Avatr 12 – elektrický sedan bez zadného okna debutoval v Nemecku

Elektrický hatchback Avatr 12 od spoločností Changan , CATL a Huawei bol predstavený na IAA Mobility 2023 v nemeckom Mníchove. Ide o športový hatchback, ktorý sa dostane do sériovej výroby už 6. septembra. Avatr 12 má vo výbave elektrický pohon s výkonom až 578 koní a masívne obrazovky vo svojom interiéri. 

Avatr bol pôvodne založený ako spoločný projekt Changan New EnergyNio v roku 2018. Nio sa však od tohto JV neskôr dištancoval. V dôsledku toho bol čínsky výrobca EV nahradený najväčším domácim výrobcom batérií CATL. V súčasnosti vlastní Changan viac ako 40 % akcií, zatiaľ čo CATL vlastní viac ako 17 %. Zvyšok patrí rôznym investičným fondom. Pokiaľ ide o Huawei, nie je akcionárom tohto JV, pôsobí však ako hlavný dodávateľ, ktorý poskytuje pohon a elektroniku.

Avatr 12 sleduje dizajnový jazyk značky, ktorý bol predstavený pri SUV Avatr 11 . Elektrický Avatr 12 má dvojúrovňové denné svetlá a diaľkové svetlá integrované do predného nárazníka. Jeho športový nádych podčiarkuje aj aktívna mriežka v spodnej časti nárazníka.

Avatr 12 silne pripomína Porsche Panamera. Niektorí ľudia na čínskych sociálnych médiách ho však porovnávali aj s Bugatti 16C Galibier. Elektrický Avatr 12 má výrazne šikmé A-stĺpiky plynulo prechádzajúce do  línie strechy. Rozmery elektrického hatchbacku Avatr 12 sú:  5020 mm na dĺžku, 1999 mm na šírku, s výškou1460 mm a rázvorom 3020 mm. Pre názornosť je o 29 mm kratší, o 62 mm širší a o 37 mm nižší ako spomínaná Porsche Panamera. Čo sa týka rázvoru Avatr 12, je o 70 mm dlhší ako u Panamery. Platforma pre modely Avatr 11 a 12 je zjednotená, no ak má crossover Avatr 11 pružinové odpruženie, tak podvozok Avatr 12 ráta so vzduchovými pružinami. 

Vpredu je Avatr 12 vybavený prídavným batožinovým priestorom s objemom 46 litrov. Čelné sklo siaha až po priečny nosník strechy, ktorý spája B-stĺpiky. Podobne to bolo s kompaktnými dodávkami Citroen, ale model Avatr 12 nemá mechanické roletky a horné časti skiel sa zatemnia stlačením tlačidla. Nad druhým radom sedadiel je samostatný sklenený panel. 

Namiesto zrkadiel boli nainštalované kamery a displeje. Veľké zdvíhacie veko vedie do samostatného zadného kufra s objemom 350 litrov a na prepravu dlhých predmetov je možné sklopiť operadlo trojmiestneho zadného sedadla.

Avatr 12 stojí na architektúre EP1 a podporuje platformu CHN vyvinutú spoločnosťami Changan, Huawei a CATL. Pohonná jednotka  Avatr 12 má dve možnosti. Základom Avatr 12 je pohon zadných kolies (RWD) s jediným  elektromotorom s výkonom 230 kW (313 k.) a krútiacim momentom 370 Nm. Modifikácia pohonu všetkých kolies (4WD) a hmotnosťou 2300 kg je vybavená aj motorom vpredu s výkonom 195 kW (265 k, 280 Nm), takže celkový výkon systému motorov dosahuje 425 kW (578 k.) a 650 Nm. Obe verzie majú rovnakú lítium-iónovú batériu CATL s kapacitou 94,5 kWh, sľubovaný dojazd dosahuje 650 – 700 km. Maximálna rýchlosť pre obe verzie je 200 km/h, iné údaje o dynamike však zatiaľ nie sú. 

Povrchová úprava interiéru je v koži Napa a drevenej dyhe, pričom na výber sú tri povrchové úpravy (Luxus, Elite a Sports). Nechýba pokročilé ambientné osvetlenie (64 farieb), 27 reproduktorov audio systému a osviežovač vzduchu (pre tri rôzne náplne). Výklopná opierka nôh nie je len pre spolujazdca, ale aj pre sedadlo vodiča, pretože Avatr 12 je vybavený autopilotom s Lidarmi a množstvom senzorov.

 Stredový panel Avatr 12 má obrovskú plávajúcu dotykovú obrazovku s radom fyzických tlačidiel pod ním. Pás nad prístrojovou doskou zaberá dlhá 35,4-palcová obrazovka s rozlíšením 4K, ktorá zobrazuje združený prístroj, navigáciu a ďalšie podporné údaje.   Navyše, táto obrazovka je obklopená ďalšími dvoma monitormi, ktoré premietajú obraz z bočných kamier. Centrálny dotykový displej ovládania multimediálneho systému má uhlopriečku 15,6 palca. Stredový tunel Avatr 12 má dve bezdrôtové nabíjacie podložky, pár držiakov na poháre a jeden vetrací otvor. Ovládanie voliča jazdných režimov je pákou pod oválnym športovým volantom.

Prvý sériovo vyrábaný Avatr 12 zíde z výrobnej linky už 6. septembra. Toto vozidlo už prešlo testami za studena aj za tepla. Nedávno Avatr zdieľal oficiálne obrázky Avatru 12, ktoré boli nasnímané počas testov na vplyv horúceho počasia na auto v pieskových dunách púšte Taklamakan neďaleko mesta Turpan, Xinjiang, Čína.

Avataru 12 chýba k dokonalosti už iba test spoľahlivosti podvozku na vybraných slovenských cestách
ale na druhej strane, Avataru 12 by bolo pod našim slnkom určite lepšie ako na púšti vo východnej Ázii

Zdroj: carnewschina, autoreview, avatr