Autá s PHEV pohonom majú potenciál dojazdu 2000 km
Údaje o dojazde 2 000 km na jedno natankovanie benzínovej nádrže a nabitie batérie, sa čoraz častejšie objavujú v titulkoch čínskych médií. Obrovský pokrok, ktorý tento systém pohonu zaznamenal za posledné roky sa odzrkadľuje aj na neustále rastúcich predajoch áut s označením PHEV. Už niekoľko čínskych spoločností, ako BYD, Geely alebo Chery, sa chystajú uviesť na trh auto, ktoré to dokáže (v rámci systému CLTC). Síce skutočný dojazd týchto áut v našich podmienkach by bol o niečo nižší, keďže testovací systém CLTC je zameraný na pomalšiu jazdu v meste a čínske klimatické pásmo, ale dosiahnutá reálna spotreba áut dáva tomuto pohonnému systému veľkú perspektívu. Dosiahnutie dojazdu 2000 km si vyžaduje veľmi starostlivé vyváženie medzi veľkosťou trakčnej batérie s vysokou hustotou energie, precízneho nastavenia rekuperácie brzdnej energie pre spätné nabíjanie batérie, moderného spaľovacieho motora s vysokou tepelnou účinnosťou, vynikajúcou aerodynamikou auta a jeho veľkosťou. Vyladenie algoritmov spolupráce spaľovacieho a elektrického motora môže v konečnom dôsledku znamenať významné zníženie spotreby benzínu a tým aj predĺženie dojazdu takéhoto auta.
Predseda BYD Wang Chuanfu na nedávnom stretnutí investorov v rámci finančnej správy z roku 2023 uviedol, že technológia BYD piatej generácie DM-i bude uvedená na trh v máji 2024. Spotreba paliva používajúcich novy PHEV pohon sa zníži na 2,9 litra na 100 kilometrov a dojazd bude 2 000 km s plným nabitím a plnou palivovou nádržou. DM znamená duálny režim a BYD tak nazýva svoju technológiou PHEV, ktorá sa prvýkrát objavila v modeli F3-DM už v roku 2008.
Nový BYD Qin L bude prvým automobilom BYD, ktorý príde s PHEV systémom novej generácie. Treba však poznamenať, že doteraz najlepšia spotreba paliva tohto auta je 3,8 l/100 km. Pôjde o relatívne cenovo dostupný hybridný sedan s dĺžkou 4,83 m a rázvorom 2,79 m, takže Qin L bude o niečo menší ako súčasná Toyota Camry. Novinka dostane piatu generáciu hybridného pohonu DM-i, ktorá obsahuje 1,5-litrový benzínový motor (95 k) a elektromotor s výkonom 163 koní.
Medzitým zdroje z prostredia Geely tvrdia, že ďalšia generácia systému Thor PHEV bude uvedená na trh tento rok a má podobné schopnosti s dojazdom 2 000 km a spotrebou paliva pod 3 litre na 100 km. Kľúčom k dosiahnutiu týchto hodnôt bude pohonný systém Thor od Geely, ktorý dosiahne úroveň spotreby paliva pod 3 litre na 100 km. Nový motor sa údajne stane tepelne najefektívnejším motorom v sériovej výrobe s tepelnou účinnosťou až 46 %. Pre porovnanie, súčasný pohonný systém Thor , ktorý je namontovaný na autách ako Geely Galaxy L6, má 1,5T Thor elektrický hybridný systém 8848, v ktorom je tepelná účinnosť benzínového motora 44,26 %. Tento motor namontovaný na pomerne veľkom sedane Galaxy L6 dosahuje spotrebu 4,55 l/100 km, čo dáva maximálny kombinovaný dojazd 1370 km pomocou čínskeho testovacieho systému CLTC.
Spoločnosť Chery sa v nedávnom priamom prenose snažila o test dojazdu svojho PHEV modelu v reálnom prostredí. Výzva zahŕňala jazdu na dvoch autách Chery Fulwin A8 Pro plne nabitých a natankovaných, aby zistili, či dokážu dosiahnuť dojazd 2000 km. 28. marca 2024 vyrazili dve testovacie autá z centrály Chery vo Wuhu v provincii Anhui a pokúsili sa dostať až do Yancheng v provincii Jiangsu po trase dlhej 2 000 km. Obe autá síce cieľ nedosiahli, ale napriek tomu dokázali prejsť úctyhodnú vzdialenosť. Jedno auto najazdilo 1 919,9 km a druhé 1 935 km na plnú palivovú nádrž a plne nabitú batériu. Dosiahnutá spotreba počas testu dopadla pre 1. auto o niečo lepšie, keď po najazdení 1 214,6 km priemerne spotrebovalo 2,6 l/100 km, oproti 2. autu, ktoré malo rovnakom čase za sebou 1 213,8 km s priemernou spotrebou 2,7 l/100 km. Aby sa zabezpečila transparentnosť, autá boli plne natankované a nabité a následne zapečatené, aby sa do áut nedalo na trase tankovať, alebo ich nabíjať.
Testu sa zúčastnili autá Chery Fulwin A8 Pro, ktoré využívajú super hybridný systém C-DM Chery Kunpeng, vybavený hybridným motorom ACTECO 1.5TGDI piatej generácie. Palivová nádrž vozidla má objem 60 l a kapacita batérie je 18,3 kWh. Na prednej náprave sa nachádza elektromotor poskytujúci výkon 150 kW s krútiacim momentom 310 Nm. Prevodovka je 1-stupňová hybridná prevodovka (DHT) a systémový kombinovaný výkon je 265 kW s krútiacim momentom 530 Nm.
Chery Fulwin A8 Voyage Edition bol predtým známy ako Chery Fulwin A8 Pro . Na trh bola uvedený 30. marca 2024 s celkovo tromi verziami s cenami od 109 900 ( približne 14 247 eur) do 129 900 juanov (16 840 eur). V porovnaní s existujúcim Fulwinom A8 je hlavným rozdielom nová uzavretejšia mriežka chladiča, vďaka ktorej auto vyzerá oveľa viac ako EV. Dĺžka 4780 mm, šírka 1843 mm a výška 1469 mm s rázvorom náprav 2790 mm nového vozidla ho radí do veľkostnej kategórie Škody Octavia, ktorá je o 82 mm kratšia ako Chery Fulwin A8.
Jedným z kľúčových rozdielov Fulwin A8 Voyage Edition je väčšia batéria s kapacitou 18,3 kWh oproti 14,2 kWh v iných verziách Fulwin A8. Nové PHEV je vybavený superhybridným C-DM systémom Chery Kunpeng, ktorý využíva hybridný motor Acteco 1.5TGDI piatej generácie, pričom palivová nádrž vozidla má objem 60 litrov. Tepelná účinnosť motora je 44,5 % a dokáže poskytnúť výkon 115 kW a krútiaci moment 220 Nm.
Interiér je tiež veľmi podobný ostatným verziám Fulwin A8. Je vybavený duálnymi 12,3-palcovými obrazovkami, ktoré sa spájajú do jednej jednotky, otváracím panoramatickým strešným oknom a vyhrievaním a ventiláciou sedadla vodiča. Konektivitu poskytuje Apple CarPlay a Huawei HiCar.
Spoločnosť Chery sa púšťa do veľkého presadzovania vozidiel s elektrickým pohonom. Samotný Fulwin je podznačkou, ktorá predáva PHEV verzie áut Chery so spaľovacím motorom. Automobilka má aj ďalšie elektrifikované značky vrátane iCar a novej značky Yueji, ktorá bude uvedená na trh v treťom štvrťroku, pričom prvým autom bude hybridné kompaktné SUV s kódovým označením T1GC. Minulý rok na Chery Technology Day 2023 pán Yin Tongyue, predseda Chery Holding Group, povedal: „Chery nebude v budúcom roku v oblasti elektrifikovaných áut taká „slušná“ ako predtým.”
Čínske automobilky pomerne často organizujú živé prenosy, kde ich autá podnikajú výkony, aby získali titulky v médiách. William Li to urobil s Nio ET7, aby v decembri minulého roka dosiahol vzdialenosť viac ako 1 000 km s novou 150 kWh batériou.
Zdroj: carnewschina, škoda