Polotuhé batérie pre EV upevňujú technologický náskok čínskych výrobcov
Azda v žiadnej inej oblasti technológii pre elektrické vozidlá sa tak silno neprejavuje technologický náskok čínskych výrobcov pred európskymi producentami, ako v oblasti batériových technológii pre elektrické vozidlá. Vývoj popredných čínskych spoločností pritom dosahuje tak pozoruhodné výsledky, že dojazd elektrických vozidiel cez 1000 km na jedno nabitie zrejme už nie je “za horami”, ale stáva sa realitou týchto dní. Samozrejme, kvôli tejto skutočnosti nezmiznú z ciest autá s benzínovým, či naftovým spaľovacím motorom ( nakoľko spaľovacie motory majú určite svoje nezastupiteľné miesto v doprave, priemysle, či v poľnohospodárskej výrobe), ale práve technológie bezpečných a vysoko výkonných batérii sú pre mnohých kľúčovým elementom pri rozhodovaní sa o kúpe elektrického vozidla.
V posledných dňoch celý rad popredných čínskych spoločností ohlásilo významné pokroky pri komerčnom uvádzaní do prevádzky vysokovýkonných polotuhých a tuhých batérii. 3.apríla 2024 čínsky výrobca elektrických vozidiel a batérii spoločnosť Nio uviedla na trh prvý sériovo vyrábaný polotuhý akumulátor, ktorý bude dostupný ako súčasť služby výmeny batérií už o niekoľko mesiacov. Táto batéria ponúka hustotu energie 260 Wh/kg a poskytuje dojazd až 1 055 km na jedno nabitie.
Nio je značka špičkových elektromobilov založená v roku 2014. V súčasnosti sú jej autá väčšinou ponúkané s dvomi možnosťami batérie: 75 kWh a 100 kWh. Zákazníci si tiež môžu kúpiť auto bez batérie výberom služby predplatného na batérie s mesačnou platbou. Čoskoro dostanú vozidlá značky Nio aj ďalšiu veľkosť batérie určenú na dlhé cesty, ktorá ponúka kapacitu 150 kWh. K dispozícii bude iba prostredníctvom predplatného. Sériová výroba tejto batérie sa už začala v Číne.
Zámer vyrábať polotuhú batériu (SSB) bol prvý krát oznámený už v roku 2021a po necelých 3 rokoch Nio konečne spustilo sériovú výrobu 150-kWh polotuhej batérie (semi-solid battery-SSB). Koncepcia batérie bola navrhnutá spoločnosťou WeLion New Energy Technology, výrobcom batérií so sídlom v Pekingu, ktorý tiež pôsobí ako dodávateľ batériových článkov pre spoločnosť Nio.
Podľa spoločnosti Nio majú 150 kWh SSB články batérie hustotu energie 360 Wh/kg. So započítaním riadiacich elektronických prvkov a obalu má celé balenie batérie energetickú hustotu 260 Wh/kg. Ďalšou vlastnosťou tejto batérie je jej chladiaci systém, ktorý je šesťkrát výkonnejší v porovnaní s bežnými batériami. Hmotnosť 150 kWh SSB je len 676 kg, čo je len o 20 kg viac ako 100 kWh akumulátor Nio. Pre porovnanie, 135,5 kWh LFP batéria od BYD váži 903 kg . WeLion a Nio teda odviedli skvelú prácu pri znižovaní hmotnosti ich SSB batérie.
Nio neprezradil, kedy presne bude 150 kWh SSB batéria uvedená do prevádzky, avšak na sociálnej sieti uviedol, že oficiálne spustenie je naplánované na druhý štvrťrok tohto roka. Spustenie sériovej výroby naznačuje, že 150 kWh SSB batéria bude k dispozícii na Power Swap Station (PPS) spoločnosti Nio v priebehu niekoľkých mesiacov.
Spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Nio William Li predtým testoval sedan Nio ET7 so 150 kWh polotuhou batériou na palube. Na jedno nabitie najazdil 1 044 km so zostávajúcimi 3 % kapacity batérie. Počas testovacej akcie William Li povedal, že táto batéria bola predtým testovaná na trase z Kunmingu do Beihai, pričom na nabitie prešla 1 145 km. Je to svetový rekord pre sériovo vyrábané elektrické vozidlo.
Večer 8. apríla 2024 spoločnosť IM Motors, značka EV spoločnosti SAIC Motor Corp,, predstavila v Číne elektrický sedan IM L6 s tým, že najvyššia verzia modelu bude poháňaná polotuhými batériami. Polotuhá batéria, ktorú IM Motors popisuje ako „polotuhú batériu prvej generácie” s názvom „Lightyear – Svetelný rok“, má kapacitu 130 kWh a zabezpečuje vozidlu dojazd viac ako 1000 kilometrov podľa metodiky CLTC.
Počas prezentácie IM oznámil, že batéria Lightyear s nabíjacím výkonom 400 kW sa nabije na dojazd 400 km už za 12 minút nabíjania na výkonnej DC nabíjacej stanici. Batéria nie je v úplne pevnom stave, ale v polotuhom stave. Spoločnosť IM Motors tvrdí, že jej 130 kWh polopevná batéria Lightyear je prvou sériovo vyrábanou polotuhou batériou s ultrarýchlym nabíjaním. Táto batéria je inštalovaná v najvyššej verzii. Uvádza sa, že takáto batéria je menej náchylná na požiar alebo výbuch ako tradičné batérie, ktoré sa dnes používajú vo väčšine elektromobilov.
12.apríla 2024 ďalšia z popredných automobiliek v Číne, spoločnosť GAC uviedla, že jej tuhé batérie majú energetickú hustotu viac ako 400 Wh/kg a mohli by ľahko poskytnúť elektromobilu dojazd cez 1000 kilometrov.
GAC Group predstavila svoju technológiu pevných batérií a dúfa, že nové batérie začne sprístupňovať pre sériové vozidlá už o 2 roky. Vďaka tretej generácii špongiovej kremíkovej zápornej elektródy a vysokokapacitnej technológii pozitívnej elektródy umožňuje technológia tuhých batérií GAC dosiahnuť hustotu energie presahujúcu 400 Wh/kg, uviedla spoločnosť dnes na podujatí technického dňa.
Batéria s tuhým elektrolytom ponúka viac ako 50-percentný nárast hustoty energie a viac ako 52-percentný nárast objemovej hustoty energie v porovnaní so súčasnými najmodernejšími tekutými lítium-iónovými batériami, uviedol GAC. Batéria využíva 100 % pevný elektrolyt pre dosiahnutie ultra vysokej hustoty energie, mimoriadnej bezpečnosti a mimoriadne širokého teplotného rozsahu použitia. Batéria s pevným elektrolytom sa už presunula z laboratória do sériovej výroby, uviedol GAC. Batéria s tuhým elektrolytom sa bude používať v sériových vozidlách GAC od roku 2026, počnúc modelmi elektrických vozidiel (EV) značky Hyper, ktoré môžu s pevnou batériou ľahko dosiahnuť dojazd viac ako 1 000 kilometrov, uviedol GAC. Spoločnosť GAC je tak najnovšou čínskou automobilkou na trhu s pevnými batériami.
Zdroj: batterydesign, carnewschina, cnevpost