Kde sme my a kde je Čína ? Trochu neúprosnej štatistiky.
V posledných dňoch sa na Slovensku množia vystúpenia politikov, ale aj odborníkov z praxe na tému budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku. Náš mediálny priestor v tejto oblasti je žiaľ pomerne chudobný na relevantné informácie o predajných a technologických trendoch vo svete, ktoré nepochybne budú ovplyvňovať situáciu aj u nás. Ako keby väčšina tzv. “mienkotvorných médii” a tak isto aj verejnosti stále žila v nastaveniach spred 10 – 15 rokov, keď fenomén nástupu elektromobility takmer nikto neregistroval.
V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na výsledky minulého roku u nás a v najväčšej ekonomike sveta. To porovnanie neporovnateľných krajín bude dobré hlavne preto, aby sme si uvedomili, že 5 miliónový národ na Slovensku a dokonca ani 500 miliónové obyvateľstvo Európy, už dávno nie je rozhodujúcim hráčom, ktorý by mohol určovať trendy rozvoja svetovej ekonomiky. Situácia vo svete sa za posledné 2 roky dramaticky zmenila – v náš neprospech.
Podľa colných údajov zostavených čínskou asociáciou osobných áut – China Passenger Car Association (CPCA) je Čína na prvom mieste na svete v množstve aj hodnote vývozu automobilov. Konkrétne, čínsky export automobilov predstavoval od januára do decembra 2023 5,22 milióna kusov s medziročnou mierou rastu exportu 57 %. Japonský export áut od januára do novembra predstavoval 3,99 milióna vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 15 %. Očakáva sa, že ročný objem exportu v roku 2023 bude približne 4,3 milióna vozidiel. V roku 2023 čínsky export automobilov prevýši druhé miesto Japonska o takmer 1 milión kusov. Čo sa týka finančného vyjadrenia objemu exportu automobilov z Číny od januára do decembra 2023, tento predstavoval 101,6 miliardy USD s mierou rastu exportu 69 %. Finančný efekt z vývozu automobilov z Číny taktiež prekonal tento ukazovateľ vývozu automobilov z Japonska.
Okrem toho vývoz automobilových dielov z Číny dosiahol od januára do decembra 2023 hodnotu 87,7 miliardy USD, pričom za kompletné vozidlá a diely bol export v celkovej výške 189,3 miliardy USD .
Čínsky automobilový dodávateľský reťazec je kompletný a jeho výrobné náklady sú nižšie než u konkurencie, čo je jedným zo základných dôvodov nárastu vývozu automobilov z Číny. Najmä, keď sa v roku 2021 začal pociťovať celosvetový nedostatok automobilových komponentov, dodávateľský reťazec čínskych automobilových spoločností zostal relatívne stabilný, zabezpečil stabilnú výrobu, priniesol len malé zmeny v nákladoch a naďalej zvýšil medzinárodnú konkurencieschopnosť čínskej produkcie. To sa odráža v náraste čínskeho exportu do Austrálie, Európy a juhovýchodnej Ázie. Tieto regióny sú hlavnými exportnými predajnými oblasťami aj tradičných nadnárodných automobilových spoločností.
Ak si niekto u nás mysli, že Slovensko zachráni výroba áut so spaľovacím motorom, opäť zopár faktov. Európskych výrobcov áut so spaľovacím motorom začínajú na rozvíjajúcich sa trhoch drsne valcovať čínski producenti v tomto segmente. V roku 2023 sa očakáva, že čínsky export áut so spaľovacím motorom bude okolo 3,52 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 54 %; popri tom, export elektrických vozidiel bude 1,7 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 57 %. Čínsky vývoz nových energetických vozidiel (NEV) zahŕňajúcom elektrické batériové vozidlá BEV a plug-in hybridné automobily PHEV, bol v prvých troch štvrťrokoch silný, ale vo štvrtom štvrťroku 2023 sa export mierne spomalil. Súviselo to najmä s európskym antisubvenčným vyšetrovaním čínskych výrobcov elektromobilov. Spomedzi elektrifikovaných vozidiel (NEV) vyvezených Čínou v roku 2023 budú čisté elektromobily BEV predstavovať 90 % a PHEV 10 % podiel.
V roku 2023 sa na čínskom trhu predalo 21,706 milióna nových áut, pričom predaj sa medziročne zvýšil o 5,6 %, uvádza China Passenger Car Association (CPCA). Hoci celkový trh vzrástol o viac ako 5 %, v dôsledku vplyvu vyšších predajov EV a PHEV, sa predaj áut so spaľovacím motorom znížil zo 14,870 milióna vozidiel v roku 2022 na 13,958 milióna v roku 2023, čo predstavuje pokles o 6,1 %. Naopak predaj batériových EV a PHEV vzrástol z 5,679 milióna na 7,748 milióna, čo predstavuje medziročný nárast o 36,5 %. Predaje EV a PHEV predstavujú 35,7 % z celkového predaja na trhu.
Rebríček predajov áut v Číne vedie domáca čínska automobilka BYD, ktorá v roku 2023 dosiahla predaj 2 571 109 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 43,3 %. BYD je na prvom mieste v predaji čínskych automobilových značiek už štyri po sebe idúce štvrťroky s trhovým podielom 11,85 % v poslednom štvrťroku. Na druhom mieste sa umiestnil Volkswagen s predajom 2 228 635 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 0,2 % a trhový podiel 10,27 %. Toyota sa umiestnila na treťom mieste s predajom 1 702 773 kusov, čo predstavuje medziročný pokles o 3,8 % a trhový podiel 7,84 %. Prvú päťku uzavreli Honda a Changan s predajom 1 193 019 a 962 061 vozidiel.
V segmente tzv. nových energetických vozidiel (NEV) zahŕňajúcom elektrické batériové vozidlá BEV a plug-in hybridné automobily PHEV, spoločnosť BYD rozšírila svoju dominanciu a umiestnila sa na prvom mieste medzi BEV aj PHEV. BYD má na čínskom trhu BEV trhový podiel až 26 %. Dominancia značky je ešte výraznejšia v kategórii PHEV, ktorá v roku 2023 zaberá 48 % trhu. Na trhu čisto elektrických vozidiel predal BYD v minulom roku 1 318 835 vozidiel s trhovým podielom 25,58 %. Tesla sa umiestnila na druhom mieste s predajom 603 664 áut a samotný Model Y predal viac ako 456 000 vozidiel. V rebríčku predaja elektrických vozidiel Aion, Wuling a Nio zaberajú tretie, štvrté a piate miesto.
Počet registrácii vozidiel na Slovensku za rok 2023 podčiarkuje titulok tohto článku: Kde sme my a kde je Čína? Hoci počet registrácií nových vozidiel kategórie M1 na Slovensku vlani medziročne stúpol o 11,6 % na úroveň 88 003 kusov, podľa druhu pohonu sme zostali ďaleko za svetovými trendami. Vozidlá s benzínovým spaľovacím motorom bez prídavného elektrického pohonu aj napriek medziročnému poklesu o 8,63 % si stále držia prvú priečku s takmer polovičným podielom na všetkých predaných vozidlách. Automobily iba s naftovým spaľovacím agregátom si ešte polepšili o necelé percento a dosahujú 17,33 % podiel na trhu. Spolu s vozidlami na plyn (CNG, LPG) si tak spaľovacie motory držia neohrozenú prvú priečku s kumulovaným trhovým podielom 66,45 %.
Elektrifikované vozidlá, ktoré sú na Slovensku najviac kupované sú benzínové a naftové hybridné vozidlá, ktoré ale nie sú nabíjateľné z elektrickej siete HEV. (V Číne sa tieto vozidlá ani nepovažujú za elektrické vozidlá a radia sa do kategórie áut so spaľovacím motorom). Benzínové (22,76 %) a naftové (4,72 %) hybridy HEV spolu dosahujú 27,48-percentný podiel na slovenskom trhu, čo predstavuje medziročný nárast o 5,47 %.
Kde však máme na Slovensku skutočný problém, sú kategórie vozidiel nabíjateľných z elektrickej siete – ide o plug-in hybridy PHEV, no najväčšou katastrofou sú predaje batériových elektromobilov BEV. Automobily nabíjateľné z elektrickej siete kumulovane dosahujú len 6,07-percentný podiel zo všetkých predaných nových vozidiel, pri čom čisté elektromobily BEV dosiahli predaje len 2 346 nových vozidiel, čo predstavuje trhový podiel 2,67 %.
Tieto čísla môžeme pokojne označiť za katastrofálne, pretože sme si vďaka nim vyslúžili úplne poslednú priečku spomedzi krajín Európskej únie. Predaje BEV v EÚ dosahujú v priemere 14,24-percentný podiel na trhu nových vozidiel, resp. 7,66-percentný podiel v prípade plug-in hybridov PHEV (v tomto prípade ide o čísla za január až november 2023). Čo sa týka najbližších susedov, krajiny V4 sú taktiež na chvoste rebríčka. Podiel predaja elektromobilov v Česku je na úrovni 3,0 %, v Poľsku 3,6 % a v Maďarsku 5,4 %. Kedysi zaostalé Rumunsko dosahuje dokonca úroveň 10,6 %. Slovenská republika sa však na splnenie klimatických cieľov zaviazala ku 15-percentnému podielu predaja elektromobilov zo všetkých nových automobilov do roku 2025, čo sa v súčasnej dobe javí ako nereálne.
Jedným z dôvodov nízkych predajov EV je dozaista aj absencia dotácii na elektrické vozidlá, ktoré s výnimkou Česka už mali motoristi v rôznych formách asi všade. Po jedinom kole dotácií v roku 2019 sa hovorí o možných ďalších dotáciách v budúcnosti. To pravdepodobne odkladá súčasnú spotrebu a potenciálni zákazníci tak rozhodnutie o kúpe elektromobilu odsúvajú ďalej do budúcnosti.
Navyše, kým v iných krajinách dotácie na kúpu EV už rušia, lebo nie sú už ďalej potrebné, u nás sa ešte ani nezačali poskytovať ( s výnimkou úspešného pokusu na konci 2019 roku, keď sa dotácia vyčerpala za 3 minúty a 41 sekúnd). Plus, atmosféru nevylepšujú aj mnohé “vysoko kompetentné” komentáre tejto témy v niektorých “mienkotvorných” médiách na Slovensku a situácie je taká, aká je. Našťastie, svet sa podľa mienky našich novinárov neriadi a ani sa riadiť nebude! Predajné čísla z najväčších svetových ekonomík, hovoria samé za seba!
Aké je riešenie tejto situácie? Podľa slov p. premiéra Roberta Fica, po stretnutí na ktorom sa zišli zástupcovia všetkých automobilových firiem, ktoré u nás produkujú alebo plánujú produkovať vozidlá, a tiež predstavitelia univerzít a spoločností zameraných na výrobu autobatérií: „Dospeli sme k záveru, že nie je možné čakať rok alebo dva, kým o niečom rozhodneme, pretože medzitým nám svet ujde. Preto padlo rozhodnutie, že dnešné podnety budú pretavené do bilaterálnych rokovaní s ministerstvom hospodárstva.“ Tu je potrebné pripomenúť, že problematika rozvoja elektrickej dopravy zahŕňa mnoho sektorov ekonomiky a vyžaduje si aj výrazné zintenzívnenie rozvoja nabíjacej infraštruktúry. Ku predstaviteľom technických univerzít bude potrebné pozvať aj predstaviteľov stredného odborného školstva, ktorých žiaci sa žiaľ, v mnohých prípadoch učia na technike z minulého tisícročia !!! Problémov a úloh, ktoré stoja pred touto vládou len v tomto sektore ekonomiky je nesmierne veľa, ale je chvályhodné, že sa problematike rozvoja elektromobility chcú venovať rázne. Držíme palce!!!
Zdroj: carnewschina, môjelektromobil, MH SR