou po 15 minútovom nabíjaní. Prvý je Zeekr 007 so „zlatou batériou“, potom Xpeng G9 a Huawei Luxeed S7. Nasleduje Xpeng G6 a Tesly model Y a 3.
Zeekr zverejnil aj video propagujúce bezpečnosť batérií. Zobrazuje rôzne testy, ako napríklad vloženie batérie na 48 hodín pod vodu, vhodenie do ohňa s teplotou 1000 °C, vloženie do mrazničky s teplotou -45 °C na 8 hodín a jej ťahanie cez bahno na 3 kilometre. Po týchto 4 testoch Zeekr nainštaloval batériu späť do auta a dospel k záveru, že batéria stále funguje správne. Pre Zeekr to však stále nestačilo. Použili 22-tonový valec aby ho prešiel a nechali 710 kg vážiacu batériu spadnúť 10 metrov zo zavesenia žeriavu, pričom batéria nevykazovala žiadnu známku požiaru, dymu ani výbuchu.
Rozvoj nabíjacej siete Zeekr
Počas dňa Zeekr Power Day spoločnosť predstavila aj svoje ambiciózne plány nabíjacej siete. Dnes Zeekr prevádzkuje v Číne 401 rýchlonabíjacích lokalít s 2 261 nabíjacími bodmi, každý s výkonom viac ako 360 kW. V roku 2024 Zeekr očakáva, že bude mať 1 000 nabíjacích lokalít a do roku 2026 chce mať spoločnosť 10 000 nabíjacích bodov, podľa svojho plánu „tisíce lokalít a desaťtisíce nabíjacích bodov“.
Zeekr tiež odhalil rýchlonabíjačku typu V3 s nabíjacím výkonom 800 kW. Spoločnosť už vyrába kvapalinou chladenú rýchlonabíjačku V2 s výkonom nabíjania 600 kW, ktorá bola predstavená v septembri 2023. Nabíjačka typu V2 dokáže pridať 300 km dojazdu za 3 minúty nabíjania. Obe rýchle nabíjačky vyrába dcérska spoločnosť Geely VREMT a majú značku Zeekr.
Mladý výrobca EV tiež oznámil plán 1515. Všetci majitelia Zeekru budú môcť plne nabiť batériu svojho elektromobilu za 15 minút za nabíjania. Zeekr chce do troch rokov presvedčiť 90 % vlastníkov svojich áut na splnenie podmienok plánu 1515. Nabíjanie by malo byť rovnako pohodlné ako ísť do samoobsluhy, tvrdí Zeekr.
Homologačné dokumenty na Ministerstve priemyslu a informačných technológií (MIIT) 13. decembra odhalili, že Zeekr 007 bude mať 100 kWh batériu a dojazd 870 km podľa metodiky CLTC. Dva predchádzajúce modely Zeekru – Zeekr 001 shooting brake a Zeekr 009 – mali obe batérie NMC od CATL.
Zdroj: carnewschina