EÚ je nepoučiteľná – uvalila dodatočné clá na čínske elektromobily 17,4 % až 38,1 %

Zdá sa, že nekompetentnosť niektorých predstaviteľov EÚ skutočne nemá hraníc a opakovane sa nechcú poučiť z vlastných chýb učinených v minulosti, ktoré priniesli priemyslu EÚ významnú stratu konkurencieschopnosti, ale aj zvýšené náklady na život pre občanov EÚ. Najlepšie platená gynekologička sveta, ktorá momentálne riadi chod Európskej komisie (EK), opakovane nekompetentne zasahuje do vecí, ktorým zjavne nerozumie. Zvedenie obrovského množstva sankcii proti Rusku a Číne, malo za následok významné zvýšenie cien za materiály a energie, ktoré významným spôsobom vplývajú na efektivitu výrobných procesov. Ropa, plyn, hnojivá, či palivo pre jadrové reaktory stále prichádza z Ruska do EÚ, len s tým rozdielom, že keď sa teraz tie isté komodity kupujú cez niekoľko sprostredkovateľov, ich cena pre nás prirodzene výrazne vzrástla. Následkom tejto situácie je likvidácia, alebo odchod z EÚ celých sektorov priemyslu, od metalurgie počnúc a chemickým, či elektrotechnickým priemyslom končiac.

NPK hnojiva: co to je, dekódování, výroba, způsob aplikace
umelé hnojivá z Ruska prichádzajú do EÚ aj napriek sankciám

EK v stredu 12.06.2024 dospela k záveru, že batériové elektrické vozidlá (BEV) a ich dodávateľské reťazce v Číne využívajú nespravodlivé dotácie. V dôsledku toho EK oznámila dočasné dovozné clá na elektromobily vyrobené v Číne v rozsahu od 17,4 % do 38,1 % v závislosti od automobilky. Tieto clá sú nad rámec už existujúcich 10 % dovozných colných taríf.

Európska komisia kontaktovala čínske orgány, aby prediskutovala tieto zistenia a preskúmala možné spôsoby riešenia problémov. Ak prebiehajúce diskusie s čínskymi orgánmi nepovedú k riešeniu, tieto clá nadobudnú účinnosť 4. júla 2024. Clá budú spočiatku vyrubené metódou, ktorú si určia colné úrady v každom členskom štáte  a budú sa vyberať len vtedy, ak nebudú neskôr uložené konečné clá.

Leapmotor C01

Jednotlivé clá, ktoré by Komisia uplatňovala na troch čínskych výrobcov zaradených do vzorky, by boli: 

  • BYD: 17,4 %
  • Geely: 20 %
  • SAIC: 38,1 %

Na ostatných výrobcov BEV v Číne, ktorí spolupracovali pri prešetrovaní, ale neboli zaradení do vzorky, by sa vzťahovalo toto vážené priemerné clo: 21 %. Všetci ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí nespolupracovali pri prešetrovaní, by podliehali zostatkovému clu: 38,1 %.  Všetky uvedené clá sú nad rámec existujúcich 10 % ciel, potvrdzuje EK .

Medzi čínskych výrobcov elektrických vozidiel, ktorí dovážajú svoje vozidlá do EÚ a ktorých sa to bude týkať, patria tieto značky:

  • MG (SAIC)
  • Smart (Geely)
  • Polestar (Geely)
  • Ora (GWM)
  • BYD
  • Nio
  • Lotus (Geely)
  • Maxus (SAIC)
  • Aiways
  • Lynk&Co (Geely)
  • Dongfeng
  • Voyah (Dongfeng)
  • Xpeng (podporovaný Volkswagenom)
  • Zeekr (Geely)

Vyšetrovanie EK naznačuje, že BYD a jeho dodávateľský reťazec dostali od čínskej vlády najmenej dotácií; predbežné tarify sú teda najnižšie – 17,4 %. BYD je súkromná spoločnosť známa svojou extrémnou vertikálnou integráciou, keďže sa snaží čo najviac zvládnuť interne. Vlastní napríklad lítiové bane, vyrába vlastné batérie, vyvíja vlastné elektrické motory, vlastní veľké námorné lode a dokonca vlastní poisťovňu vozidiel.

BYD Seal

Geely Group je ďalšou súkromnou spoločnosťou. Predstavte si to ako čínsky Volkswagen s tuctom značiek ako Lotus, Zeekr, Volvo, Polestar, Lynk&Co alebo London Electric Vehicle Company (LEVC). ES dospelo k záveru, že ich použitie nespravodlivých dotácií bolo podobné ako v prípade BYD, avšak o niečo vyššie, čo viedlo k 20 % dodatočným clám.

Zeekr 007

Shanghai Automotive Industry (SAIC) je najväčší z „Veľkej štvorky“, štyroch najväčších čínskych štátnych výrobcov automobilov, založený v roku 1955. Vlastní niekoľko značiek, ako sú MG, IM, Maxus a Rising Auto, a s americkým GM , prevádzkuje značku Wuling v spoločnom podniku SGMW. SAIC sa zúčastnil vyšetrovania, dokonca poskytol vzorky; napriek svojmu úsiliu však dostala najvyššiu tarifu, 38,1 %, čo naznačuje, že vyšetrovanie dospelo k záveru, že využívalo veľa nespravodlivých štátnych dotácií.

IM L7 od SAIC

Mnohé automobilky z EÚ, najmä nemecké, lobovali proti vyšetrovaniu EK  nakoľko ich stávky sú vysoké. Pre Volkswagen je Čína najväčším trhom a Mercedes-Benz je z 20 % kontrolovaný čínskymi spoločnosťami (10 % patrí štátnemu podniku Beijing Auto (BAIC) a 10 % patrí zakladateľovi Geely pánovi  Li Shufu). Okrem iného, aj Volvo je v úplnom vlastníctve Geely.

Výrobcovia automobilov v EÚ majú navyše rastúce väzby na čínskych výrobcov elektrických vozidiel, keďže Audi bude využívať platformu elektrických vozidiel SAIC vyvinuté elektrickou podznačkou IM pre svoje nové elektromobily Audi, keďže vývoj jej platformy PPE trvá príliš dlho. Volkswagen založil spoločné podniky s čínskymi firmami na výrobu lítia a postaví niekoľko elektromobilov založených na platforme Xpeng. Koncern Stellantis získal podiel v čínskej spoločnosti Leapmotor, aby získal prístup ku jej elektrickej platforme určenej pre väčšie vozidlá  .

Navyše, clá nemusia čoskoro stačiť na ochranu čínskej konkurencie elektromobilov v EÚ. Mnohé už postavili alebo pripravujú továrne na výrobu vozidiel v EÚ. Volvo vlastnené Geely stavia závod na výrobu EV na východnom Slovensku,  BYD plánuje závod v Maďarsku , Chery si vybrala Barcelonu pre svoj prvý závod na elektromobily v EÚ,  Great Wall Motor si vyberá  medzi Poľskom, Nemeckom, Českom a Maďarskom a  vozidlá Leapmotor  sa budú montovať v poľskom závode Stellantis.

Wuling Bingo

Hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Lin Ťien na dnešnej pravidelnej tlačovej konferencii kritizoval vyšetrovanie EÚ ako typický príklad protekcionizmu. Je vysoko pravdepodobné, že Čína príjme tvrdé odvetné opatrenia. Izolacionizmus od vyspelej konkurencie určite európskym výrobcom EV nepomôže!

Ochranárske opatrenia vo forme rôznych sankcii, či vysokých ciel, sa aj na príklade politiky „západu“ proti Ruskej Federácii, ukazujú ako krátkozraké a vysoko neefektívne. Čínski výrobcovia EV svoj obrovský úspech dosiahli aj vďaka prepracovanému vzdelávaciemu systému, obrovskej pracovitosti, húževnatosti a skromnosti, ku ktorej sú čínsky  občania vedení od detstva. Na druhej strane, významná podpora vzdelávania na čínskych špičkovo vybavených technických univerzitách je v príkrom rozpore so slovenskou realitou, kde sa napríklad svetoznámy zváračský ústav v Bratislave prerobil na ministerstvo spravodlivosti. Áno, právnikov máme „ako dreva v hore“, ale vysoko kvalitne pripravených stredoškolských a vysokoškolských absolventov vhodných pre prácu, či zvládnutie nových technológii, je „ako šafránu“.   Žiaľ,  bez vysoko odborne pripravených zamestnancov sa priemysel na Slovensku, ani v Európe, z tohto prudkého technologického prepadu nespamätá! A to ani nehovoriac o tom, aký dopad bude mať vysoko pravdepodobné zavedenie odvetných sankcii a ciel zo strany Číny na európske automobilky. Európska komisia je žiaľ, nepoučiteľná. Len dúfajme, že v tomto zložení nám už dlho škodiť nebudú!

Zdroj: carnewschina, energie-portal