Apollo RT6 (Yichi 06) robotaxi od Baidu vykonalo už 7 miliónov autonómnych jázd

Baidu je čínsky internetový gigant založený v roku 2000. Za 24 rokov sa stal popredným internetovým vyhľadávačom v „Ríši stredu“. Číňania si dokonca navzájom hovoria „你百度一下“ („Vybaiduj si to“), keď potrebujú nájsť nejaké informácie online. Rovnako ako my s Google. Takže nie je prekvapujúce, že Baidu je často označovaný ako „čínsky Google“. Okrem toho, že je to veľká vyhľadávacia platforma, Baidu má mnoho vedľajších projektov. Jednou z nich je technologická platforma pre autonómne jazdiace autá Apollo . Jeho softvér väčšinou používa iná jednotka Baidu Apollo Go. Ide o taxislužbu bez vodiča, ktorá doteraz funguje iba v Číne. Baidu plánuje spustiť túto službu aj mimo Číny, čo  oznámila spoločnosť 9. októbra 2024.

Cybercab od Tesly a Yichi 06 (Apollo 06) od Baidu

Generálny riaditeľ spoločnosti Tesla p. Elon Musk predstavil veľmi očakávaný autonómny taxík Cybercab, ktorý vstúpi na trh pred rokom 2027 s cenou pod 30 000 USD. Baidu (často nazývaný „čínsky Google“) však už začal s dodávkami svojho autonómne jazdiaceho taxíka v Číne, ktorého cena sa pohybuje okolo 29 000 USD. Je to Yichi 06 (Apollo 06) vyrábaný spoločnosťou JMC. Tesla sa preto  ponáhľa so svojim Cybercabom, pretože Baidu už má jeho rivala – autonómny minivan Yichi 06Apollo RT6 )na cestách.

Yichi 06 (Apollo RT6) je elektrický minivan vytvorený spoločne spoločnosťami JMC a Apollo. Koncepčne sa jedná o MPV, ktoré má zadné posuvné dvere, jeden pás zadných svetiel a štyri sedadlá vo vnútri. Jeho rozmery sú: 4765 mm na dĺžku, 1885 mm na šírku, 1715 mm na výšku s rázvorom 2830 mm. Na prednej náprave má jediný elektromotor s výkonom 110 kW (147 k), ktorý je napájaný LFP vymeniteľnou batériou. Batériu Yichi 06 je možné vymeniť za tri minúty.

Hlavnou črtou Yichi 06 (Apollo RT6) je však systém autonómneho riadenia Apollo šiestej generácie!!! Jeho hardvér pozostáva zo 40 senzorov (vrátane 5 LiDAR jednotiek) a procesorov so špičkovým výpočtovým výkonom 1200 TOPS. Podľa predstaviteľov Baidu, systém podporuje úroveň autonómneho riadenia L4 vhodný pre zložité scenáre na ceste. Výsledkom je, že Yichi 06 sa môže predávať bez volantu vo vnútri. Podobne ako pripravovaný Cybercab od Tesly.

Celkový počet najazdených kilometrov pri testovaní autonómnej jazdy Baidu Apollo presahuje ku dnešnému dňu už  32 miliónov km (20 miliónov míľ). Flotila robotaxi Baidu ku koncu júla 2024 vykonala 7 miliónov jázd . Na Apollo Day 2024 v máji Baidu odhalil, že znížil náklady na výrobu Yichi 06 o 60 %. Jeho konečná cena je teraz 204 600 juanov (približne 26 474 eur). Výrobca Yichi 06, spoločnosť JMC už dodal 1 000 kusov týchto vozidiel do flotily Apollo Go. Autá Yichi 06 už teda úspešne jazdia po čínskych uliciach.

V súčasnosti služba Baidu robotaxi pokrýva 10 miest po celej Číne. Za zmienku stojí, že Baidu plánuje spustiť svoju autonómne jazdiacu taxislužbu aj mimo Číny. Tesla by teda mohla meškať so svojím Cybercabom. Keďže americké ministerstvo obchodu plánuje zakázať softvér pre samoriadiace autá z Číny, Apollo od Baidu sa nedostane na druhý najväčší automobilový trh (USA). Ak však Tesla spustí svoju službu robotaxi v Číne, stretne sa s niekoľkými konkurenčnými AD startupmi, ako sú WeRide, Momenta, Xpeng či Apollo Go.

Pritom, Čína nie je jedinou krajinou, kde dosiahli významný pokrok pri zavádzaní bezpilotnej dopravy. V Ruskej federácii už niekoľko rokov úspešne prevádzkujú nákladný koridor na prevoz tovarov kamiónmi bez vodiča za volantom, ktorý sedí na mieste spolujazdca a kontroluje prevádzku autonómneho systému jazdy kamiónu. Prvá komerčná jazda kamiónu sa uskutočnil v júni 2023 po diaľnici M-11 Neva. Upravený ťahač KAMAZ-5490 s treťou úrovňou autonómie bezpečne prepravil náklad z Petrohradu do Moskvy. Situáciu dohliadala v kabíne osoba, ktorá mohla kedykoľvek prevziať kontrolu nad kamiónom. V polovici jesene 2023  sa zistilo , že autonómna doprava už prekonala viac ako 320 tisíc kilometrov a prepravila asi 7 tisíc ton nákladu.

Picture background
autonómne jazdiaci kamión KAMAZ-5490 na diaľnici M-11 Neva

A čo my na Slovensku? My zatiaľ budujeme tunel pod Strečnom! A rozmýšľame, či elektrické vozidlá majú perspektívu, alebo nie!

Zdroj: monopoly