Leapmotor T03 sa začne montovať v Poľsku – konkurencia v segmente sa zvyšuje
Konkurencia na európskom trhu elektrických áut sa nám v poslednom čase potešiteľne rozrastá aj v segmente malých mestských vozidiel. Po príchode značky MG na náš trh s jeho kompaktom MG4, prvých dodávkach elektrického Volva EX 30, očakávanom príchode Dongfeng Nammi 01, sa to v oblasti cenovo dostupnejších elektrických vozidiel začína konečne posúvať smerom k zákaznícky čoraz zaujímavejším ponukám. Olej do ohňa pridala aj nedávno zverejnená informácia o dohode na spoločnej výrobe elektrických vozidiel v Európe medzi koncernom Stellantis a čínskym výrobcom Leapmotor.
Pripomeňme, že vlani na jeseň 2023 Stellantis a Leapmotor oznámili dlhodobú spoluprácu a vytvorenie spoločného podniku Leapmotor International na predaj a výrobu čínskych elektrických vozidiel mimo Číny. Podľa dohody, kontrolný podiel (51 %) akcií v Leapmotor International patrí koncernu Stellantis a generálneho riaditeľa menuje tiež Stellantis. Stellantis Corporation tiež prisľúbila investovať 1,5 miliardy eur do samotnej spoločnosti Leapmotor a za to získa 20 % jej akcií, ako aj dve miesta v jej predstavenstve. Pozadie tohto obchodu a históriu Leapmotoru sme podrobnejšie popísali v samostatnom článku . Tu len podotýkame, že Leapmotor sa stane v podstate 15. značkou Stellantis, ďalšími štrnástimi sú Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram a Vauxhall.
Zdroje blízke automobilke Leapmotor uvádzajú, že montáž čínskeho malého elektrického hatchbacku Leapmotor T03 v poľskom meste Tychy sa začne už v druhom štvrťroku tohto roka ako súčasť spoločného podniku Leapmotor International, v ktorom kontrolný balík akcii patrí spoločnosti Stellantis Corporation.
Uvedenú informáciu nepriamo potvrdzuje aj začiatkom tohto týždňa zverejnený zámer o tom, že Stellantis sa chystá toto leto preniesť výrobu starého benzínového Fiatu 500 z Poľska do nového závodu v Alžírsku , pretože tento model už nie je v súlade s novými pravidlami EÚ a čoskoro bude opustiť európsky trh. Na nahradenie starého benzínového Fiatu 500 sa pripravuje prestavba na nový elektrický Fiat 500e, ktorý sa však objaví prinajlepšom koncom roka 2025 a bude sa vyrábať v závode Mirafiori v Turíne (Taliansko). Dnes sa ukázalo, ktorý model nahradí starý Fiat 500 v poľskom závode v Tychy – bude to lacný elektrický hatchback Leapmotor T03, informovala agentúra Reuters s odvolaním sa na dobre informované zdroje.
Malý mestský hatchback T03 je jedným z prvých a tiež najdostupnejším modelom Leapmotor. V Číne, kde sa vyrába od roku 2020 je pomerne obľúbený a vlani jeho predaj vo vlasti dosiahol 35 454 kusov, čo je asi štvrtina celkového predaja Leapmotoru. Vlani na jeseň sa tiež začali dodávky Leapmotoru T03 do Francúzska cez miestneho importéra, ktorý čínsky elektrický hatchback ponúka na prenájom len za 99 eur mesačne bez zálohy. Teraz bude Leapmotor International zabezpečovať lokálnu výrobu a centralizovaný predaj v Európe. Zatiaľ nie je známe, aká bude minimálna cena za európsky montovaný Leapmotor T03, ale ako vodítko si môžete vziať triedu porovnateľnú Dacia Spring , ktorá sa do Európy dodáva z Číny a stojí v približne 20-tisíc eur v jeho základnej konfigurácii.
Celková dĺžka Leapmotor T03 je 3620 mm, šírka 1652 mm, výška 1605 mm a rázvor osí kolies 2400 mm. Objem kufra je 210 litrov, so sklopenými operadlami zadných sedadiel – 508 litrov. Na porovnanie: Dacia Spring je s modelom Leapmotor T03 rozmerovo takmer rovnaká.
Predné zavesenie je typu McPherson, vzadu je polonezávislé s priečnym torzným nosníkom. Jediný elektromotor je umiestnený na prednej náprave a roztáča predné kolesá.
Interiér je jednoduchý, ale úhľadný, voliteľne aj v príjemných pastelových farbách, ktoré oslovia najmä nežnejšiu polovicu ľudstva. Zadná dvojmiestna pohovka má nastaviteľné opierky hlavy a nie iba vyvýšené opierky spojené s operadlami. Displej prístrojového panelu je 8-palcový, multimediálna obrazovka je 10,1-palcová.
V Číne je Leapmotor T03 v súčasnosti ponúkaný v troch verziách. Základ T03 200 za 49 900 jüanov (6 377 eur podľa aktuálneho kurzu) má maximálny výkon elektromotora 40 kW a krútiaci moment 96 Nm, kapacita batérie je 21,6 kWh, dojazd na jedno nabitie – 200 km (ďalej podľa cyklu CLTC). Kolesá sú 14-palcové, zadné brzdy bubnové.
V strednej verzii T03 310 za 59 900 juanov (7 655 eur) je výkon elektromotora zvýšený na 55 kW a 114 Nm, kapacita batérie – 31,9 kWh, dojazd na jedno nabitie – 310 km. V tejto verzii sú zadné brzdy už kotúčové a kolesá sú 15-palcové. Palubná nabíjačka oboch nižších verzii má výkon iba 3,3 kW.
Vrcholná verzia T03 403 za 69 900 jüanov (8 933 eur) má najvýkonnejší elektromotor (81 kW, 158 Nm) a najväčšiu batériu (41,3 kWh), s dojazdom 403 km na jedno nabitie. Taktiež vrcholná verzia má najvýkonnejšiu palubnú nabíjačku s výkonom 6,6 kW.
Európska verzia čínskeho hatchbacku T03 dostane samozrejme oveľa bohatšiu výbavu z hľadiska bezpečnosti, keďže v Číne má Leapmotor T03 len jeden airbag a nemá moderných elektronických asistentov vodiča, ale i tak by sa cena mala pohybovať pod 20 000 eur. Ak to vyjde oveľa lacnejšie, bude to pre manažérov Stellantis veľké víťazstvo.