BYD Song L uvedený na trh v Číne s cenou od 24 392 eur
Absolútna nadvláda výrobcov elektrických áut z Číny sa čoraz viac preukazuje najmä v obrovsky širokej ponuke vyspelých modelov v každej triede vozidiel za ceny, ktorým nie je schopná konkurovať americká a už vôbec nie akákoľvek európska konkurencia. Technologicky vyspelé elektrické vozidlá z Číny s neuveriteľne bohatou výbavou zároveň ukazujú pravdu o tom, aké sú približné náklady na výrobu elektrických vozidiel a neopodstatnenosť ich násobne vyšších cien oproti autám so spaľovacím motorom, na čo dlhodobo poukazujú odborníci z oblasti materiálových technológii a logistiky. Nedávno to nepriamo priznali aj predstavitelia Volkswagenu, keď hovorili o slabej konkurencieschopnosti ich vozidiel na svetových trhoch pre vysoké náklady na ich výrobu okrem iného aj z dôvodov vysokých vnútropodnikových réžii. Za akú cenu sa teda vie predávať vyspelý elektromobil aj so ziskom? Odpoveď prišla – od čínskeho BYD.
BYD Song L sa dnes oficiálne začal predávať v Číne za 189 800 – 249 800 juanov (približne 24 392– 32 103 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Cena je asi o 30 000 juanov (3 855 eur) nižšia ako cena v predpredaji. Predpredaj modelu sa začal 31. októbra a odvtedy Song L získala 28 350 objednávok, čo BYD oznámil počas slávnostného spustenia predaja.
BYD Song L je veľmi pekne vyzerajúce auto od BYD. Elektrické SUV kupé je postavené na plne elektrickej elektronickej platforme 3.0 a obsahuje mnoho technológií BYD vrátane systému zavesenia kolies Disus-C, technológie integrácie batérie do podlahového roštu CTB (cell-to-body) a aktívneho zadného krídla. Má tiež bezrámové dvere, skryté kľučky dverí a 20-palcové kolesá. Je to najnovší model zo série Dynasty a úzko súvisí s modelom Denza N7, ktorá zdieľa rovnakú platformu. Meria 4840 mm na dĺžku, 1950 mm na šírku, 1560 mm na výšku, s rázvorom 2930 mm. Je to teda o 90 mm dlhšie a 64 mm nižšie vozidlo ako Tesla Model Y.
EV od BYD má tri možnosti pohonu: elektromotor s výkonom 150 kW s krútiacim momentom 310 Nm, alebo 230 kW s krútiacim momentom 360 Nm – obe možnosti s pohonom zadných kolies (RWD), alebo s pohonom všetkých kolies (AWD) a sumárnym výkonom 2 elektromotorov 380 kW s maximálnym krútiacim momentom 670 Nm. Možnosti batérie sú dve: 71,8 kWh alebo 87,04 kWh, obe batérie sú typu LFP Blade vyvinuté vo vlastnej réžii BYD . Najvyšší stupeň výbavy BYD Song L s duálnymi motormi s výkonom 380 kW (510 k) dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy.
Vo vnútri má BYD Song L 15,6″ plávajúcu otočnú obrazovku a 10,25″ LCD prístrojový panel za volantom. Nechýba ani 50-palcový pokročilý projekčný displej (AR-HUD) a nová generácia systému DiLink.
BYD Song L prichádza v piatich verziách, ktoré sú v súlade s predpredajnými verziami, len cena bola oproti predpredaju znížená:
- Exceed Version 550 km
- 189 800 juanov (24 392 eur), -30 000 juanov alebo 3 855 eur (v porovnaní s predpredajovou cenou)
- Motor 150 kW, batéria 71,8 kWh
- Excellence Version 550 km
- 199 800 juanov (25 677 eur), -40 000 juanov alebo –5 140 eur (v porovnaní s predpredajovou cenou)
- Motor 150 kW, batéria 71,8 kWh
- Exceed Version 662 km
- 209 800 juanov (26 962 eur), -30 000 juanov (v porovnaní s predpredajovou cenou)
- Motor 230 kW, batéria 87,04 kWh
- Excellence Version 662 km
- 229 800 juanov (29 533 eur), -30 000 juanov (v porovnaní s predpredajovou cenou)
- Motor 230 kW, batéria 87,04 kWh
- Excellence Version 602 km 4WD
- 249 800 juanov (32 103 eur) – 30 000 juanov (v porovnaní s predpredajovou cenou)
- 2 motory spolu 380 kW, batéria 87,04 kWh
Elektrický Song L je odpoveďou BYD na SUV Tesla Model Y, fastback Zeekr 001 a IM LS6 . Jeho uvádzacia cena je dosť nízka, čo naznačuje, že cenová vojna v Číne sa ani zďaleka neskončila a bude ďalej eskalovať v roku 2024, keď môžeme očakávať, že niektorí menší hráči prídu o svoje pozície. BYD chce získať maximálny podiel na trhu za každú cenu a Song L môže byť tým, na čo priaznivci EV čakali: je to dobre vyzerajúci model s výborným výkonom a množstvom technológií BYD, pričom jeho cena je taká nízka, že prinúti potenciálnych zákazníkov si dvakrát rozmyslieť či uvažovať o Tesle alebo Zeekr.
Pripomeňme len, že najlacnejšie elektrické vozidlo na Slovensku je miniatúrna Dacia Spring so 48 kW motorom a za cenníkovú cenu 21 500 eur. Je to primeraná cena? Odpoveď nech si dá si každý sám!
Zdroj: carnewschina