CATL uvádza batériu Shenxing Plus – 600 km za 10 minút nabíjania
Predaje batériových elektrických vozidiel (EV) a nabíjateľných hybridov (PHEV), ktoré sa v Číne označujú skratkou NEV (nové energetické vozidlá), v súčasnosti predstavujú už viac ako polovicu zo všetkých predaných áut v Číne. Podstatnou súčasťou týchto áut je batéria a na tomto poli prebieha nemenej napínavý zápas, ako pri autách. Čínsky batériový gigant CATL v poslednej dobe prináša do segmentu batérii množstvo významných riešení a aj v priebehu prebiehajúceho autosalónu v Pekingu, sa zapojil do reťazca celosvetových premiér s novou batériou Shenxing Plus. Použitím lacnejšieho stabilnejšieho fosforečnanu lítno-železitého dosahuje batéria rýchlosť nabíjania 4C a dokáže z výkonnej DC nabíjacej stanice prijať energiu na 600 kilometrov jazdy už za 10 minút nabíjania.
Kľúčovou charakteristikou batérie Shenxing Plus je energetická hustota 205 Wh/kg. Automobilové spoločnosti majú tendenciu čoraz viac používať lítium-železnaté fosfátové batérie (LFP) z dôvodu že sú lacnejšie a bezpečnejšie na prieraz, ako batérie s chémiou NMC. Najnovšia batéria Shenxing Plus je zbavená aj jej hlavného nedostatku a to nižšej energetickej hustoty oproti NMC batériám. Kde nemohli konkurovať chemickým batériám NCM, bola hustota energie. Ak chcel výrobca elektromobilu poskytnúť dlhší dojazd a zároveň znížiť hmotnosť batérie bolo jedinou možnosťou použiť drahšie NCM batérie napriek tomu, že LFP batérie sú bezpečnejšie. Hustota energie 205 Wh/kg v najnovšej LFP batérii Shenxing Plus je porovnateľná s mnohými batériami typu NCM.
CATL aplikoval vlastný vyvinutý 3D sendvičový materiál na zlepšenie hustoty energie anódy a kontrolu expanzie nabíjacieho a vybíjacieho objemu. K využitiu priestoru napomáha aj technológia CTB 3.0 (cell to body), ktorá integruje batériu do štruktúru podlahy karosérie, v dôsledku čoho je jej objemová účinnosť zvýšená o 7 %. CATL tvrdí, že nová batéria umožňuje autám dojazd 1000 km (podľa metodiky CLTC). Shenxing Plus je 4C batéria, čo znamená, že je schopná nabíjania rýchlosťou štvornásobku kapacity batérie. Desaťminútové nabíjanie môže zvýšiť dojazd o 600 km, alebo 1 km dojazdu možno pridať za 1 sekundu. Súčasná batéria Shenxing dokáže pridať 400 km za desať minút nabíjania a preto je verzia Plus výrazným zlepšením tohto parametru.
Zaistiť bezpečnosť batérie pomáhajú funkcie ako vysokonapäťový box s ultra vysokou účinnosťou chladenia a algoritmus inteligentného systému správy batérie s použitím umelej inteligencie (AI). CATL dokáže vyrobiť vo svojich továrňach batériový článok každú sekundu.
Batéria Shenxing Plus je pre CATL veľkým prielomom a znamená, že je v súčasnosti na čele vývoja LFP batérií. To pridáva veľký tlak na BYD, aby skutočne prišiel s niečím revolučným pre svoju Blade batériu druhej generácie. V súčasnosti má energetickú hustotu len okolo 190 Wh/kg.
Na tlačovej konferencii bolo oznámené aj spustenie siete nabíjania Shenxing. V spolupráci s Huawei, Star Charging, Shudao New Energy a Cloud Fast Charging si kladie za cieľ vybudovať najväčšiu platformu pre služby supernabíjania v Číne.
Zdroj: carnewschina