Audi e-tron GT – najznámejší elektromobil na Slovensku

Podľa posledného neoficiálneho prieskumu verejnej mienky na objednávku agentúry Hókus-pókus sa najznámejším elektromobilom na Slovensku stal Audi e-tronGT. Nie, nie je za tým žiadna zmena stratégie ministerstva hospodárstva, dokonca ani reformné snahy ministerky pre informatizáciu, investície  a regionálny rozvoj. Tento prekvapivý výsledok prieskumu má na svedomí iný fenomén, alebo skôr fenomenálny počin. Naša fantastická rodáčka Petra Vlhová si svojimi výkonmi zaslúžila titul najlepšej lyžiarky sveta a popri tom sa nechtiac zaslúžila aj titul Najznámejší elektromobil na Slovensku pre  zástupcu hlavného sponzora – Audi. Ako sme s napätím držali palce na každom podujatí svetového pohára našej Petre, tak sme si v takmer každej reklamnej prestávke mohli oddýchnuť od stresu pri pohľade na takmer  rovnako špičkový elektrický e-tron GT.

Trochu viac ako dva roky prešli od debutu konceptu Audi E-Tron GT  a teraz sa koncept zmenil na sériové auto. Našťastie na ceste k zákazníkom sa vzhľad sedanu prakticky  nezmenil. Teraz má normálne kľučky dverí a veľké spätné zrkadlá, trochu sa zmenil dizajn nárazníkov, ale vo všeobecnosti je to všetko rovnaké ako v novembri 2018 , keď sa „audina“ stala automobilovou hviezdou v Los Angeles.

Spoločnosť AUDI je neskromne nazývajú premiéru elektrického sedanu začiatkom novej éry v histórii značky. Avšak, v skutočnosti, e-tron GT je prezlečený Porsche Taycan! Oba modely sú vytvorené na plošine J1, ktorej prvky podvozku sú zjednotené s Panamerou a majú podobné uzly a agregáty. Rázvor náprav u obidvoch elektrických vozidiel je rovnaký (2900 mm) a celkové rozmery sú veľmi blízke. Sedan e-tron GT má dĺžku – 4989 mm (26 mm viac ako Taycan), šírka – 1964 mm (mínus 2 mm), výška – 1414 mm (plus 35 mm).

Elektrické auto má aktívne tlmiče vzduchu na ochladzovanie bŕzd, ktoré sú otvorené len v prípade potreby. A napriek tomu koeficient aerodynamického odporu je 0,24 namiesto 0,22 v porovnávanom Porsche. Stále však existuje rezerva na zlepšenie: napríklad e-tron GT nemá kamery namiesto spätných zrkadiel, ktoré má v opcii aj elektrické SUV AUDI e-tron. .

Napriek siluete so zvažujúcou strechou a krátkym zadným previsom, je e-tron GT sedan, ktorý je charakterizovaný typickými bezrámovými dverami a malým vekom batožinového priestoru s objemom 405 litrov (alebo 366 litrov, ak je nainštalovaný pokrokový audio systém Bang & Olufsen). K dispozícii je aj skromný predný kufor s objemom  85 litrov. Na výber sú  kolesá s priemerom 19, 20 alebo 21 palcov.

Sedan je prezentovaný v dvoch verziách pričom obidve sú s dvoma motormi a pohonom všetkých kolies, hoci crossover E-Tron sa môže pochváliť trojmotorovou pohonnou jednotkou.

 Základné Audi e-tron GT má predný motor špičkového výkonu 238 k. a vzadu vyladený na 435 k. pričom, ako aj na Taycane, má nainštalovanú dvojstupňovú redukčnú prevodovku. Avšak, jednoducho sčítať tieto dva výkony sa nedá: kumulatívna sila elektromotorov je obmedzená  elektronikou, ktorá môže hladko meniť zaťaženie oboch motorov. V dôsledku toho je maximum 476 k. a krútiaci moment 630 Nm v štandardnom režime, no ak aktivujete ovládací prvok „launch control“, potom za 2,5 sekundy bude k dispozícii výkon   530 koní a krútiaci moment 640 Nm, ako na modeli Porsche Taycan 4s.

O stupeň vyššie je AUDI RS e-tron GT – prvá elektrická RS. Predný elektromotor je presne rovnaký a zadný vydáva  456 k.. Systém trakčnej kontroly je preto rovnaký, celkový výkon v nominálnom režime je 598 koní a krútiaci moment 830 Nm . Zapnutie launch control“ krátkodobo zvyšuje výkon až do 646 koní, bez zmeny krútiaceho momentu. Porsche Taycan Turbo s parametrami výkonu 680 koni a 850 Nm zostalo aj v tomto prípade neprekonané.

Obe úpravy elektrického sedanu Audi majú rovnakú trakčnú batériu s kapacitou 93 kWh, z ktorej sa účinne používa 85 kWh. Katalógový dojazd na jednom nabíjaní v cykle WLTP je 487 km v základnej verzii a 472 km pre RS. Rovnako, ako Taycan, aj sedan Audi má 800-voltový elektrický systém, ktorý umožňuje ultrarýchle nabitie batérie. Z 240 kW DC nabíjacej stanice (to je maximálna prípustná hodnota) s napätím 800 voltov môže byť prijatá energia na 100 km jazdy za päť minút. Hoci celkové nabíjanie bude stále trvať oveľa viac ako 25 minút.

Základný Audi E-Tron GT môže urýchliť 100 km / h pre 4,1 s, pričom maximálna rýchlosť je 245 km / h. Má adaptívne pružinové tlmiče a samosvorný zadný diferenciál. Verzia Audi RS E-Tron GT má pneumatické odpruženie s trojkomorovými valcami (svetlosť vozidla je nastaviteľná v rozsahu 42 mm) a elektronicky riadeným zadným diferenciálom, môže urýchliť z nuly na 100 km / h počas 3,3 s. a dosiahnuť  elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 250 km / h .

Za príplatok môžu byť obe varianty vybavené uhlíkovo-keramickými brzdami a plne ovládateľným podvozkom. Zadné kolesá sa môžu odchýliť o uhol  2,8 stupňa. Do rýchlosti  70 km / h sa zmenia na opačný smer ako sú natočené predné kolesá, čím zlepšujú manévrovateľnosť auta. Nad 80 km / h sa otáčajú  na rovnakú stranu pre zvýšenie stability pri predbiehaní.

Interiér

V dizajne interiéru  vývojári znížili stupeň futurizmu: ak moderné Audi (včítane SUV e-tron) majú plne senzorickú stredovú konzolu, potom sedan e-tron GT má tradičné ovládanie celej klimatizácie. Avšak, bez obrazoviek sa tu nezaobišli : Prístrojová doska má nainštalovaný 12,3-palcový displej, pre multimediálny systém je k dispozícii dotykový displej s uhlopriečkou 10,1 palca a navyše je tu aj projekčná obrazovka.

Medzi opcie sú zaradené aj adaptívny tempomat ( nie autopilot !), autonómny parkovací systém s diaľkovým ovládaním, LED matricové svetlomety  a laserové  diaľkové svetlomety (zapínajúce sa pri rýchlosti viac ako 70 km / h). A je tu aj systém imitácie vonkajšej zvukovej kulisy, ktorá ozvučuje elektrické vozidlo syntetizovaným zvukom podobným, ako vydávajú modely áut  so spaľovacími motormi. Pre verziu RS je nainštalovaná sériovo.

Cena

Hromadná výroba sedanov AUDI e-tron GT začala v decembri v závode, ktorý tiež vyrába R8 a nabíjateľné hybridy založené na modeloch A6, A7 a A8. V Nemecku je príjem objednávok už otvorený: základná verzia stojí 100 tisíc Eur a modifikácia Rs je 138 tisíc Eur. Je to 6-15 tisíc menej ako podobné verzie Taycana.

Zdroj:
autoreview